معماری و مهارت های مفید برای معماران

معماری

معماری طیف وسیعی از رشته ها از جمله هنر، علم، تاریخ، جغرافیا و فلسفه را در بر می گیرد. موفقیت دراین رشته مستلزم تلاش سخت و مشتاقانه در ابتدا برای یادگیری و سپس برای آزمایش و یافتن روش هایی برای اجرای ایده های جدید است، یک معمار برای موفقیت به ترکیبی از مهارت ها نیازمند است. اگر می خواهید در دنیای معماری خط طراحی ویژه خود را بسازید، باید مهارت هایی را که شما را متمایز می کند، تقویت کنید.

مهارت در طراحی

وقتی صحبت از معماری به میان بیاید اولین مهارت مورد نیاز که به ذهن افراد خواهد رسید، مهارت در طراحی خواهد بود. هنگام طراحی یک طراح موفق باید درکنار ایجاد جذابیت بصری به استفاده درست از فضاها توجه کند، همچنین طرح ارائه شده باید قابل اجرا و مطابق با نیازهای کارفرما باشد به عبارت دیگر ایجاد تعادل میان کیفیت بصری، عملکرد و ایمنی، نکته مهم یک طرح موفق است.
شما می توانید طرح خود را به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزارهای مختلف طراحی کنید. اگرچه امروزه در بازار کار تمام طراحی ها به صورت دیجیتالی انجام می‌شوند، اما در ابتدا مهارت‌های طراحی دستی شما برای بیان ایده‌های خود بر روی کاغذ می تواند مفید باشد. درمرحله بعد شما نیاز به طراحی و مدل سازی ایده های اولیه با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای ارائه آن ایده ها به کارفرما خواهید داشت.

مهارت های نرم افزاری

می توان گفت امروزه بدون مهارت های نرم افزاری نمی توان در حوزه طراحی معماری فعالیت کرد. معماران باید از نرم افزارهای پیشرفته ای استفاده کنند که اکثر مردم هرگز با آن مواجه نخواهند شد، نرم افزارهایی مثل: AUTOCAD، SketchUp ،Rhino ، 3DS MAX که نرم افزار های ترسیم دوبعدی و سه بعدی هستند و همچنین نرم افزارهای (BIM) مثل Revit.
همچنین در کنار نرم افزار های مدلسازی باید به نرم افزار های ارائه مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و یا لومیون و… مسلط باشند.

مهارت خوب دیدن

اگر شما به عنوان یک طراح مهارت خوب دیدن را بیاموزید نه تنها دیگر ساختمان ها‌ بلکه تمام فرم‌ها و اشکال موجود در طبیعت حتی گاهی اوقات موجودات زنده می توانند الهام‌بخش شما باشند.
تجسم
علی رغم اینکه ساختار نهایی هرپروژه با نحوه تجسم اولیه آن متفاوت است، اما طراح نیاز به قدرت تجسم قوی طرح ها و ایده های در ذهن خود دارد. معماری در حقیت زنده کردن ایده ها وتبدیل هنر بالقوه به هنر بالفعل است، بنابراین بدون توانایی تجسم ایده ها نمی توان آن ها را طراحی و اجرا کرد.

خلاقیت

اگر میخواهد آثار شما متمایز باشد باید علاوه بر مهارت های فنی از خلاقیت خود نیز برای خلق یک اثر منحصر به فرد استفاده کنید. توانایی و جسارت در اجرای ایده های تازه، خاص و جسورانه، شمارا منحصر به فرد میکند. اگر می‌خواهید کارتان به یاد ماندنی باشد و مورد استقبال قرار گیرد، باید دائماً نوآوری کنید. شما باید ایده های تازه ای داشته باشید تا راه حل هایی بیابید که به شما امکان می دهد به شیوه ای هنرمندانه نیازهای کارفرمایان را برآورده کنید. تخیل و نوآوری شما را در حوزه فعالیت خود ماندگار خواهد کرد.

دانش حقوقی

معماران باید به دانش حقوقی در حوزه ساختمان در دو بخش قوانین و مقررات اجرایی ساختمان و قوانین مربوط به قرارداد ها مسلط باشند، علم بر چگونگی تنظیم قرارداد صحیح از بسیاری از مشکلات حقوقی بعدی با پیمانکاران وسایر نیروهای مجری پروژه جلوگیری خواهد کرد. اگرچه ممکن است پروژه تیمی از نقشه برداران و وکلا داشته باشد، اما بهتر است دانش حقوقی اولیه در مورد باید ها و نباید های حوزه کاری خود، داشته باشید.

مهارت های ارتباطی

به عنوان یک معمار، باید با کارفرما، کارگران ساختمانی، وکلا، مشتریان و سایر همکاران خود ارتباط برقرار کنید. برقراری ارتباط موثر و صحیح با هر یک از آنها در پیشبرد اهداف شما موثر خواهد بود، برای یک همکاری خوب برای پیشبرد پروژه باید شنوای حرف های افراد تیم باشید و بازخورد صحیح در زمان مناسب داشته باشید. اگر بتوانید به راحتی با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید و پیام طرح های خود را به درستی ارائه دهید، پروژه های بیشتری را به دست خواهید آورد.

بازاریابی

اگر شما بهترین معمار هم باشید اما کسی شما را نشناسد چگونه شانس همکاری پیش خواهد آمد؟
برای رشد کسب و کار خود در هر زمینه ای که باشد باید بتوانید آن را به طور موثر به دیگران معرفی کنید در زمینه معماری نیز باید هنر و توانایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر یک معمار با سابقه هستید پروژه های اجرا شده شما معرف شما خواهند بود و اگر دانشجو هستید یا به تازگی فارغ التحصیل شده اید ساختن یک پرتفلیو حرفه ای به شما برای درخواست کار در شرکت ها یا همکاری با کارفرماها به صورت مستقل کمک خواهد کرد. شما با فعالیت در شبکه های مجازی،ساخت وب‌سایت و… می توانید اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان به مخاطبان گسترده‌ای دسترسی پیدا‌کنید.

حل مسئله

یک پروژه معماری در روند طراحی و اجرایی خود به مشکلات متعددی ازجمله مشکلات قانونی یا تامین مواد برخورد خواهد کرد، در بیشتر موارد داشتن راه حل ها و برنامه های جایگزین درصورت شکست و ناموفق بودن برنامه ریزی اولیه به دلایل متفاوت، به کمک شما خواهد آمد. برای حل مشکلات احتمالی باید انعطاف پذیر و سازگار باشید تا سریع و کارآمد مشکلات حل کنید.معماران موفق معمولا بسیار انعطاف پذیر و سازگار هستند.

توجه به جزئیات

نقشه های معماری حاوی جزییات زیادی هستند که طیف وسیعی ازمجریان ساختمانی به عنوان راهنما به آنها تکیه می کنند. بنابراین، یک داده نادرست به طور مثال در نقشه تاسیسات باعث ایجاد مشکلات و متعاقباً تاخیر به دلیل تخریب و تعمیر اشتباه به وجود امده و در نتیجه تحمیل هزینه بیشتر خواهد شد. در نتیجه، توجه به جزئیات مسئله مهمی است چراکه اشتباهات کوچک در اجرای ساختمان قابل چشم پوشی نخواهد بود و اجرای تمام پروژه مختل خواهدشد. پیمانکاران و کارگران ساختمانی بر توانایی معماران برای ایجاد نقشه های دقیق برای ساخت یک ساختمان تکیه می کنند. بنابراین، شما باید در کار خود به عنوان یک معمار باید بسیار دقیق باشید.

مهارت مدیریت پروژه

تعریف قوانین و اصول و برنامه ریزی برای بودجه و سیر زمانی اجرای پروژه بر عهده مدیر پروژه خواهد بود، شما به عنوان یک معمار اگر مجری طرح خود باشید باید برای پیمانکاران و کارگران سیستمی ایجاد کنید که در بازه های زمانی مشخص، چه میزان مشخصی از پروژه با چه میزان بودجه پیشرفت کرده باشد،به عبارت دیگر مدیرت زمان، مدیریت منابع انسانی و مدیریت روند اجرا از دیگر وظایف شما خواهد بود.

مدرک معماری شما را به تعدادی از مهارت های مورد نیاز مجهز می کند، که بدون تردید کافی نخواهند بود، برای آنکه معمار بهتری باشید می توانید با تمرین، خواندن مداوم در حیطه معماری همچنین آموزش نرم افزار های جدید مهارت های خود را به روز کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *