مراحل عضویت و دریافت پروانه اشتغال

مراحل عضویت در سازمان نظام مهندسی

اولین اقدام قبل از دریافت پروانه، عضویت در سازمان نظام مهندسی است. برای عضویت باید به وب ‌سایت سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه نمایید و در قسمت درخواست عضویت اشخاص حقیقی، نسبت به انجام مراحل ثبت نام و عضویت اقدام نمایید. متقاضیان عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران باید به لینک https://members.tceo.ir/Home/RealMembershipRequest/ مراجعه نموده و با درج اطلاعات شخصی، محل سکونت، اطلاعات شغلی، اطلاعات تحصیلی و الصاق مدارک لازم، درخواست الکترونیکی عضویت اعضای حقیقی را ثبت کنند.

مدارک موردنیاز جهت الصاق

  • تصویر کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • چنانچه محل تولد ذکر شده در شناسنامه استان تهران نباشد، الصاق تصویر مدارک دال بر سکونت در استان تهران حداقل به مدت شش ماه قبل از تاریخ تقاضای عضویت الزامی است.
  • مدارک قابل قبول جهت احراز سکونت در استان تهران (به نام شخص متقاضی) عبارتند از:
  1. سند مالکیت محل سکونت به نام پدر، مادر (در صورت مجرد بودن) خود و یا همسر به همراه آخرین قبض تلفن به نام صاحب سند و یا مبایعه‌نامه همراه با برگه عوارض نوسازی جهت تطبیق نشانی
  2. اجاره‌نامه رسمی محل سکونت به نام شخص متقاضی
  • عکس پرسنلی رنگی 4*6 جدید با زمینه سفید که از تاریخ گرفتن عکس بیش از شش ماه نگذشته باشد.
  • تصویر دو نسخه از مدارک تحصیلی معتبر (کاردانی مرتبط)- کارشناسی-کارشناسی ارشد و دکتری
  • در خصوص مدارک فارغ التحصیلی کارشناسی ناپیوسته ارائه برابر اصل مدرک کاردانی الزامی می باشد.
  • در صورت تأیید مدارک و پایان فرآیند عضویت، کارت عضویت به نشانی متقاضی ارسال خواهد شد.

*تمامی مدارک درخواستی باید توسط مراجع قضایی یا دفتر اسناد رسمی برابر با اصل گردد.

پس از بررسی و تأیید مدارک ارسالی، حق عضویت مربوطه را پرداخت نموده و در پایان، مهلتی (حدوداً ۱۰ روز) به شما داده می‌شود تا برابر با اصل شده مدارک را به سازمان پست کنید. در ارسال مدارک دقت نمایید. در صورت صحت مدارک ارسالی، دیگر نیاز نیست اقدامی انجام دهید. حدود ۱ ماه بعد، کارت عضویت به آدرس شما پست خواهد شد.
پس از بارگذاری مدارک و پرداخت حق عضویت، مدرک تحصیلی شما از دانشگاه محل تحصیل، استعلام و تأییدیه تحصیلی صادر می‌شود. معمولاً این فرآیند طی مکاتباتی انجام خواهد شد و نیازی به اقدام از طرف شما نیست.
این مرحله هیچ ربطی به قبولی در آزمون ندارد و برای سرعت بخشیدن به روند دریافت پروانه اشتغال، هر موقع می‌توانید نسبت به عضویت اقدام کنید.
*هر ساله مبلغی تحت عنوان “حق عضویت” باید پرداخت شود.
*هر یک از مهندسان در بیش از یک سازمان نمی‌توانند عضویت یابند. (تبصره 1 ماده 7 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان)

دریافت پروانه اشتغال

بعد از قبولی در آزمون باید برای دریافت پروانه اشتغال خود اقدام کنید. زمان دقیق مراجعه افراد پذیرفته شده در آزمون، در بخش “راهنمای اعلام نتایج آزمون” در سایت https://inbr.ir/ درج و همزمان با اعلام نتایج آزمون، اطلاع‌رسانی می‌گردد. سپس نظام مهندسی هر استان زمان مراجعه قبول شدگان را در وب‌سایت مربوطه اعلام می‌نماید. این زمان به طور معمول برای حدود 3 ماه پس از برگزاری آزمون خواهد بود.
از تاریخ 1401/09/16، تمامی درخواست‌های مربوط به صدور، تمدید و ارتقا پایه پروانه اشتغال، به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه ملی مجوزها و سامانه سپامک https://spamak.mrud.ir/ انجام می‌گیرد.

مدارک موردنیاز جهت صدور پروانه اشتغال

توجه: هر استان ممکن است مدارک و الزاماتی داشته باشد که با استان دیگر متفاوت است.

  • تكمیل كاربرگ درخواست صدور پروانه اشتغال به كار مهندسی
  • ارائه گواهی سابقه كار متقاضی به استناد ماده ۶ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان. شاید مهم‌ترین مدرک ارسالی، گواهی اشتغال به کار و تجربه عملی و سابقه کار (توسط 2 نفر از مهندسان پایه 1 عضو سازمان) است.
  • دریافت فرم اعلام بدهی عضویت و پرداخت بدهی اعلام شده در باجه بانك ملی مستقر در سازمان و ارائه فیش واریزی بعنوان تسویه حساب، در هنگام تحویل دادن مدارک.
  • ارائه تصویركارنامه و شماره سریال قبولی در آزمون حرفه ای مهندسان از سایت (https://inbr.ir/)
  • تصویر یك نسخه از تمامی مدارك تحصیلی معتبر (كاردانی -كارشناسی-كارشناسی ارشد- دكتری)

* برابر با اصل شده به صورت ابرازی مورد تایید نیست.
*برای فارغ التحصیلان خارج از كشور ارائه اصل ارزشنامه تحصیلی الزامی است.
*برای فارغ التحصیلان داخـل كـشور در صورتیكه اعتبار گواهینامه موقت به پایـان رسیده باشد، می‌بایست اصـل گواهینـامه پایـان تحصیـلات یا دانشنامه تحصیلی ارائه گردد.
*دارندگان مدارك تحصـیلی كارشناسی ارشد ناپیوستـه و بالاتر باید مدارك مربوط به كـارشنــاسی و یا كاردانی خود را نیز جــهت احتساب سابقه و تعیین كد رشته ارائه نمایند.

  • تصویر کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • تصویر كارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای متولدین ذكور كه سن آنها با احتساب روز و ماه كمتر از ۵۰ سال تمام باشد)
  • دو قطعه عكس رنگی ۴*۶ جدید با زمینه سفید که از تاریخ گرفتن عکس بیش از شش ماه نگذشته باشد.
  • اصل رسید بانكی (واریز شده به حساب شماره ۲۱۷۶۳۱۱۲۱۸۰۰۷ بـانك ملی ایران بنام خزانه معین استان تهران به مبلـغ 60.000 ریال قابـل پرداخت در كلیه شعب بانك ملی ایران یا باجه مستقر در سازمان)
  • در صورت تغییر آدرس ارائه اصل و تصویر سند مالكیت + (آخرین قبض تلفن یا مبایعه‌نامه ) یا اجاره‌نامه رسمی آدرس جدید به نام شخص متقاضی الزامی است.
  • پاكت پستی (تكمیل شده توسط شخص متقاضی، قابل تهیه از واحد نشریات مستقر سازمان)

*كلیه تصاویر ذكر شده فوق الزاماً می‌بایست در قطع A4 ارائه گردد.
*تمامی مدارک درخواستی باید توسط مراجع قضایی یا دفتر اسناد رسمی برابر با اصل گردد.
*جهت تحویل مدارك حضور شخص الزامی است.
*مرجع صدور پروانه اشتغال، وزارت مسکن و شهرسازی است. (ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان)
برای دریافت پروانه اشتغال صلاحیت اجرا، علاوه بر مراحل یاد شده، نیاز به گذراندن دوره است. این دوره‌ها با عنوان «دوره‌های ورود به حرفه صلاحیت اجرا» برای رشته‌های عمران و معماری مشترک است. این دوره‌ها به مدت 84 ساعت برگزار می‌گردد و شامل 7 دوره است. متقاضیان پروانه اشتغال اجرا، بعد از گذراندن این دوره‌ها و دریافت گواهی‌نامه‌های آن که تا 3 سال هم اعتبار دارند، باید نسبت به دریافت پروانه اشتغال اجرا اقدام نمایند.
سازمان نظام مهندسی هر استان معمولاً طی قراردادی، برگزاری این دوره‌ها را به یکی از دانشگاه‌های همان استان می‌سپرد.
برای اطلاع از نحوه برگزاری کلاس‌ها و اطلاع از برنامه زمان‌بندی دانشگاه‌های مجری برگزاری این دوره‌ها در تهران باید به پورتال آموزش https://edu.tceo.ir/ مراجعه نمایید.

صدور پروانه ممکن است 1 الی 2 ماه زمان ببرد.
لازم به ذکر است گذراندن کلیه دوره‌های جدول ذیل برای گرفتن پروانه اشتغال اجرا اجباری است.

 

بعد از اخذ پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی چه باید کنیم؟

پس از دریافت پروانه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر (مهم نیست در کدام‌یک از مناطق شهرداری) مراجعه کنید و درخواست فعال‌سازی پروانه را ارائه نمایید.
دفتر خدمات الکترونیک شهر پس از اخذ مدارک و فرم‌های لازم از شما، درخواست فعال‌سازی شما را ثبت می‌کند. ۱ هفته الی ۱۰ روز بعد، شماره امضای شما صادر می‌شود.
با داشتن شماره حساب بانک صادرات (در استان‌های دیگر ممکن است متفاوت باشد)، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان برای استان تهران سایت به آدرس observer.tceo.ir مراجعه و در آن سایت ثبت‌نام کنید (با شماره پروانه به ‌عنوان نام کاربری، برای خود کلمه عبور تعیین کنید). پس از ورود می‌توانید شماره امضای خود را دریافت کنید. در ضمن باید پس از ورود، برخی اطلاعات تکمیلی خود از جمله شماره حساب بانک صادرات را وارد نمایید.
با در دست داشتن شماره امضا و شماره پروانه و شماره عضویت اقدام به ساخت مهر نمایید.
پس از ساخت مهر، مجدد به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید. با مهر و امضای چند فرم دیگر، پروانه شما را فعال خواهند کرد.
حال باید مجدداً با شماره پروانه به‌عنوان نام کاربری و کلمه عبوری که برای خود تعیین کردید، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان مراجعه کنید و با ثبت برخی مشخصات و اطلاعات از جمله میزان کارکرد در خارج از شهر و انجام برخی تنظیمات از جمله انتخاب مناطق و گروه ساختمانی مدنظر، منتظر ارجاع کار نظارت از سوی سازمان از طریق سامانه باشید.

ارتقا پایه

مهندسان در ابتدا با قبولی در آزمون ورود به حرفه به پروانه اشتغال پایه ۳ دست می‌یابند و بعد از گذراندن دوره‌ها و قبولی در آزمون‌های ارتقا پایه می‌توانند به پایه‌های بالاتر دست یابند. پروانه اشتغال به کار در 4 درجه صادر می‌گردد:
پایه ۳ / پایه ۲ / پایه ۱ / ارشد

  • جهت ارتقا از «پایه ۳» به «پایه ۲» داشتن ۴ سال سابقه کار حرفه‌ای در پایه قبلی و شرکت در دوره‌های ارتقا پایه و موفقیت در آزمون مربوط (گذشت 4 سال از تاریخ صدور صلاحیت مربوطه)
  • از «پایه ۲» به «پایه ۱»: ۵ سال
  • از «پایه ۱» به «ارشد»: ۶ سال

مثلاً اگر شخصی در سال 1401 پروانه اشتغال پایه 3 دریافت کند، در سال 1405 می‌تواند با شرکت در دوره‌های ارتقا پایه مربوطه به پروانه اشتغال پایه ۲ دریافت کند و در سال 1410 می تواند صلاحیت خودش را به پایه ۱ ارتقا دهد. این شخص بعد از گذشت 6 سال از تاریخ صدور پروانه اشتغال پایه 1 یعنی در سال 1416 می‌تواند برای پایه ارشد درخواست ارتقا بدهد.
*مدت اعتبار گواهينامه‌هاي دوره‌هاي ارتقا پايه از تاريخ برگزاري به مدت 3 سال است.
عناوین دوره‌های آموزشی در جدول زیر بیان شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *