جدال برای بقا یا توسعه‌ در بی‌نهایت ؟

 

نگاهی گذرا بر مفهوم اقیانوس سرخ و اقیانوس آبی در کسب وکار


مفهوم

 

مفهوم اقیانوس آبی و اقیانوس سرخ اولین بار توسط ویرگو رنهه و چندین دیگر از نویسندگان کتاب “استراتژی اقیانوس آبی” مطرح شد. اقیانوس آبی به محیطی اشاره دارد که شرکت‌ها در آن با استفاده از استراتژی‌های نوآورانه و خلاقانه، بازار جدیدی را ایجاد می‌کنند و رقابت را به دور از رقیبان کم می‌آورند. در این محیط، شرکت‌ها از راهکارهایی مانند ایجاد محصولات یا خدمات جدید، کاهش هزینه‌ها و تفکر خارج از چارچوب استفاده می‌کنند تا بازار را به نفع خود تغییر دهند.

 

در مقابل اقیانوس آبی ، اقیانوس سرخ به محیطی اشاره دارد که رقابت بسیار شدید است و شرکت‌ها فقط در حال رقابت بر روی عوامل مانند قیمت و ویژگی‌های محصول هستند. در این محیط، بازارها اشباع شده‌اند و شرکت‌ها برای بقا می‌جنگند.

 

استراتژی اقیانوس آبی توصیه می‌کند که شرکت‌ها تلاش کنند تا از ایجاد بازارهای جدید و نوآوری استفاده کنند تا از رقابت سنتی فرار کنند و به سودآوری بیشتر دست یابند.

 

ویژگی

 

در کتاب “استراتژی اقیانوس آبی”، ویژگی‌های اقیانوس آبی و اقیانوس سرخ به‌طور خلاصه به شرح زیر است:

اقیانوس آبی :

– نوآوری: ایجاد بازارهای جدید و ارایه محصولات یا خدمات جدید به مشتریان.

– طراحی استراتژی: تمرکز بر استراتژی‌هایی که بازار را از رقبا جدا کند و به شرکت‌ها فرصت بدهد تا در بازاری جدید حضور یابند.

– رقابت بی‌رقیب: ایجاد محصولات و خدماتی که رقبا نتوانند به راحتی تقلید کنند و شرکت را از رقابت مستقیم با آن‌ها خارج کنند.

 

اقیانوس سرخ :

– رقابت قیمتی: رقابت بر اساس قیمت و کاهش هزینه‌ها به منظور جلب مشتریان.

– رقابت مستقیم: رقابت مستقیم با رقبا بر اساس خدمات و محصولات مشابه.

– اشباع بازار: بازارهایی که به حدی پر از رقبا و محصولات مشابه هستند که تمایل به تفکر خارج از جعبه و نوآوری کاهش می‌یابد.

 

در کل، اقیانوس آبی نشان‌دهنده بخشی از بازار است که هنوز توسعه یافته نشده و فرصت‌های زیادی برای نوآوری و رشد وجود دارد، در حالی که اقیانوس سرخ نمایانگر بخش‌هایی از بازار است که اشباع شده و رقابت بیشتری دارند

به همین عنوان نشست عصرانه مورخ 23 بهمن ماه 1401 در مرکز معماری با حضور دکتر محمدرضا نوری برگزار شد که با کلیک بر روی عنوان زیر این ویدئو رو مشاهده نمائید
نشست عصرانه «شنا با کوسه ها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *