معمار بارتولومئو راسترلی (1700-71)

معماری رسترلی

یکی از بزرگترین معماران فعال در روسیه، فرانچسکو بارتولومئو راسترلی عمدتاً مسئول سبک معماری¬¬ای بود که به باروک روسی معروف شد و او را به یکی از مشارکت‌کنندگان مهم هنر روسیه و همچنین یکی از معماران بزرگ باروک قرن 18 تبدیل کرد. او به عنوان یک هنرمند دربار در زمان پیتر کبیر (حکومت 1682-1725)، قبل از اینکه در سال 1730 توسط امپراتور آنا به عنوان معمار ارشد دربار منصوب شود، شروع به کار کرد. در این مقام، راسترلی کارزار بازسازی و ساخت و ساز معماری¬ای که در دوران سلطنت آنا (40-1730)، الیزابت (62-1741)، کاترین (96-1762) و الکساندر اول (1801-1801) و الکساندر اول (1801-1801) انجام میشد، را هدایت میکرد که به وجود آودنده سبکی متمایز از معماری باروک بود که گونه‌شناسی روسی را با معماری رنسانس و بعداً باروک ایتالیایی و فرانسوی ترکیب می‌کند. او با کمک چندین معمار دیگر سبک باروک و تعداد زیادی از هنرمندان روسی، به یک فرایند خطی به یاد ماندنی قدرتمند در طرح‌های خود دست یافت، همچون که در جلوه‌های تزئینی خارق‌العاده‌ای از نماهای رنگی کاخ تابستانی (1740-1744؛ ویران‌شده)، کاخ پترهوف، در نزدیکی خیابان پترزبورگ (55-1747)، صومعه و کلیسای جامع اسمولنی (64-1748)، کاخ کاترین در تسارکویه سلو (56-1752) و کاخ زمستانی (62-1754) نمایان بود. علاوه بر این، طراحی های داخلی او به دلیل سبک روکوکو و استفاده از آینه ها مشهور بود. همانطور که کاخ ورسای باعث ایجاد یک رنسانس کوچک در فعالیت‌های طراحان فرانسوی و هنرهای تزئینی فرانسوی شد، بنابراین طراحی ساختمان‌های سلطنتی سنت پترزبورگ باعث ظهور مکتب بزرگی از صنعتگران و استادکاران شد: سنت هنر رومانوف که در جواهرات نفیس تخم مرغ های عید پاک فابرژ به اوج خود رسید. (همچنین نگاه کنید به: نقاشی روسی: قرن 18).

زندگینامه

بارتولومئو راسترلی متولد پاریس، پسر مجسمه‌ساز و معمار کارلو بارتولومئو راستلی بود. هنگامی که در سن 15 سالگی به روسیه رسید، اولین سفارش معماری خود را در سال 1721، در دوران هنرپتری (اشاره به پتر کبیر) دریافت کرد، در آنجا از او دعوت شد تا یک قصر برای شاهزاده دیمتر کانتمیر مولداوی طراحی کند. از همان ابتدا، هدف راسترلی این بود که جدیدترین نقوش ایتالیایی را به سبک باروک رومانوف تزریق کند. همه چیز به خوبی پیش رفت و همانطور که دربار روسیه از کار او راضی بودند، در سال 1730 به عنوان معمار ارشد دربار ارتقا یافت: موقعیتی که او آن در دوره امپراتوری آنا و الیزابت (1730-1762) حفظ کرد. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، مأموریت های اصلی او عبارتند از: کلیسای سنت اندرو، کیف (1748-67)، کاخ ورونتسوف، سنت پترزبورگ (1749-57)، غرفه ارمیتاژ، تزارسکوئه سلو (1749)، کاخ ماریینسکی، کیف (شروع 1752). و کاخ استروگانف سن پترزبورگ (1753-54). ساختمان های دیگر عبارتند از کاخ میتاوا و کاخ آننهوف در لفورتوو.
راسترلی به دلیل محبوبیت و نفوذش بین پیروان بسیاری پیدا کرد که مکتب معماری متمایز به نام “باروک روسی” را تشکیل دادند. در میان آنها معماران روسی عبارتند از: اس.ای شوانیسکی ( 1713-1713)، ای.اف کوکورینف (1726-72)، شاهزاده دیمیتری واسیلیویچ اوختومسکی (1719-1774)، وی.ای باژنوف (1737-99)، ماتوی فئودوروویچ کازاکوف (8173371)، آی.ای استاروف (1743-1808) که برخی از آنها اصول هنر نئوکلاسیک را پذیرفتند و به خدمت امپراتور کاترین کبیر درآمدند.
با این حال جانشین آنها امپراتور کاترین دوم (کاترین کبیر)، معماری باروک را بیش از حد از مد افتاده می دانست. او معمار اسکاتلندی چارلز کامرون (1745-1812) را جایگزین راسترلی کرد که در ادامه تعدادی ساختمان را به سبک مدرن‌تر معماری نئوکلاسیک طراحی کرد، از جمله کاخ پاولوفسک (1782-1786) و کاخ الکساندر (1812). نزدیک سنت پترزبورگ در همین حال راسترلی در دوک نشین کورلند، یک منطقه ساحلی در لتونی بازنشسته شد و در آنجا به او وظیفه تکمیل و تزئین چندین کاخ متعلق به دربار دوک، مانند کاخ راندیل، پیلسروندیل (تکمیل شده در(1767) و کاخ جلگاوا (تکمیل شده،1772) داده شد. نه چندان قبل از مرگ او، راسترلی به عضویت آکادمی امپراتوری هنر در سنت پترزبورگ انتخاب شد.

ساختمان های طراحی شده توسط بارتولومئو راسترلی

کاخ کاترین (1752-56)

کاخ کاترین یک کاخ روکوکو است که در شهر سابق تزارسکویه سلو، در جنوب شرقی سنت پترزبورگ، روسیه واقع شده است. در حدود سال 1717 توسط معمار آلمانی یوهان-فریدریش براونشتاین، به عنوان اقامتگاه تابستانی امپراتور کاترین اول طراحی شد و توسط معماران میخائیل زمتسوف و آندری کواسوف به درخواست امپراتور آنا توسعه یافت و پس از آن دخترش ملکه الیزابت سرانجام به راسترلی روی آورد و از او درخواست کرد که ساختمان را تخریب کرده و آن را با ساختاری باشکوه تر و پر زرق و برق روکوکو جایگزین کند. ساختمان جدید او درباریان و سفیران را خیره کرد.

کاخ پیترهوف (1747-55)

کاخ پترهوف که در سن پترزبورگ واقع شده و مجموعه‌ای از کاخ‌ها و باغ‌ها را تشکیل می‌دهد – که گاهی به آن “ورسای روسی” نیز گفته می‌شود – کاخ پترهوف توسط پیتر کبیر ساخته شد و بعداً توسط راسترلی گسترش یافت که بال‌هایی به پلان اضافه کرد و بخشی از باغ‌ها و فواره‌ها را دوباره طراحی کرد.

صومعه اسمولنی و کلیسای جامع (1748-64)

صومعه اسمولنی رستاخیز (ووسکرسنسکی)، واقع در نزدیکی رودخانه نوا، سنت پترزبورگ، شامل یک کلیسای جامع ارتدکس روسی است که توسط مجموعه ای از ساختمان های صومعه احاطه شده است. در اصل برای الیزابت، دختر پیتر کبیر ساخته شد، که پس از پذیرفته نشدن برای جانشینی تاج و تخت، راهبه شدن را انتخاب کرد هرچند جانشین او تزار ایوان ششم در سال 1741 سرنگون شد و الیزابت موفق شد اما همچنان کار در صومعه به دستور او ادامه یافت. کلیسای جامع صومعه به عنوان یکی از بزرگترین آثار راسترلی در نظر گرفته می شود. برج ناقوس برنامه ریزی شده کلیسای جامع، آن را به بلندترین ساختمان روسیه تبدیل می کرد اما مرگ الیزابت مانع از تکمیل آن شد. در سال 1835 بود که ساختمان در نهایت تکمیل شد. موسسه اسمولنی که یک ساختمان تاریخی مهم است، به نام صومعه نامگذاری شده است.

کاخ زمستانی (1754-62)

محل اقامت رسمی تزارهای روسیه در سن پترزبورگ (1732-1917)، کاخ زمستانی سبز و سفید به یاد ماندنی توسط معماران مختلف، به ویژه راسترلی، که از سبکی به نام باروک “روسی” یا “الیزابتی” استفاده می‌کردند، طراحی شد. نمای اصلی آن به شکل مستطیل کشیده و نمای اصلی آن 250 متر امتداد دارد. این ساختمان شامل 1500 اتاق، 1780 در، 950 پنجره و 120 راه پله تخمین زده می شود. بعدها به نماد انقلاب 1917 روسیه تبدیل شد.

دیگر ساختمان های اصلی طراحی شده توسط راسترلی عبارتند از:

کاخ تابستانی (1740-44؛ ویران شده)
کلیسای سنت اندرو، کیف (1748-67)
غرفه ارمیتاژ، تزارسکوئه سلو (1749)
کاخ ورونتسوف، سنت پترزبورگ (1749-57)
کاخ ماریینسکی، کیف (شروع 1752)
کاخ استروگانف سن پترزبورگ (1753-54)

دیگر معماران برجسته باروک

علاوه بر معمارانی که در بالا ذکر شد، شناخته شده ترین طراحان باروک عبارتند از:

اتریش/آلمان
یوهان برنهارد فیشر فون ارلاخ (1656-1723)
یاکوب پراندتاور (1660-1726)
یوهان دینتزنهوفر (1663-1726)
آندریاس شلوتر (1664-1714)
بالتاسار نویمان (1687-1753)
جوزف امانوئل فیشر فون ارلاخ (1693-1742)
هانس گئورگ ونزسلاو فون کنوبلسدورف (1699-1753)
نگاه کنید به: هنر باروک آلمان (حدود 1550-1750) و هنرمندان باروک آلمان.

بوهمیا/ چک
خانواده معماران دینتزنهوفر (1643-1744)
جاکوب آگوستون (1668-1735)
یان بلاژ سانتینی آیچل (1677-1723)

بریتانیا
سر کریستوفر رن (1632-1723)
سر جان وانبرو (1664-1726)

فرانسه
لویی لو واو (1612-70)
آندره لو نوتر (1613-1700)
ژول هاردون مانسارت (1646-1708)
نگاه کنید به: هنرمندان باروک فرانسوی.

ایتالیا
جاکومو باروزی دا ویگنولا (1507-73)
پیترو دا کورتونا (1596-1669)
برنینی (1598-1680)
فرانچسکو بورومینی (1599-1667)
همچنین ببینید: هنرمندان باروک ایتالیایی.

منبع: http://www.visual-arts-cork.com/architecture/rastrelli.htm
لینک تصاویر:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PeterhofGrandCascade.JPG
https://www.reddit.com/r/architecture/comments/9t9c54/smolny_cathedral_st_petersburg_russia_17481764/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *