معماری هند INDIAN ARCHITECTURE

جایگاه هند از منظر جغرافیا

هند یا هندوستان نام رسمی جمهوری هند کشوری در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو است .هندوستان از شمال باختری با پاکستان؛ از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت؛ و از شمال خاوری با برمه و بنگلادش همسایه است .همچنین هند از باختر با دریای عرب، از خاور با خلیج بنگال، و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد. هندوستان دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری است که به 3000 سال پیش از میلد میرسد.

تاریخ معماری هند
تاریخ معماری هند

هندوستان سرزمین نژادها، زبان ها، آیین ها، و فرهنگ های فراوان و گوناگون می باشد .در هند صدها زبان و هزاران گویش و لهجه وجود دارد .علاوه بر دو زبان هندی و انگلیسی که در قانون اساسی این کشور زبان رسمی اعلام شده است. 22 زبان دیگر در یک یا چند ایالت موقعیت رسمی دارند.
در این مناطق شدیدترین اختلافات اقلیمی، از گرمای گرمسیری تا برف و یخچال های دائمی، از اقلیم بیابانی تا سنگین ترین باران های سالانه در جهان، به چشم می خورد.

فرهنگ و تمدن هندی

هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است، تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی مذهبی به این کشور چشم اندازی شگرف از همزیستی مسالمت آمیز میان اعتقادات گوناگون بخشیده است.و مختصات نژادی و دین های مردم هند مانند جغرافیای این سرزمین متنوع است .رایج ترین زبان در شمان هند زبان هندی است، که از زبان سانسکریت مشتق شده است، زبان اردو نیز بین مسلمانان هند رواج دارد.

اقوام دراویدی همراه با آریائی ها که بعد ها به شبه جزیره هند مهاجرت کردند،خمیر مایه تاریخ هند را تشکیل دادند. تهاجمات بعدی به این قسمت ازقاره آسیا جون حمله ترکها، مغولها و اروپائیان تنها اثر اندکی بر ترکیب نژادی هند گذاشت. آریائیها همراه با خصلت هایجنگجوئی اعتقادات خود را هم به این منطقه آوردند، که تحت عنوان آ ئین ودایی معروف است، بعدها از بطن این آئین، ادیان هندوئیسم، جائینیسم، بودیسم و … پدید می آید.

خرد واندیشه هندی

در تفکر هندی آفرینش و بقای جهان متکی بر سه نیرویی است که به تثلیث هندی معروف است.برهما که خدای خلقت است و پس از خلقت هستی با آفرینش دو نیروی شیوا و ویشنو کارش تمام میشود. ویشنو محافظ کائنات است و شیوا خدای نابودی. در واقع ویشنو و شیوا تجلی همان نیروی منزه از صفات برهما هستند، که ناچار خود را قربانی میکنند، ویشنو در هر دوره اساطیری چند بار روی زمین تجلی خاکی و عینی پیدا میکند، برای حفاظت از حقیقت.

معماری هند
معماری هند

خلاصه آنکه اندیشه و تفکر هندی مملو از خدایان اسطوره ای است و همانطور که اشاره شد، برهما خدایی است که متولد میکند، ویشنو خدایی است که نگهدارنده است و در نهایت شیوا خدای مرگ است و می میراند.البته بر اساس اعتقاد به تناسخ در مذهب هندو، مرگ عین زندگی و زندگی همان مرگ است.

نماد شناسی در هنر و معماری هند

در میان تمام ملل کهن زبان اساطیری زبان رمز و تمثیل و نماد است.و نماد گرایی در هنر هندی اصلی است که باید آنرا خوب بشناسیم تا به فهم هنر هندی نائل شد.هنر و معماری هندی سرشار از رمز پردازی های گوناگون است .در این قسمت از نوشته به مهمترین آنها در حد نیاز اشاره خواهد شد.