مقایسه اتوکد و رویت

مقایسه اتوکد و رویت چگونه انجام می شود

نرم افزار اتوکد و رویت به طور گسترده توسط شرکت های معماری و مهندسی هنگام طراحی ساختمان ها استفاده می شوند. از هر دو بسته نرم افزاری می توان برای ایجاد نقشه های ساخت و ساز استفاده کرد، اما تفاوت های مهمی نیز وجود دارد. اتوکد و رویت اغلب به عنوان محصولات رقیب در نظر گرفته می شوند، اما در واقع مکمل یکدیگر هستند و هر دو توسط اتودسک ارائه می شوند.

تفاوت اصلی بین این برنامه ها این است که اتوکد یک ابزار پیش نویس است که ساختمان ها را بر اساس هندسه آنها نشان می دهد. از سوی دیگر، رویت یک ابزار مدل سازی است که اجزای ساختمان بر اساس عملکردشان شناسایی می شوند و مدل می تواند شامل مشخصات فنی و داده های قیمت گذاری باشد.

به عنوان مثال، کانال های هوا در اتوکد به سادگی خطوطی هستند که ابعاد و چیدمان را نشان می دهند.
از طرف دیگر، رویت می تواند کانال ها را به عنوان اجزای سیستم HVAC با مشخصات مربوطه آنها شناسایی کند.
به لطف این ویژگی ها، رویت می تواند به عنوان یک ابزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) استفاده شود، چیزی که با اتوکد امکان پذیر نیست.

اتوکد و رویت : پیشینه مختصر هر نرم افزار

نرم افزار اتوکد برای مدت زمان بیشتری نسبت به رویت وجود داشته است – اولین نسخه توسط اتودسک در سال 1982 منتشر شد. از آن زمان، اتوکد به طور مرتب ارتقا یافته است و آخرین نسخه ها شامل ذخیره سازی ابری و سازگاری با دستگاه های تلفن همراه است. اتوکد با حدود چهار دهه وجود، خود را به عنوان یک رهبر بازار در میان نرم‌افزارهای پیش‌نویس معرفی کرده است.

اولین نسخه رویت در سال 2000 توسط Revit Technology Corporation عرضه شد و نام آن اختصاری از “revis-it” است. رویت فراتر از طراحی ساده است و امکان ایجاد مدل های ساختمان هوشمند را در یک محیط مجازی فراهم می کند. اتودسک در سال 2002 شرکت Revit Technology را پس از درک پتانسیل بسته نرم افزاری خریداری کرد.

بررسی اجمالی اتوکد

مقایسه اتوکد و رویت

اتوکد را می توان به عنوان یک ابزار طراحی دیجیتال توصیف کرد، به این معنی که پروژه ها به صورت هندسی نمایش داده می شوند. برای این برنامه، تمام اجزای ساختمان اشکال هندسی هستند و هیچ اطلاعاتی در مورد خواص فیزیکی یا نحوه تعامل آنها وجود ندارد.

فرض کنید چهار نمای مجزا از یک ساختمان دارید.
از آنجایی که شما از یک نمایش هندسی استفاده می کنید، به روز رسانی یک نما تاثیری بر بقیه ندارد.
برای منعکس کردن یک تغییر، هر نما باید به صورت جداگانه ویرایش شود.
به همین دلیل، اتوکد برای طراحی دوبعدی و خطی دقیق موثر است، اما به طور دقیق، یک ابزار مدل سازی ساختمان نیست. اتوکد همچنین می‌تواند مدل‌ها و رندرهای سه‌بعدی ایجاد کند، اما همچنان مدل‌های هندسی بدون اطلاعات اجزا هستند.

هنگام طراحی با اتوکد، هماهنگی بین تیم های مهندسی بسیار مهم است، زیرا همه تغییرات باید به صورت جداگانه به روز شوند. قبل از هر گونه تغییر، باید بررسی کنید که با سیستم های ساختمانی که توسط تیم های دیگر طراحی شده اند، تداخل نداشته باشد.

چه زمانی اتوکد توصیه می شود؟

اتوکد هنگام کار برای نوسازی و ارتقاء در ساختمان‌های موجود که نقشه‌های اولیه ساخت و ساز نیز به صورت دو بعدی تهیه شده‌اند، موثر است. این نرم افزار سازگاری بسیار خوبی را در بین نسخه های سال های مختلف ارائه می دهد و کار با فایل های نسخه قبلی مشکلی ندارد. مدیران املاک و شرکت‌های مهندسی اغلب دارای پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگی از فایل‌های اتوکد (فرمت DWG) هستند و ایجاد مدل‌های رویت برای همه این پروژه‌ها می‌تواند ساعات کار زیادی را صرف کند.

آخرین نسخه های اتوکد یکپارچه سازی PDF را ارائه می دهند، یک ویژگی بسیار مفید زمانی که نقشه های ساخت و ساز موجود در قالب DWG در دسترس نیستند.
اتوکد می‌تواند فایل‌های PDF را وارد کرده و آنها را به DWG تبدیل کند و خط و متن را شناسایی کند.
اتوکد همچنین از اشتراک گذاری نمای مبتنی بر ابر پشتیبانی می کند و سایر اعضای تیم بدون نصب نرم افزار می توانند آن را مشاهده کنند.
اتوکد اکنون با چاپ سه بعدی سازگار است که ساخت نمونه اولیه را ساده می کند.

بررسی اجمالی رویت

مقایسه اتوکد و رویت

رویت یک نرم افزار بسیار قدرتمندتر است که قادر به ایجاد مدل های ساختمانی سه بعدی است که به هندسه محدود نمی شوند، و شامل خواص فیزیکی اجزا و برهم کنش آنها است. رویت همچنین تغییرات را آسان‌تر می‌کند، زیرا همه تیم‌های طراحی روی یک مدل کار می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر یک تغییر لوله کشی با تاسیسات HVAC همپوشانی داشته باشد، رویت می تواند بلافاصله برخورد را تشخیص دهد و طراحان را مطلع کند.
مدیریت تغییرات در رویت بسیار ساده تر است، زیرا تغییرات در تمام نماهای موجود منعکس می شود. در اتوکد، مهندسان طراح ممکن است مجبور شوند چندین فایل را در صورت تغییر به روز کنند. این مزیت اصلی رویت است و اسناد پروژه را می توان سریعتر تکمیل کرد.
رویت همچنین برای انتخاب مواد یا هنگام آماده‌سازی پیشنهاد پروژه مفید است. از آنجایی که این مدل دارای مشخصات فنی و قیمت گذاری قطعات است، می تواند به طور خودکار برنامه های هزینه را ایجاد کند.

محدودیت اصلی رویت این است که مدل ساختمان از مجموعه ای از قوانین پیروی می کند و این سختی برای نمای دو بعدی و پیش نویس ها اعمال می شود. هنگامی که به طور انحصاری با خط کار کار می کنید، اتوکد انعطاف پذیری بیشتری برای اصلاح نماها در صورت نیاز ارائه می دهد.

چه زمانی رویت توصیه می شود؟

از آنجایی که رویت یک ابزار BIM است، هنگام برنامه ریزی، طراحی، ساخت و راه اندازی ساختمان های جدید مفید است. حتی پس از تکمیل پروژه، داشتن مدل رویت تعمیر و نگهداری و ارتقاء آینده را ساده می کند. با افزایش مقیاس پروژه، مزایای استفاده از رویت آشکارتر می شود:

هنگام طراحی تنها با اتوکد، یک تغییر معماری ممکن است نیاز به تغییراتی در ده‌ها پلان دو بعدی داشته باشد.
در رویت، نماها به طور خودکار به روز می شوند و مهندسان MEP می توانند روی بهینه سازی سیستم های ساختمان تمرکز کنند.
تغییرات چیدمان و درگیری ها به صورت خودکار در پس زمینه توسط رویت مدیریت می شوند.

استفاده از رویت با موفقیت در پروژه های خود

مقایسه اتوکد و رویت

از آنجایی که اتوکد تقریبا 20 سال از رویت قدیمی تر است، محبوبیت بیشتری دارد و بسیاری از شرکت های مهندسی از آن به عنوان ابزار پیش فرض پیش نویس استفاده می کنند. با این حال، صنعت ساخت و ساز تجاری به سرعت در حال تحول است و شرکت هایی که روندهایی مانند BIM را نادیده می گیرند، این کار را با مسئولیت خود انجام می دهند.

اتوکد به دلیل تطبیق پذیری و سازگاری با فایل های DWG قدیمی، یک عنصر کلیدی از جعبه ابزار مهندسان طراح باقی خواهد ماند. شرکت‌های مهندسی تمایل دارند حجم زیادی از فایل‌های پروژه را جمع‌آوری کنند و تبدیل همه آنها به رویت می‌تواند به ساعت کار بیش از حد نیاز داشته باشد. در حالت ایده آل، رویت باید به عنوان یک ابزار طراحی جدید به جای جایگزینی کامل برای اتوکد استفاده شود. در زیر چند توصیه برای اتخاذ آن با حداقل اختلال وجود دارد:

برنامه های آموزشی اتودسک مفید هستند، زیرا رویکرد آزمون و خطا می تواند خسته کننده و وقت گیر باشد. اتودسک آموزش هایی را برای مهندسان طراحی ارائه می دهد تا با سرعت خودشان یاد بگیرند، همراه با دوره ها و گواهینامه ها.
اگر پروژه های در حال انجامی دارید که کار طراحی با اتوکد تکمیل شده است، آنها را به همین ترتیب رها کنید مگر اینکه تبدیل به رویت سود قابل توجهی داشته باشد.
یک منحنی یادگیری وجود خواهد داشت: مهندسان طراحی فوراً به متخصصان رویت تبدیل نخواهند شد. با این حال، مزایای دراز مدت بسیار بیشتر از تلاش اولیه است.
برای استفاده گسترده از رویت، همچنین باید مطمئن شوید که سرعت کار مهندسین شبکه شما به اندازه نیاز افزایش یافته است. به عنوان ابزاری با قابلیت BIM، رویت نسبت به اتوکد داده فشرده‌تر است.

آخرین نسخه های اتوکد و رویت دارای قابلیت محاسبات ابری هستند که در آن فایل های پروژه کلیدی در یک پایگاه داده وب میزبانی می شوند که کارآمد است و از سردرگمی مدیریت چندین نسخه فایل جلوگیری می کند. این ویژگی ها همچنین همکاری از راه دور میان معماران و مهندسان را ساده می کند.

روندهای ساختمان تجاری و نقش رویت

توسعه تکنولوژی سیستم های ساختمانی را ایجاد کرده است که تا چند دهه پیش غیرقابل تصور بود. این کار عملکرد ساختمان را بهبود می بخشد، اما طراحی مهندسی نیز پیچیده تر می شود. تعاملات بین این سیستم‌های با فناوری پیشرفته را فقط می‌توان با ابزاری مانند رویت با قابلیت BIM مدل‌سازی کرد و ابزارهای پیش‌نویس معمولی مانند اتوکد کاربردی نیستند.

در زیر برخی از فناوری‌هایی هستند که صنعت ساختمان تجاری را متحول کردند و رویت می‌تواند ابزاری قدرتمند برای یکپارچه‌سازی موفقیت‌آمیز آن‌ها در ساختمان‌ها باشد.

منابع انرژی توزیع شده

مقایسه اتوکد و رویت

بیش از یک قرن است که نقش ساختمان ها در بخش انرژی تنها بر عهده مصرف کنندگان بوده است. با این حال، فناوری‌هایی مانند پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به آن‌ها اجازه داده‌اند تا به تولیدکنندگانی در مقیاس کوچک تبدیل شوند. سیستم‌های تولید تجدیدپذیر را می‌توان با فناوری‌های ذخیره‌سازی انرژی ترکیب کرد، که تامین برق را حتی در زمانی که تولید وجود ندارد تضمین می‌کند:

باتری های هوشمند، مانند تسلا پاوروال و پاورپک
الکترولیز هیدروژن و پیل های سوختی که هم برق و هم گرمایش را فراهم می کنند. ذخیره سازی حرارتی، که می تواند از دماهای بالا یا پایین استفاده کند. آب گرم را می توان در مخازن عایق ذخیره کرد تا گرمایش را در هر زمان فراهم کند، و چیلرها را می توان با مخازن یخ برای ذخیره BTU های خنک کننده ترکیب کرد.
این فناوری ها به عنوان منابع انرژی توزیع شده (DER) شناخته می شوند و BIM ابزار مفیدی برای طراحی، مشخصات و ادغام آنها با سیستم های ساختمانی است.

اینترنت اشیا و ارتباطات نور مرئی

مقایسه اتوکد و رویت

اینترنت در حال گسترش فراتر از رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه است و اتصال در دستگاه هایی مانند تهویه مطبوع و وسایل روشنایی گنجانده شده است. نورپردازی LED به زودی شامل قابلیت‌های ارتباطی می‌شود، جایی که داده‌ها به جای سیگنال‌های Wi-Fi با پالس‌های نوری منتقل می‌شوند – این مفهوم ارتباطات نور مرئی (VLC) نامیده می‌شود. این یک فناوری امیدوارکننده است، زیرا پالس های نور می توانند داده ها را سریعتر از سیگنال های Wi-Fi منتقل کنند.

با فناوری هایی مانند VLC و IoT، تعداد تعاملات بین سیستم های ساختمانی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این سیستم ها را می توان با رویکرد BIM به راحتی طراحی کرد که با رویت امکان پذیر است.

نتیجه


اتوکد و رویت هر دو ابزارهای مهندسی قدرتمندی هستند که معمولاً به عنوان محصولات رقیب در نظر گرفته می شوند. با استقرار هر دو راه حل نرم افزاری، یک شرکت مهندسی برای هر نوع پروژه ای مجهزتر می شود. ویژگی‌های رایانش ابری در آخرین نسخه‌های این برنامه‌ها، کار گروهی را آسان‌تر می‌کند و امکان همکاری از راه دور را فراهم می‌کند و دردسر توزیع فایل‌های پروژه از طریق ایمیل یا درایوهای USB را از بین می‌برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *