معماری پدیا > معماران > معماران جهان > معمار اچ.اچ ریچاردسون (86-1338)
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

سری معماران آمریکایی
برای یک راهنمای کلی، نگاه کنید به: معماری آمریکایی (1600-تاکنون).
برای طراحی برج، نگاه کنید به: معماری آسمان خراش (1850 تا کنون).

زندگینامه

یکی از معماران بزرگ آمریکایی که طراحی بناهایش به تغییر طراحی معماری قرن 19 در ایالات متحده کمک کرد، اچ.اچ ریچاردسون بود درکنار فرانک لوید رایت (1867-1959) و لوئیس سالیوان (1856-1924) حین همکاری اش با هنر آمریکایی : در واقع، برخی مورخان او را بهترین معمار قرن 19 آمریکا می دانند. طراحی¬های او که بر اساس هنر رومانسکی استوار بود، آغازکننده یک دهه احیای رمانسک در آمریکا شد و ساختمان‌های او تأثیر قابل‌توجهی بر مکتب معماری شیکاگو و طراحی پیشتازانه آسمان‌خراش¬ها گذاشتند. اگرچه شهرت اولیه او به دلیل طراحی کلیسای ترینیتی در بوستون بود، اما دستاوردهای اصلی او در طراحی معماری چهار نوع بنا رخ داد: ساختمان های تجاری، ساختمان های ایستگاه قطار ، کتابخانه های عمومی و خانه های خصوصی. از این میان، دو اثر بزرگ او در معماری قرن 19 عبارتند از: دادگاه و زندان شهرستان آلگنی (1883-1888)، و فروشگاه عمده فروشی مارشال فیلدز (1885-1887) در شیکاگو. دستیاران او شامل بسیاری از پیشروان نسل بعدی معماران آمریکایی، مانند چارلز مک کیم (1847-1909)، استنفورد وایت (1853-1906)، جورج شپلی (1860-1903) و جان گالن هاوارد (1864-1931) بودند. اچ.اچ ریچاردسون امروزه در میان بزرگترین معماران قرن 19 آمریکا قرار دارد.

تحصیلات و آموزش معماری

هنری هابسون ریچاردسون که در لوئیزیانا به دنیا آمد و بزرگ شد، در رشته مهندسی عمران در کالج هاروارد و دانشگاه تولین تحصیل کرد و پس از آن بود که پس از ریچارد موریس هانت (95-1827)، دومین و تنها دانشجوی آمریکایی شد که در دانشکده هنرهای زیبای پاریس در رشته معماری تحصیل کرد. (حدود 1861-65). در آنجا او زیر نظر تئودور لابروست و جی.آی.هیتورف کار کرد. به طور متناقضی سبک معماری که ریچاردسون در طول زمان اتخاذ و اصلاح کرد، سبک هنرهای زیبا مثل احیای گوتیک یا معماری نئوکلاسیک معاصرش نبود بلکه سبکی قرون وسطایی بود که تحت تأثیر طراح هنر و صنایع دستی ویلیام موریس (1834-96) بود. منتقد هنری جان راسکین (1819-1900)، معمار قرون وسطایی فرانسوی ویوله لو دوک (79-1814) و به ویژه معماران رومی جنوب فرانسه. آن به را «رومانسک ریچاردسونی» میشناسند. (برعکس معمار متولد اوهایو، کاس گیلبرت، 1859-1934، که نماینده برجسته معماری هنرهای زیبا در آمریکا شد، در مدرسه هنرهای زیبا شرکت نکرد).

طراحی های اولیه

در همین حال، او در سال 1865 به ایالات متحده بازگشت و در سال 1866 دفتر حرفه ای خود را در نیویورک افتتاح کرد. در نوامبر همان نوامبر او اولین کمیسیون خود را برای کلیسای وحدت (1866-1868)، اسپرینگفیلد، ماساچوست برنده شد.
در سال 1867 ریچاردسون با چارلز دکستر گامبریل که مدیر تجاری شرکت بود وارد شراکت شد. ساختمان های اولیه ریچاردسون از سبک احیای رایج معماری گوتیک و امپراتوری دوم پیروی می کردند. اما از سال 1869، او شروع به پویش طرح‌هایی با فرم‌هایی مشتق از منابع رومانسک کرد. ابتدا او پناهگاه ایالتی نیویورک را در بوفالو طراحی کرد، سازه ای عظیم که از ماسه سنگ مدینه ساخته شده بود که امروزه به عنوان مجتمع اچ.اچ ریچاردسون شناخته می شود. پس از آن پروژه هایی مانند کلیسای میدان براتل (1869-73)، بوستون، و اولین شاهکار او – کلیسای ترینیتی، بوستون، انجام شد.

کلیسای ترینیتی: ریچاردسونین رومانسک

کلیسای ترینیتی بوستون (1872-1877) که تجسم معماری رومانسک ریچاردسون بود، با همکاری شرکت مهندسی برادران نورکراس ساخته شد که ریچاردسون چندین بار در دهه های بعدی با آنها همکاری کرد. ترکیب برج های بزرگ گذرگاه، طاق های عمیق و ضخامت ساختارهای آن یادآور سبک های سنتی رومانسک است. بر اساس چیدمان یک صلیبی شکل یونانی و تحت تأثیر نقشه کلیسای جامع سالامانکا در اسپانیا و کلیسای جامع سنت مارک، ونیز، هنر و جزئیات داخلی آن تا حد زیادی مدیون جنبش هنر و صنایع دستی است. در اینجا بود که ریچاردسون رابطه طولانی کاری خود را با مجسمه ساز فرانسوی تبار آگوستوس سنت گاودنز (1848-1907) آغاز کرد. استقبال عمومی از کلیسای ترینیتی، به ویژه پس از اتمام آن در سال 1877، او را به رتبه اول معماران آمریکایی سوق داد. به عنوان مثال، از ده ساختمانی که توسط معماران آمریکایی به عنوان بهترین در سال 1885 ذکر شده است، نیمی از آنها توسط ریچاردسون طراحی شده است: علاوه بر کلیسای ترینیتی، آنها شامل: سیوور هال در هاروارد، تالار شهر آلبانی، ساختمان ایالت نیویورک در آلبانی، و تاون، هال در شمال ایستون، ماساچوست هستند.

معماری تکامل یافته

ساختمان‌های او به وضوح سنگین اند و در عین حال با خطوط ساده و دارای طاق‌های نیم دایره‌ای، برج‌ها و نماهای آجری به سبک روستیک بودند. از جمله پروژه های قابل توجه در این مرحله از حرفه او ساختمان های او در سیوور هال ، دانشگاه هاروارد (80-1878) که شامل 60 نوع مختلف آجر حکاکی شده و دو برجک منحصر به فرد بود و آستین هال (1881-1884) است. مجموعه ای از کتابخانه های کوچک، عمدتاً در حومه بوستون ووبرن، نورث ایستون، کوئینسی و میدن و مجموعه ای از ایستگاه های راه آهن (الهام گرفته از طرح های ژاپنی). از جمله 9 مورد برای شرکت راه آهن بوستون و آلبانی، که بسیاری از آنها محوطه سازی شده بودند. توسط همکار همیشگی ریچاردسون، فردریک لا اولمستد (1822-1903). علاوه بر این، ریچاردسون چندین ساختمان تجاری مانند ساختمان چنی (1875-1876)، هارتفورد و سه فروشگاه در بوستون برای خانواده ایمز طراحی کرد. او همچنین در طراحی ساختمان کنگره ایالت نیویورک (1876-1886)، آلبانی و مسئول اتاق نمایشی سنا، پله های غربی و اتاق های متعدد قضایی و اجرایی همکاری داشت.

معماری داخلی

خانه های ریچاردسون با تغییرات قابل توجهی در طراحی داخلی مشخص شد. کاوش اولیه برای طرح ریزی سالن نشیمن در خانه شرمن ویلیام واتس (1874-1876)، نیوپورت که اولین طرح ملکه آن در آمریکا بود، به سرانجام رسید. خانه‌های روستایی بعدی او، که با خانه دکتر جان برایانت (1880-1881)، کوهاست، ماساچوست، شروع شد، برنامه‌ریزی سالن نشیمن را بیشتر توسعه داد و فاز مهمی از “سبک شینگل” تکامل یافته را نشان داد. خانه‌های شهری ریچاردسون، معمولاً از آجر یا سنگ، از نوآوری‌های برنامه‌ریزی خانه‌های روستایی او نیز بهره می‌بردند. تأثیرگذارترین خانه های شهری او شامل خانه های جان هی و هنری آدامز در واشنگتن دی سی (86-1884) و خانه جان جی. گلسنر در شیکاگو (87-1885) بود که تأثیر قابل توجهی بر فرانک لوید رایت و خانه¬ی سبک پرایری او داشت. خانه های مدرسه معروف ترین خانه های حومه ای و روستایی او خانه مری فیسک استاتون (کمبریج، ماساچوست، 1882-1883) و خانه هنری پاتر (سنت لوئیس، 1886-1887) بود.

دادگاه و زندان شهرستان آلگنی

دادگاه آلگنی به وضوح یک طراحی پیچیده از الزامات عملکردی پیچیده بود. این زندان به شکل یک صلیب نامتقارن، از طریق پل سای به دادگاه روبه‌روی خیابان متصل می‌شود. این ساختارها مظهر حس فزاینده جدیت، اعتدال و اقتدار بود که مشخصه بهترین کار اوست.

فروشگاه عمده فروشی مارشال فیلد

فروشگاه عمده فروشی مارشال فیلد ریچاردسون (1885-1887)، تخریب شده در سال 1930) اگرچه از سنگ بدون استفاده از قاب فولادی ساخته شده است – برخلاف ساختمان پیشرفته بیمه خانه در شیکاگو (1884-1885) که توسط ویلیام لو بارون جنی (1832-1907) طراحی شده است – تأثیر عمده ای بر توسعه نمای ساختمان های مدرن داشت. طراحی آن بر معماران برجسته از جمله لوئیس سالیوان، فرانک لوید رایت و دیگران تأثیر گذاشت. ریچاردسون با وام گرفتن ویژگی هایی از هنر رمانسک و رنسانس، همچون آثار قبلی خود، انباری عظیم اما یکپارچه ایجاد کرد که به جای تزئینات سطحی، بر تقارن و متریال آن تأکید کرد. این ساختمان دارای پنجره‌های چند طبقه بود که طاق‌های پنجره‌ای نیم‌دایره‌ای بر سردر آنها بودند تا ساختاری یکپارچه، هماهنگ و به یاد ماندنی ایجاد کنند که کل یک بلوک شهر را اشغال می‌کرد.

سلامتی ریچاردسون هرگز چندان خوب نبود، و پس از مدتی نیز تحت اثر کارش قرار گرفت وتحت فشار شدید به دلیل اختلال مزمن کلیوی در سن 47 سالگی درگذشت. سه دستیار ارشد و ساختمان‌های باقی‌مانده او همانطور که در نظر داشت تکمیل شد. این پروژه ها شامل دادگاه شهرستان آلگنی، فروشگاه عمده فروشی مارشال فیلد و ساختمان اتاق بازرگانی بزرگ سینسیناتی بود.

معماری قرن بیستم
برای جزئیات طرح‌های ساختمان‌های قرن بیستم، به معماری قرن بیستم و همچنین منابع زیر مراجعه کنید:
مکتب دوم معماری شیکاگو (حدود 1940-75)
فضلورخان (1929-1982)

منبع: http://www.visual-arts-cork.com/architecture/henry-hobson-richardson.htm
لینک تصاویر:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_Church_%28Boston%29#/media/File:Trinity_Church,_Boston,_Massachusetts_LCCN2011630431.tif
https://en.wikipedia.org/wiki/Allegheny_County_Courthouse#/media/File:Allegheny_County_Courthouse_in_2016.jpg
https://en.wikiarquitectura.com/building/marshall-fields-wholesale-store/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در تماس باشید