تاریخچه و آینده رویت مپ

درابتدا، تاریخچه

در دهه 1900 میانگین زمان بین انتشار نسخه های جدید اتوکد حدود 24 ماه بود. زمانی که مجوزهای دائمی مطرح بود، شرکت ها اغلب تصمیم می گرفتند نرم افزار های خود را به خاطربهبود امکانات، ارتقاء ندهند، چراکه اتوکد کاملاً با نسخه های گذشته سازگار بود و هست، بنابراین شرکت‌ها می‌توانستند با یک نسخه شناخته شده مانند 14 (نه 2014، فقط 14) کار کنند، در حالی که دیگران از پیشرفت‌هایی مانند Scroll to Zoom و مدیریت تنظیمات برگه ها بهره مند میشدند.اغلب برای شرکت ها هزینه کردن برای ارتقاء نیازمند به یک پیشرفت بزرگ بود. نه فقط هزینه نرم افزار، بلکه زمان و تلاش برای مدیریت ارتقا و پیشبرد هر گونه سفارشی سازی بود.

با شروع قرن جدید، اتودسک به یک مدل مبتنی بر اشتراک ایده پیشرفت کرد “اتوکد”در حال پیگیری بود که رویت ایجاد شد. هر یک از این رویدادها نقش مهمی در نحوه مدیریت نرم افزار های امروزه اتودسک ایفا می کنند.

در زمان صدور مجوز دائمی، اتوکد بر روی سی‌دی، دی‌وی‌دی و درایوهای فلش ارائه می‌شد و به کاربران این تصور را می‌داد که مالک نرم‌افزار هستند. اتودسک ادعا می کرد که نرم افزار آنها دارای مجوز است ولی قابل فروش مجدد نیست. این مورد در دادگاه ورنر وی.شرکت اتودسک بین سال‌های 2008 و 2010 مورد بحث قرار گرفت. حکم مساعد در مورد اتودسک به اصول حق اولین فروش بستگی داشت که کنگره هنوز می‌تواند تغییر دهد. اتودسک با پیامدهایی برای صنایع دیگر از جمله فیلم، کتاب و موسیقی، حقوق مالکیت خود را با تعطیل کردن مجوز دائمی و انتقال به مدل مبتنی بر اشتراک و عدم ارائه محصولات خود در جعبه‌های بسته‌بندی شده محافظت می‌کند.

در هشت سالگی، اتودسک به دنبال تنوع بخشیدن و اضافه کردن جریان های درآمدی جدید بود. اتوکد می توانست هر کاری انجام دهد. کاربران به راحتی می‌توانستند آن را برای نیازهای فردی خود سفارشی کنند، اما اگر از قبل سفارشی شده باشد، چه می‌شود؟ سایر صنایع با محصولات جانبی موفق بودند. اگر به اندازه کافی بزرگ شده اید، ممکن است به یاد داشته باشید که تنها یک نوع دوریتوس، مانتین دیو و اسنیکرز (برندهای چیپس،نوشیدنی و شکلات آمریکایی) وجود دارد. هیچ چیزی پیشوند «Extreme»، «Lite» یا «Ultra» نداشت. پاسخ Autodesk 2000i، Architectural Desktop، Autodesk Building Systems، AutoCAD Electrical و… بود.

در حالی که اتودسک رویکردی تکاملی را برای گسترش اتوکد دنبال می کرد، نرم افزاری با یک شروع انقلابی به نام رویت وارد بازار شد. نرم افزار طراحی پارامتری محور جدید نبود، اما رویت یک رویکرد پایگاه داده را ارائه کرد که در آن دو بعدی، سه بعدی یا برنامه زمان بندی همه به روز رسانی را به عنوان عناصر پایگاه داده واحد مشاهده می کرد. همچنین مفهوم ویرایشگر خانواده جدید بود که در آن کاربران می توانستند عناصر را برای استفاده خود طراحی و سفارشی کنند. طولی نکشید که اتودسک رویت را خریداری کرد و آن را “گل سرسبد” خود برای بازار معماری معرفی کرد.

همه اینها چه ربطی به ویژگی های جدید اتودسک رویت مپ 2018 دارد؟ به طور خلاصه، مرور این تاریخچه به توضیح اینکه چرا ویژگی‌های جدید مپ زیادی وجود ندارد و چرا واقعاً برای مدتی زیاد نبوده است، کمک می‌کند. تمرکز اصلی اتودسک بر حفظ درآمد از تولید بهترین محصول – یعنی مدل اشتراک با مجوز دائمی – بوده است. اتودسک جریان ثابتی از درآمد و کاربران یک چرخه انتشار سالانه برای توجیه هزینه دریافت می کنند. جایی که در گذشته، تولید یک نسخه کامل جدید ممکن بود بیش از دو سال طول بکشد، یک چرخه سالانه نیاز به تغییرات کمتر جاه طلبانه در هر نسخه داشت.

ظهور بیم به این معنی بود که Revit Building واقعاً به یک مکمل ساختاری و MEP ( واژه MEP مخفف سه کلمه Mechanical, electrical,plumbing به معنی مکانیکی، الکتریکی و لوله کشی است) نیاز داشت. Revit Structure در سال 2005 و Mechanical و Electrical در سال 2006 آمدند. Revit MEP در حین توسعه شروع و توقف داشت. رویت پایه برای معماران ساخته شده است که به نظر می رسید تا سال 2012 به اوج خود برسد. رویت در سال 2013 در حال آماده شدن برای رفتن به یک جعبه بود که در آن تمام مدل های رویت در یک نسخه فروخته می شد.

اکنون، آینده

سال 2018 همان پیشرفت هایی را به همراه دارد که کاربران MEP به آن عادت کرده اند. برای مهندسان طراحی مکانیک، بهبود سیستم‌های هیدرونیک و توانایی سفارشی‌سازی انواع فضا تنها تغییرات واقعی هستند. بهبودهای ساخت برای کنترل شیب، افزودن کنترل های دمپر و توانایی ایجاد فایل های PCF وجود دارد. این‌ها برای طراحان حرفه‌ای معنایی ندارند و فقط نشان می‌دهند که ساخت و ساز از نظر اتودسک در جلوی طراحی قرار گرفته است. تنها یک ویژگی الکتریکی جدید وجود دارد که کنترل مسیرهای طول مدار را می دهد.

بهبودهایی در رویت پایه وجود دارد که به MEP این احساس را می دهد که همه چیز در حال تغییر است، اما تصور من این است که Revit MEP برای نزدیک به 8 سال فقط ارتقاهای جزئی داشته است.

وقت آن بود که از طریق ویژگی های جدید قدم برداشته شود.

شبکه های هیدرونیک حلقه بسته اکنون می توانند برای جمع آوری افت فشار و جریان کل سیستم های جداگانه در یک سیستم لوله کلی تنظیم شوند. یک پارامتر طبقه بندی به تجهیزات مکانیکی اضافه شده است. پس از تنظیم، پارامتر جریان محاسبه شده و پارامتر افت فشار محاسبه شده را فعال می کند. لوله اکنون دارای یک پارامتر Critical Path بله/خیر است که در فیلترهای نما برای تجسم موجود است. کاربران باید مسیر Critical را برای این محاسبات تعریف کنند. در صورت نیاز، نشانگرهای هشدار دهنده مکان هایی را که رویت در درک مسیر Critical مشکل دارد، شناسایی می کند. اگر کاربران روش کلاسیک را ترجیح می دهند، یک برگه شبکه هیدرونیک در تنظیمات مکانیکی وجود دارد که کاربران می توانند این ویژگی را غیرفعال کنند.

سیستم های هیدرونیک اکنون می توانند اتصالات لوله تحلیلی داشته باشند. اتصالات را می توان از طریق یک زبانه متنی به تجهیزات مکانیکی اضافه کرد و با لوله مجاور با افت فشار پیش فرض صفر PSI( واحد فشار ومخفف پوند بر اینچ مربع) مرتبط کرد. یک ضامن جدید در نوار View Control برای روشن و خاموش کردن اتصالات تحلیلی وجود دارد.

اکنون می توان انواع فضا و ساختمان را کپی کرد و نام آن را تغییر داد که به کاربران این امکان را می دهد که انواع فضا را به طور خاص برای نیازهای خود ایجاد کنند و پارامترهای لازم برای نیازهای فردی خود را تنظیم کنند. ابزارهایی برای ایجاد، کپی کردن، تغییر نام، و حذف فضا و انواع ساختمان را می توان در قسمت تنظیمات نوع ساختمان/فضا یافت. آن را از برگه Manage در زیر تنظیمات MEP باز کنید.

شکل 1

طول یک مدار الکتریکی قبلاً یک پارامتر فقط خواندنی بود. با کوتاه ترین مسیر عمودی، افقی و عمقی از ابتدا تا انتهای آن تعیین می شود. کاربران اکنون این توانایی را دارند که پارامتر طول را برای رسیدگی به افت ولتاژ و سایر محاسبات نادیده بگیرند. افست عمق مدار را می توان به صورت سراسری در قسمت تنظیمات الکتریکی تنظیم کرد. آفست های فردی را می توان به صورت دستی در هر مسیر مدار تنظیم کرد.

شکل 2

در نسخه رویت 2018 اولین چیزی که متوجه خواهید شد، اتودسک از آن به عنوان بهبودهای بصری یاد می کند. روبان رنگ، خطوط و شیب کمتری دارد. تمیز تر و خواندن آسان‌تر است. منوی برنامه به یک “R” آبی کاهش یافته است. توابع در قالب برگه File جمع شده اند.

شکل3
Revit 2018 (بالا); Revit 2016 (پایین)

این یک انحراف از تراز اصلی با مایکروسافت و پذیرش رابط نواری است و می تواند آغاز یک رابط مناسب تر برای نسخه های میزبانی شده باشد.

از نظر بصری، کاربران همچنین باید متوجه مجموعه‌ای از اصلاحات از جمله رفع مشکل با پنجره‌های بازشو مسدود شده باشند. کاربران دیگر نباید با خالی شدن و غیرقابل استفاده بودن کادر خصوصیات مشکل داشته باشند. همچنین، اشکال ناپدید شدن نوار گزینه ها برطرف شده است. مشکلات مقیاس‌بندی با نمایش مکعب، نوار پیمایش، و فرمان همراه با حاشیه‌نویسی‌های مقیاس‌بندی شده و نمایش‌های زمان‌بندی در محیط‌های DPI بالا تصحیح شده‌اند. به طور خلاصه، با تنظیمات DPI 200 و بالاتر، همه چیز به طور غیرقابل پیش بینی کوچکی خواهد بود.

ابزار لایه زیرین ناویس ورکس اضافه شده است. ابزار Coordination Model را در زبانه Insert پیدا کنید. فایل‌های NWD و NWC پیوند دهید.

شکل4

مفیدترین ویژگی های پایه جدید گنجاندن نمادهایی است که در منوی کلیک راست متن هنگام قرار دادن متن به بیرون می روند. اکنون کاربران می توانند برای افزودن یک علامت درجه یا دلتا بدون به خاطر سپردن کلیدهای نقشه کاراکتر کلیک راست کنند. نقشه کاراکتر فونت فعلی را می توان با انتخاب «سایر…» در پایین منوی نمادها در داخل رویت استفاده کرد.

شکل 5

نسخه 2018 Revit باید یک جهش آسان برای کاربران و مدیران MEP باشد. ما تاکنون این نرم افزار را درک کرده ایم و این بار تغییرات پیچیده ای برای یادگیری نداریم. آنچه باقی می ماند این احساس است که نیازهای منحصر به فرد کاربران مکانیکی و الکتریکی ممکن است هرگز برطرف نشود. شاید اتودسک احساس کند که بخش MEP Revit به اندازه کافی خوب است. شاید ساختن یک نرم افزار معماری واقعاً نیازهای منحصر به فرد چندین رشته مهندسی را برآورده نکند.

در محیط اتوکد، شخصی سازی راه حل ها بسیار آسان تر بود. بسیاری از کاربران MEP بین استفاده از رویت به عنوان یک نرم افزار مدل سازی یا طراحی گیر کرده اند. رویت تمام محاسبات مورد نیاز ما را انجام نمی دهد و به راحتی به نرم افزار مورد اعتمادی که در حال حاضر استفاده می کنیم متصل نمی شود. تا زمانی که رویت به ما کنترل دقیق تری بر محاسباتی که داریم و دسترسی به محاسبات مورد نیاز (داخلی یا خارجی) را به ما ندهد، ما گیر خواهیم کرد. ما به استفاده از رویت ادامه خواهیم داد، بیشتر به این دلیل که دیگران از آن استفاده می کنند، نه به این دلیل که بهتر از جایگزین ها کار می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *