بقا یا توسعه ؟ اقیانوس آبی و سرخ در معماری


 

استفاده از مفهوم اقیانوس آبی و اقیانوس سرخ در صنعت معماری ایران

 

صنعت معماری ایران با وجود داشتن ارزش‌های فرهنگی و تاریخی غنی، همواره با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی مواجه بوده است. مفهوم اقیانوس آبی و اقیانوس سرخ به‌عنوان دو محیط رقابتی معمول در جوامع تجاری، نیز در صنعت معماری قابل تطبیق است.

 

اقیانوس آبی در معماری ایران:

استفاده از اقیانوس آبی در صنعت معماری ایران به معنای ایجاد بازارهای جدید و نوآوری در طراحی و اجراست. برخی از مثال‌های موفق از این رویکرد شامل طراحی ساختمان‌های پایدار و با کاربری‌های چندگانه ، کار کردن با کارفرما های بین المللی ، توسعه بی آی ام و استفاده از فناوری‌های نوین مانند واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در طراحی و ساخت ساختمان‌هاست.

 

اقیانوس سرخ در معماری ایران:

در مقابل، استفاده از اقیانوس سرخ در صنعت معماری ایران بیشتر به معنای رقابت بر اساس قیمت و ویژگی‌های سنتی است. بسیاری از سازمان‌های معماری در ایران همچنان به رقابت بر اساس فاکتورهای مانند قیمت و سرعت تمرکز می‌کنند و این موجب اشباع بازار و کاهش ارزش افزوده می‌شود.

روش‌های تبدیل اقیانوس سرخ به اقیانوس آبی در معماری ایران:

برای تبدیل اقیانوس سرخ به اقیانوس آبی در صنعت معماری میتوان از رویکرد های زیر استفاده کرد . طبیعی ست که این پیشنهاد های تنها بخش کوچکی از راهکار هایی‌ست که میتوان از آنها استفاده کرد و به ازای هر تفکر جدید میتوان رویکرد تازه تری انتخاب کرد .

تغییر محدوده تمرکز و فعالیت های شرکت ، تمرکز بر نوآوری ارایه خدمات ارزش افزوده ، ایجاد بازارهای جدید ، ارایه خدمات مشاوره‌ای و طراحی داخلی ، استفاده از فناوری‌های پیشرفته ، و توسعه شبکه‌های همکاری با سایر صنایع مرتبط تنها برخی از راهکارهای موثر برای تبدیل این رقابت از اقیانوس سرخ به اقیانوس آبی است.

به همین عنوان نشست عصرانه مورخ 23 بهمن ماه 1401 در مرکز معماری با حضور دکتر محمدرضا نوری برگزار شد که با کلیک بر روی عنوان زیر این ویدئو رو مشاهده نمائید
نشست عصرانه «شنا با کوسه ها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *