سیستم‌های سازه‌ای و معماری ساختمان (بخش چهارم)

پنجره‌‌ها

مواد اولیه مورد استفاده برای قاب پنجره‌ها فلز و چوب است، اگرچه گاهی اوقات پلاستیک‌های جدید با استحکام بالا هم استفاده می‌شود. محبوب‌ترین پنجره‌ها برای ساختمان‌های بزرگ و سازمانی از آلومینیوم یا آلیاژهای غیرآهنی ساخته می‌شوند. این نوع از پنجره‌ها ماندگاری طولانی دارند، زنگ نمی‌زنند یا پوسیده نمی‌شوند. همچنین می‌توان آنها را به شکل‌های پیچیده درآورد و نیاز به نگهداری کمی دارند. روکش‌های دائمی کارخانه‌ای به دلیل جذابیت بصری و نیازهای کم برای تعمیر و نگهداری محبوب هستند. آلومینیوم خام را می‌توان با چندین روکش پوشش داد، از جمله روکش آلومینیوم طبیعی، رنگ برنز تیره که به خوبی با نمای آجری و سنگی یا هر رنگ دیگری ترکیب می‌شود. بسیاری از این پوشش‌ها به صورت شیمیایی یا الکتریکی اعمال می‌شوند و سال‌ها دوام خواهند داشت.

مقایسه آزمایش‌های نفوذ هوا که توسط سازندگان پنجره‌ها ارائه می‌شود، به‌عنوان معیاری از تعیین دمای متعادل داخل ساختمان که ممکن است در یک روز بادخیز به سمت بیرون از دست برود، مهم است. برخی از پنجره‌های گران‌تر دارای موانع شکست حرارتی نارسانا یا اتصالی هستند که در پنجره تعبیه شده است تا از ایجاد شبنم در فضای داخلی در هوای بسیار سرد جلوگیری کند. پنجره‌های خوب باید طوری طراحی شوند که امکان نصب شیشه‌های دوتایی مهر و موم شده در کارخانه را فراهم کنند. این ویژگی که می‌تواند ضخامت 3/4 اینچ یا حتی ضخیم‌تر را برای شیشه‌های بسیار بزرگ ایجاد نماید. برای سازه‌های چند طبقه بهتر است که پنجره‌ای را انتخاب کنند تا بتواند لولا یا چرخش داشته باشد تا شیشه بیرونی از داخل ساختمان تمیز شود.

پنجره‌های چوبی به نگهداری بیشتری نیاز دارند. در درجه اول رنگ آمیزی، اما برخی از تولیدکنندگان پنجره یک روکش پلاستیکی کارخانه‌ای برای قسمت بیرونی پنجره ارائه می‌کنند که نیازی به رنگ‌آمیزی ندارد. پنجره‌های چوبی به دلیل تفاوت در چگالی و رسانایی بین چوب و فلز، انرژی بیشتری نسبت به پنجره‌های فلزی ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، پنجره‌های چوبی به طور طبیعی به زیبایی یک پروژه نیز کمک می‌کنند. پنجره‌های چوبی یکی از بهترین پنجره‌های موجود در بازار هستند زیرا معمولاً از مواد و سخت‌افزار بهتری ساخته می‌شوند و ظاهر قابل قبول‌تر و طول عمر بالاتری دارند.

ویژگی عایق پنجره‌ها می‌تواند متفاوت باشد. پنجره‌های اسکلت فلزی باید دارای مانع‌های حرارتی باشند تا اتلاف گرما توسط رسانش از طریق قاب فلزی کاهش یابد. شیشه می‌تواند ویژگی‌های طیفی مختلفی داشته باشد که میزان بهره‌گیری از خورشید و اتلاف حرارت را کنترل می‌کند. به عنوان مثال، در آب و هوای شمالی، شیشه را می‌توان طوری طراحی کرد که تابش امواج کوتاه خورشید را به داخل فضا وارد کند، در حالی که از تابش امواج بلند سطوح داخلی گرم شده از پنجره به بیرون جلوگیری می‌کند. شیشه‌های “Low E” به طور خاص برای داشتن تابش کم ساخته شده است. به این معنی که وقتی انرژی را جذب می‌کند، دوباره آن را منتشر نمی‌کند. این باعث کاهش انرژی ساطع شده به فضا از شیشه گرم شده پنجره می‌شود.

درها و قاب‌ها

درها و چارچوب فضاها معمولاً از چوب یا فلز توخالی ساخته می‌شوند. درها و فریم‌های فلزی توخالی از ورق فولادی ساخته شده و محکم و بادوام هستند. درها و چهارچوب‌ها به گونه‌ای تقویت شده‌اند که با انواع سبک‌ها و ابزارهای سخت‌افزاری همخوانی داشته باشند. آنها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و به زمان مشخصی برای نقشه‌های ساخت و تحویل نیاز دارند. قاب‌ها باید قبل از اجرای سنگ‌تراشی در جای خود قرار داده شوند تا بتوان لنگرهای قاب را در درزهای بنایی قرار داد. باید به ورودی‌های با رفت و آمد زیاد توجه ویژه‌ای شود تا دوام کافی داشته باشند. درهای چوبی باید درهایی با داخل جامد باشند تا در برابر بارهای زیاد مقاومت کنند و محافظت بهتری در برابر آتش و کنترل صدا داشته باشند. باید مولیون مناسب انتخاب شود تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند نیازهای رفت و آمدی محل نصب را برآورده کند.

برخی از درها و چهارچوب‌ها بخش جدایی‌ناپذیر یک سیستم دیواری ( نوعی از سیستم دیوار) با درجه مشخصی از مقاومت آتش‌سوزی هستند که طبق قوانین آتش‌نشانی ساختمان مورد نیاز است. در این موارد، استفاده از درها و چارچوب‌های برچسب‌دار برای برآوردن این الزامات ضروری است. این برچسب‌ها به درها و چارچوب‌ها چسبانده شده‌اند و نشان می‌دهند که محصولات خاص، الزامات مقاومت در برابر آتش را که توسط آزمایشگاه تعیین شده است، برآورده می‌کنند.

انتخاب سخت‌افزار با کیفیت بالا برای مجموعه‌های قفل‌ها و دریچه‌ها برای تأمین امنیت و خدمات و حفظ هزینه‌های پایین نگهداری مهم است. مؤسسات باید در صورت امکان از یک سیستم کلید مرکزی برای همه ساختمان‌ استفاده کنند تا تعداد کلیدها و کلیدهای اصلی کاهش یابد. سخت افزار ارزان قیمت برای نگهداری طولانی مدت بسیار پر ریسک و هزینه است.

درها باید الزامات خاصی از قانون افراد دارای معلولیت (ADA) را برای نوسان، عرض و فاصله جانبی، همراه با الزامات برای درهای خودکار و الزامات فشار در برای خروج از آن برآورده کنند. برخی از چالش‌های مکان‌یابی و چرخش درب را می‌توان با در بازکن‌های اتوماتیک کاهش داد.

عایق حرارتی خارجی

عایق‌های سقف و دیوارهای خارجی از انواع مختلفی از مواد ساخته می‌شوند. آنها را می‌توان به عنوان مواد پرکننده، چوب‌های خرد، تخته، مواد ریختنی در محل یا مواد سبک طبقه‌بندی کرد. سلول‌های توخالی در دیوارهای بنایی معمولاً با یک ماده دانه‌ریز و قابل ریختن پر می‌شوند. مهم است که فقط موادی انتخاب شود که ته‌نشین یا پوسیده نشوند و موریانه‌ها یا جوندگان آنها را نخورند. هنگام استفاده از این محصولات باید مراقب بود که شکاف در اتصالات منجر به بیرون ریختن ملات نشود.

تخته‌های عایق معمولاً به عنوان عایق سقف و به عنوان اتصال عمودی بین لایه‌های بنایی (لایه‌های عمودی بنایی) در دیوارهای خارجی استفاده می‌شود. باز هم این ماده باید دائمی باشد و برای حشرات یا جوندگان جذاب نباشد. از آنجایی که انواع مختلفی از مواد در بازار موجود است، بهتر است از خدمات یک متخصص برای انتخاب تخته یا عایق تخته‌ای مناسب از مواد آلی، معدنی، پلاستیکی و مصنوعی موجود استفاده شود.

برخی از تخته‌های سقف برای نصب روی سقف صاف و سطح شیب‌دار روی سقف نیز ساخته شده‌اند. این امر مستلزم توجه ویژه به محل و ارتفاع زهکش‌های سقف، حاشیه‌ها و فلاشینگ‌ها است تا اطمینان حاصل شود که کل سیستم سقف دارای یک نصب کامل و یکپارچه است. یک گزینه برای عایق‌کاری تخته سقف، مواد ریخته شده در محل، سبک و بتن مانند است که انعطاف پذیر است و می‌تواند بسیاری از مشکلات شیب سقف را حل کند. قبل از نصب سقف یا بخاربند باید مراقب بود تا زمان نصب کافی برای مواد مرطوب در نظر گرفته شود. گاهی اوقات توصیه می‌شود که این نوع سیستم‌های مرطوب دارای سیستم‌های تخلیه بخار مناسب باشند.

عایق بَت ( نوعی عایق نمدی ) در فضاهای تیرچه یا گل میخ کاملاً مؤثر است. برای جلوگیری از لغزش یا افتادگی در آینده باید به طور دائم محکم شود. مواد فایبرگلاس رایج است، اما مواد معدنی خوب دیگری نیز در بازار وجود دارد.

مقاومت در برابر جریان گرما با مقدار R (مقاومت حرارتی متریال) ماده طبقه‌بندی می‌شود. هر چه مقدار R بالاتر باشد، مواد عایق بیشتری را ارائه می‌دهد. مواد عایق مختلف دارای مقادیر R متفاوتی هستند و باید بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و همچنین مقاومت حرارتیشان انتخاب شوند.

منبع: www.appa.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *