چرا پروانه اشتغال؟

سوالی که ممکن است در ذهن بسیاری از فارغ‌ التحصیلان رشته‌ های مهندسی وجود داشته باشد این است که آیا ارزشی دارد که در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند و پروانه اشتغال به کار بگیرند؟
پاسخ ما به شما این است: «قطعاً بلی!»
همانطور که پزشکان برای اینکه بتوانند به فعالیت کاری بپردازند، نیاز به دریافت پروانه اشتغال مطب از سازمان نظام پزشکی دارند و برای آن‌ها مجوز و اعتبار کارشان است، شک نکنید که داشتن پروانه اشتغال برای شما یک اعتبار بزرگ محسوب می‌شود. حتی وقتی بخواهید در جایی استخدام شوید یا به صورت پروژه‌ای کار کنید، داشتن پروانه اشتغال یکی از اعتبارهای شما خواهد بود.

از مزایای داشتن پروانه اشتغال عبارتند از

  • کسب اعتبار شغلی
  • ارتقای رزومه مهندسی
  • تأسیس دفتر یا شرکت مهندسی
  • امکان استفاده از مزایای پروانه اشتغال اصناف از قبیل حق امضا، وام و …
  • پس از قبولی و عضویت در سازمان نظام مهندسی هر ساله سهمیه کاری از طرف سازمان به متقاضی تعلق می‌گیرد، دارنده مهر نظام مهندسی هرچه به پایه‌ های بالاتر ارتقا پیدا کند، سهمیه بیشتر و پروژه‌ های بزرگتری خواهد داشت.
  • امکان ارتقای شغلی و شرکت در دوره‌ های آموزشی سازمان نظام مهندسی
  • دوستانی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند پروانه اشتغال به عنوان مدرک معتبر قابل استفاده هست.

به هر حال داشتن پروانه اشتغال، پیش‌ نیاز ارتقا به پایه‌ های بالاتر است و هر چه زمان بیشتری بگذرد، ارزشش بیشتر می‌‌شود. این ارزش بیشتر، هم در متراژ پروژه‌ها تأثیر دارد، هم در رقم حق الزحمه دریافتی شما. در نتیجه درآمدتان به مرور بیشتر می‌شود.
از طرفی با ارتقا به پایه‌های بالاتر، شأن شما در جامعه مهندسی بیشتر می‌شود. هر چه زودتر پروانه پایه ۳ دریافت کنید، زودتر هم به پایه ۲ ارتقا می‌یابید و همین ‌طور برای پایه‌ های بالاتر. در نتیجه هر سال که شرکت در آزمون را به عقب بیاندازید، یک سال از کسب درآمد و در پی آن از ارتقا پایه عقب می‌افتید.
بسیاری از شرکت‌ های حقوقی پروانه های اشتغال به کار و صلاحیت هایی که قبول شده‌اید را به صورت سالانه خریداری می‌کنند (اصطلاحاً اجاره می‌کنند) و بابت آن مبلغی را به صورت سالانه به شما پرداخت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه این‌ کار را نکنید چون اگر در پروژه ‌ها حادثه‌ای رخ دهد، مسئولیت طراحی، نظارت یا اجرا – هر صلاحیتی که در پروژه داشته باشید – به عهده شما خواهد بود و باید خسارت آن را بپردازید.
توصیه ما این است که حتما هر سه صلاحیت را داشته باشید؛ به هر حال روزی بهترین استفاده را از آن می‌برید. مسئله بعد اینکه زمانی که صلاحیت انجام کاری را داشته باشید، مجوز و اجازه انجام آن را دارید و اگر کاری مرتبط با آن انجام دهید موردی ندارد. اما اگر مثلاً سرپرست کارگاه، طراح ساختمان باشید یا کاری را نظارت کنید که صلاحیت آن را نداشته باشید، اگر حادثه‌ای در آن ساختمان – چه مالی چه جانی – رخ دهد، با فرض اینکه شما هیچ تقصیری در رخداد حادثه نداشته باشید به علت عدم داشتن صلاحیت و دخالت در آن کار، احتمال جبران خسارت ناشی از حادثه را خواهید داشت.

جهت ورود به بازار کار بعد از قبولی در آزمون و دریافت پروانه با صلاحیت های سه گانه (طراحی، نظارت، اجرا)


نظارت؛ پس از فعال ‌سازی پروانه اشتغال در زمینه نظارت، خود سازمان نظام مهندسی کارهای نظارتی را به مهندسان دارای پروانه ارجاع می‌دهد و نیازی به گشتن و پیدا کردن کار نظارت نیست. البته ممکن است این روال در استان شما متفاوت باشد.
ناظر موظف است به صورت مقطعی به پروژه ارجاع شده سر بزند، در صورت لزوم به شهرداری گزارش دهد و در مراحل مختلف ساختمان لازم است گزارش‌های پیشرفت کار را به نظام مهندسی ارائه کند.
اجرا؛ فعالیت در زمینه اجرا می‌تواند همراه با طراحی باشد. فرد با پروانه اشتغال اجرا به عنوان مجری ذیصلاح شناخته می‌شود. نحوه کار گرفتن در زمینه اجرا از طرف کارفرماست. البته می‌توانید از طرف دفاتر مهندسی به کارفرما معرفی شوید.
طراحی؛ صلاحیت پروانه طراحی معماری یا محاسبات سازه می‌تواند همراه با نظارت یا اجرا باشد. نحوه کار گرفتن در صلاحیت طراحی به مراتب بهتر و حتی بیشتر از نظارت و اجراست، چون تعداد نفراتی که پروانه محاسبات یا طراحی دارند، به شدت محدود است. هر چند مبلغ تعرفه آن از نظارت و اجرا کمتر است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *