استفاده از نور مصنوعی و طبیعی در طراحی و تأثیر آن بر ایجاد آسایش بصری

آسایش بصری

نور ضعیف می تواند باعث خستگی چشم، سردرد، تحریک پذیری، اشتباهات و حوادث شود. آسایش نوری در یک فضا به کمیت، توزیع و کیفیت نور بستگی دارد. منبع نور ممکن است طبیعی یا مصنوعی یا ترکیبی از هر دو باشد، ولی پنجره ها مزایای مشخصی دارند. در مدارس، بخش‌های بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها، نبود دید به بیرون باعث ناراحتی روانی می‌شود.در دفاتر کار، مزایای روانشناختی پنجره ها حتی بیشتر از مزایای فیزیکی است که خود ساکنین از آن آگاه بودند.
تقریباً همه فضاها پس از تاریکی به نور مصنوعی نیاز دارند. برخی از فضاها و فعالیت ها در طول روز به آن(نور مصنوعی) نیاز خواهند داشت. در مواردی که این وضعیت است، طیف نور مصنوعی باید تا حد امکان به نور طبیعی نزدیک باشد.

کمیت

سطوح روشنایی توصیه شده برای وظایف خاص به خوبی تعریف شده است و در صورت تعیین و اجرا مطابق با استانداردها، بعید است که مشکلی برای ساکنین ایجاد کند. ملزومات روشنایی را برای ساکنین خاص و فعالیت های برنامه ریزی شده برای ساختمان را از طریق ارجاع به جداول شدت روشنایی توصیه شده برای فعالیت های مختلف مانند راهنمایCIBSE-UKیا منابع مشابه، تعیین کنید.

توزیع

توزیع نور در یک فضا بیشتر اوقات مهمتر از کمیت است. درک روشنایی تحت تأثیر یکنواختی سطوح روشنایی است. در جایی که بین سطوح، نور روز در کنار پنجره ها و در فاصله ای از آنها تفاوت زیادی وجود دارد، افراد در منطقه نسبتاً تاریک تر تمایل دارند چراغ ها را روشن کنند، حتی اگر نور روز در بخشی از اتاق آنها ممکن است از نظر عملکردی کافی باشد. درک توزیع نور را می توان بر حسب کنتراست یا تابش خیره کننده و درخشنده تعریف کرد. کنتراست تفاوت بین ظاهر یک شی در مقابل پس زمینه فوری آن است. برای راحتی، محدودیت هایی برای میزان کنتراست وجود دارد که می تواند بین بخش های مختلف یک میدان بینایی، مجاز باشد. کنتراست را می توان بر حسب درخشندگی، شدت روشنایی یا بازتاب در مقایسه بین سطوح مجاور تعریف کرد. مقدار و توزیع نور (و بنابراین میزان کنتراست) در یک اتاق تحت تأثیر بازتاب سطوح است. درخشندگی زیاد، کنتراست بیش از حد است که معمولاً با وارد کردن منبع نور شدید به میدان بینایی ایجاد می شود و باعث احساس ناراحتی و خستگی می شود. در نتیجه ممکن است هر چیزی از حواس پرتی خفیف گرفته تا کور کننده بینایی برای سرنشین باشد.

تابش خیره کننده می تواند به طور مستقیم، غیر مستقیم یا در اثر بازتاب ایجاد شود. تابش مستقیم نورموقعی حاصل می شود که یک منبع نور با درخشندگی بالا مستقیماً وارد میدان دید شود. می توان آن را با منابع نور داخلی، خورشید یا آسمان تجربه کرد. درخشندگی غیرمستقیم هنگامی اتفاق می افتد که درخشندگی سطوح خیلی زیاد باشد. تابش نور منعکس شده در اثر منعکس شدن منابع نور بر روی سطوح صیقلی ایجاد می شود.

کیفیت

تعریف کیفیت بصری سخت تر است، ولی شامل جهت، رنگ و تغییرات در طول زمان است. نور روز کیفیت عالی را از نظر جهت و هم ظاهر رنگ و هم ارائه رنگ میسر می سازد. مردم از نور روز و نور آفتاب و منظره هایی که همراه با آنهاست، لذت می برند. آنها تمایل به پذیرش تغییرات بیشتر در شدت نور در فضاهای با نور طبیعی نسبت به آنچه که برای تحمل کردن سیستم های روشنایی مصنوعی آماده هستند، دارند.

آسایش بصری را فراهم کنید

هدف از تمرین روشنایی خوب باید فراهم کردن روشنایی باشد که از هر دو از نظر کیفی و کمی کافی است.
در تمام آب و هواها یک تعادل باید بین الزامات روشنایی طبیعی و نیاز به آسایش حرارتی حفظ شود.
_ جهت گیری خوب و فاصله صحیح ساختمان ها می تواند روشنایی طبیعی را افزایش دهد.
_ نسبت شیشه و طراحی پنجره باید تضمین کند که فضاهای داخلی ساختمان نور طبیعی کافی دریافت می کند.
_ برای اطمینان از توزیع مناسب نور روز، دستیابی مقداری دید به آسمان را در اکثر نقاط داخلی اتاق هدف قرار می دهیم.
_ طیف روشنایی مصنوعی در طول روز باید شبیه نور روز باشد.
_ نور طبیعی و مصنوعی باید از عهده هر دو نیازهای فیزیولوژیکی و سلامت برآیند:
شدت بهینه، درخشش یکسان، محفاظت در تابش برابر خیره کننده، اجتناب از سایه ها، کنتراست کافی.
_هر جا که اتاق های دارای پتانسیل(باشد) باید نور های سقفی یا پنجره داشته باشند، که به ساکنان امکان
تماس بصری با محیط بیرون را می دهند.

آسایش بصری تصویر1
آسایش بصری در خانه
آسایش بصری تصویر2
آسایش بصری در دفترکار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *