نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی در معماری دارد؟

مقدمه بر نرم افزار اتوکد

اگر  علاقه مند به صنعت طراحی بوده اید، احتمالاً نام اتوکد را شنیده اید. اما دقیقاً چیست و چرا اینقدر بزرگ است؟

نرم افزار اتوکد یک برنامه پیش نویس به کمک کامپیوتر است که ممکن است پیشگام برنامه های طراحی به کمک کامپیوتر نباشد، اما تقریبا شناخته شده ترین است، تا جایی که همراه با سایر برنامه های شرکت Autodesk، برای معماری و مهندسی به مرجع بلامنازع تبدیل شده است.

نرم افزار اتوکد مرجعی برای معماری و مهندسی

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

اگر بخواهیم در چند کلمه تعریف کنیم که اتوکد چیست، می‌توان گفت که این نرم‌افزار از نوع CAD (Computer Aided Design|طراحی به کمک کامپیوتر ) است که برای طراحی و مدل‌سازی دو بعدی و سه بعدی طراحی شده است و امکان ایجاد و اصلاح مدل های هندسی با ظرفیت تقریبا بی نهایت برای توسعه انواع ساختارها و اشیاء را فراهم می کند.

این توانایی کار در زمینه های مختلف باعث شده است که اتوکد از کاربرد سنتی خود در دنیای معماری و مهندسی فراتر رفته و وارد دنیای گرافیک و طراحی داخلی شود.

در حال حاضر اتوکد دارای ابزارهای کمکی تخصصی فراوانی است که انواع زمینه های صنعتی مرتبط با طراحی دو بعدی و مدل سازی سه بعدی را پوشش می دهد.

تاریخچه نرم افزار اتوکد

اتوکد برای اولین بار قابل توجه شد زیرا اولین برنامه طراحی به کمک کامپیوتر بود که برای استفاده از رایانه شخصی (به جای رایانه های صنعتی) در دهه 1980 توسعه یافت. با توانمندتر شدن سخت افزار کامپیوتر، شرکت پشتیبان AutoCAD یعنی Autodesk، می خواست طراحی به کمک کامپیوتر را برای افراد بیشتری در دسترس قرار دهد.

اتوکد برنامه غالب در بسیاری از صنایع طراحی باقی مانده است زیرا به طور مداوم به روز می شود. هر سال یک نسخه جدید منتشر می شود و ویژگی های جدید همیشه اضافه می شود.

محیط نرم فزار اتوکد

در سال 1982 گروهی از برنامه نویسان به رهبری جان واکر اولین نسخه اتوکد را توسعه دادند، نرم افزاری که مایکل ریدل، یکی دیگر از اعضای آن تیم، قبلا ساخته بود.

در زمانی که کامپیوترها و نرم افزارها هنوز در حال راه اندازی بودند، محبوبیت اتوکد باعث شد تا این شرکت به طور پیوسته تا به امروز رشد کند.

در آن سال‌ها، اتودسک خروج جان واکر و ورود کرول بارتز را تجربه کرد، که باعث شد شرکت موفقیت خود را چند برابر کند و نفوذ اتوکد در بازار غیرقابل انکار شد.

امروزه Autodesk تعداد زیادی ابزار نرم افزاری متمرکز بر طراحی، مدل سازی، رندرینگ و برنامه های کاربردی ارائه می دهد.

گروه های کاربر هدف نرم افزار اتوکد

اتوکد خود را به عنوان نرم افزار کلیدی برای کل بازار طراحی تبلیغ می کند که مخاطبان زیادی به آن می دهد.

به طور خاص، بسیاری از صنایع که به شدت به دقت طراحی متکی هستند از اتوکد برای قابلیت اطمینان ریاضی آن استفاده می کنند. به عنوان مثال، معماری و هوانوردی دو رشته ای هستند که بر اندازه گیری های دقیق، اجزایی که با هم تناسب دارند و کار در مقیاس بزرگ برای ساخت سازه های پایدار متکی هستند.

انواع دیگر مهندسی، مانند مکانیک و برق، نیز به برنامه ای نیاز دارند که به آنها اجازه دهد بدون کاهش دقت، به بزرگی یا کوچکی مورد نیاز خود طراحی کنند. طراحی گرافیک و برنامه ریزی شهری نیز از اتوکد برای در بر گرفتن همه چیز از تصویر بزرگ طراحی تا کوچکترین جزئیات آن استفاده می کند.

مشخصات نرم افزار اتوکد

شایستگی اصلی اتوکد طراحی دو بعدی است. فضای کاری آن اساساً یک میز پیش نویس در کامپیوتر شما است و از زمان معرفی آن تغییری نکرده است.

در عین حال، اتوکد همگام با زمان است. هنگامی که طراحی سه بعدی به کمک کامپیوتر رایج شد، اتوکد قابلیت های مربوطه را با بقیه جعبه ابزار خود ادغام کرد.

در پشتیبانی از طراحی دو بعدی و سه بعدی، اتوکد دارای طیف وسیعی از دستورات است که به دقت کمک می کند، مانند خطوط مرکزی و علامت هایی که به طور خودکار از اندازه و مکان طراحی شما محاسبه می شوند، ابعاد ترسیمی که می توانند به نسبت های ثابت تنظیم شوند، و آرایه های هندسی که به شما کمک می کند که سریعتر الگوها را تکرار کنید.

برای کار در سه بعدی، اتوکد راه های مختلفی را برای مشاهده طرح شما ارائه می دهد، بنابراین می توانید از هر زاویه روی آن کار کنید.

در حال حاضر، اتوکد در حال اصلاح ویژگی‌های خود برای طراحی دو بعدی و سه بعدی، تعامل آن با فضای ابری و سازگاری آن با سایر برنامه‌ها و گسترش قابلیت‌های خود است.

به عنوان مثال:

طراحی دو بعدی

در آخرین نسخه، اتوکد عملکردهای طراحی دو بعدی و دقت ابزارها را با بهبود برخی گزینه ها بهبود بخشیده است.

ایجاد ابعاد به صورت خودکار

فرم های قابل پیوند با برنامه های صفحه گسترده

ذخیره نماهای سفارشی

بلاک های پویا

امکان استخراج داده ها از اشیا، بلاک ها و ویژگی ها

ایجاد ماتریس

و…

طراحی سه بعدی

برای مدل سازی سه بعدی،Autodesk  بر بهبود رندر و سازگاری با سایر برنامه های تکمیل کننده اتوکد تمرکز کرده است.

مدل سازی سه بعدی واقعی تر

پیوست فایل های ابری نقطه ای

نورپردازی بهتر در رندرها

ایجاد نقشه های مقطعی

و …

محیط نرم افزار اتوکد

آخرین ویژگی های نرم افزار اتوکد

اتودسک با پیگیری دقیق آخرین فناوری‌ها، تلاش‌های خود را بر روی سازگاری بین دستگاه‌ها و کار فزاینده در فضای ابری متمرکز کرده است.

ذخیره سازی ابری

پشتیبانی از چند دستگاه

بخش اندازه گیری سریع

تاریخچه پیشرفت فایل

بلاک پالت

بهبود عملکرد

ویژگی های نوآورانه

تجربه ی کاربر اتوکد

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

کاربران جدید اتوکد با تعداد دکمه ها، ابزارها و ویژگی های کلی که به یکباره به آنها ارائه می شود غرق میشوند و بهترین تجربیات آنها برای حل این مشکل یک آموزش گام به گام است، چه از طریق یک ویدیوی رسمی Autodesk یا یک کاربر با تجربه که نکات را به آنها آموزش دهد.

رابط کاربری نرم فزار اتوکد

دلیل اصلی اینکه کاربران می گویند یادگیری اتوکد سخت است این است که رابط کاربری آن پیچیده است و ظاهراً به ترتیبی که برای کسانی که قبلاً از آن استفاده نکرده اند مرتب نشده است. هنگامی که در اتوکد هستید، وسط صفحه شما فضای طراحی خالی است و در سمت چپ و راست شما پالت هایی برای ابزارهای مختلف وجود دارد. بالای صفحه شما دستورات و نوارهای اصلی شما را با ابزارهای تخصصی تر دارد و پایین پنجره فرمان و نوار وضعیت برنامه شما را نگه می دارد.

نکات سازماندهی نرم افزار اتوکد

آنچه را که می بینید سفارشی کنید. اتوکد به شما این امکان را می دهد که با روبان ها و پالت های خود سرهم بندی کنید تا دستورات پرکاربرد خود را به راحتی در دسترس داشته باشید در حالی که دستوراتی که کمتر استفاده می کنید پنهان می شوند.

ابزارها را به نوار “دسترسی سریع” اضافه کنید. اکنون می‌توانید ابزارهایی را که بیشتر استفاده می‌کنید، از جمله ابزار لایه‌بندی که به شما امکان می‌دهد بین لایه‌های مختلف طراحی خود جابه‌جا شوید، در بالای صفحه نمایش خود مشاهده کنید.

یکی از نکات منفی این است که برای سفارشی کردن رابط کاربری به نفع خود، ابتدا باید با ابزارهای اتوکد و نحوه تناسب آنها با گردش کار خود آشنا باشید که خوشبختانه، آموزش‌های زیادی وجود دارد.

نحوه عملکرد اتوکد

رابط اتوکد برای طراحی پلان ها و سازه ها طراحی شده است و به شرح زیر تقسیم می شود:

منطقه گرافیکی: جایی که ما طرح های خود را انجام خواهیم داد.

روبان گزینه ها(نوار ابزار): جایی که ما رایج ترین اقدامات را در محیط کار خود قرار خواهیم داد.

نوار منوی کشویی و جعبه ابزار

نوار وضعیت، که در آن اطلاعات مربوط به مختصات، دکمه های کنترل شبکه یا حالت ارتومتریک و سایر موارد را به صورت برداری پیدا می کنیم.

خط فرمان، برای تعامل با برنامه با دستورات برای دریافت محاسبات یا اطلاعاتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشیم را به طور خودکار جمع آوری می کند.

نوع فایل های برنامه اتوکد

برنامه اوتوکد

اتوکد با نوع فایل بومی خود به نام DWG کار می کند که شامل تمام اطلاعات مربوط به طرح ها، هندسه ها و تصاویر فایل اصلی است.

محبوبیت گسترده این نرم افزار منجر به توسعه ابزارهای دیگری برای تجسم و حتی باز کردن فایل های بومی اتوکد، از طریق یک سیستم تبادل اطلاعات به نام DXF (Drawing eXchange File) شده است.

سازگاری با سایر برنامه ها

برنامه اوتوکد

علاوه بر فرمت معمول DWG، اتوکد همچنین به شما امکان می دهد با استفاده از سیستم برداری خود، به برنامه های دیگر متمرکز بر طراحی گرافیکی مانند AdobeIllustrator یا Corel Draw صادر کنید.

به همین ترتیب، ما همچنین می توانیم به موازات دیگر برنامه های نوع کد کار کنیم.

بلاک ها و کتابخانه های اتوکد

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

در اتوکد، بلاک یک عنصر ساختمانی است که می تواند از یک کتابخانه در یک طرح درج شود.

آنها می توانند از انواع مختلف مبلمان گرفته تا ساختارهای پیچیده تر مانند اسلب، پله ها، کارهای چوبی و غیره را نشان دهند. استفاده از بلاک ها به منظور صرفه جویی در زمان در هنگام گنجاندن اشیایی که دائماً تکرار می شوند یا به تعداد زیادی از آنها نیاز داریم، معمول است (مثلاً در طراحی پلان یک خانه، درها و پنجره ها).

به طور کلی، بلاک‌های اتوکد به کتابخانه‌های موضوعی با انواع مختلفی از بلاک‌های شی خاص مانند مواردی که در مورد آن صحبت کردیم، تقسیم می‌شوند.

دستورات اتوکد

یکی از راه‌های سرعت بخشیدن به کار هنگام استفاده از اتوکد، فرمان‌ها هستند.

دستورات فرمان هایی هستند که به شما امکان می دهند به سرعت عملیات را انجام دهید، از ذخیره کارتان گرفته تا گرد کردن لبه های یک شی، درج آیتم ها یا ایجاد کمان. تعداد دستورات موجود بسیار زیاد است و به راحتی در وب یافت می شود.

برخی از مفیدترین آنها عبارتند از:

AREA: برای محاسبه مساحت و محیط جسمی که انتخاب می کنید.

CHSPACE: با این دستور می توانید اشیاء موجود در مدل را از فضای کاری وارد کنید و آنها را به صورت خودکار مقیاس بندی کنید.

MULTIPLE: همان عمل را تکرار کنید تا زمانی که تصمیم به لغو فرمان بگیرید.

OOPS: آخرین عناصری را که حذف کرده اید بازیابی می کند.

EXTEND: برای طولانی کردن یک شی تا زمانی که به لبه های یک شی دیگر برخورد می کند.

قیمت و مجوز نرم افزار اتوکد

اتوکد دارای چندین نوع مجوز استفاده برای انتخاب است. آنها برای متمایز کردن کاربران فردی (که برای مثال از اتوکد برای پروژه‌های تجاری شخصی خود استفاده می‌کنند) از گروهی از کاربرانی که باید در یک سیستم باشند (به عنوان مثال، یک تیم مهندسی که روی بخش‌های مختلف یک پروژه کار می‌کنند) طراحی شده است. همچنین کسانی هستند که از اتوکد برای یادگیری طراحی به کمک کامپیوتر در یک محیط رسمی استفاده می کنند.

آموزشی: شما باید دانشجو یا مدرس یک موسسه آموزشی واجد شرایط باشید و فقط از اتوکد برای آموزش استفاده کنید. (شما نمی توانید از مجوز آموزشی برای طراحی محصولاتی استفاده کنید که برای سود می فروشید.)

تک کاربر: فقط شما، می توانید از طریق کد دسترسی منحصر به فرد خود از اتوکد استفاده کنید. شما می توانید آن را روی حداکثر سه دستگاه نصب کنید، اما هر بار فقط با یک سیستم می توانید به برنامه دسترسی داشته باشید.

چند کاربره: می توانید تعدادی کاربر مجاز را به طرح خود اضافه کنید و هر یک از آنها می توانند همزمان در هر یک از دستگاه های شبکه شما به برنامه دسترسی داشته باشند. این کار از استفاده غیرمجاز در خارج از گروه کاربری جلوگیری می کند و در عین حال امکان انعطاف پذیری کار در آن را فراهم می کند.

سه سطح پرداخت وجود دارد و انتخاب شما بستگی به مدت زمانی دارد که به اتوکد نیاز دارید.

ماهانه: 210 دلار

سالانه: 1690 دلار

در هر سه سال: 4565 دلار

هر سه این سطح پرداخت به شما امکان دسترسی به برنامه هسته اتوکد دو بعدی و سه بعدی، به علاوه بسته های خاص صنعت، از جمله AutoCAD Architecture، AutoCAD Electrical، AutoCAD Map 3D، AutoCAD Mechanical، AutoCAD MEP و AutoCAD Plant 3D را می دهد. همچنین می توانید از برنامه موبایل اتوکد استفاده کنید.

هنگامی که به خرید اتوکد متعهد شدید، از طریق اشتراک مبتنی بر ابر در وب سایت Autodesk به آن دسترسی خواهید داشت. این بدان معناست که تا زمانی که بخواهید به آن دسترسی داشته باشید، هزینه ای مکرر می پردازید.

الزامات نرم افزار اتوکد

اتوکد به طور کلی با هر دو سیستم عامل ویندوز و مک سازگار است. برنامه اصلی آن می تواند روی هر دو سیستم عامل بدون هیچ مشکلی اجرا شود.

با این حال، وقتی به ابزارهای تخصصی می رسید، چند استثنا قابل توجه وجود دارد. اگر به یکی از این ویژگی‌ها نیاز دارید، مطمئن شوید که می‌توانید از اتوکد در دستگاه ویندوز استفاده کنید:

مجموعه ابزارهای تخصصی: متأسفانه، بخش هایی از اتوکد که حاوی ابزارهای طراحی خاص صنعت هستند، مانند AutoCAD Mechanical 3D و AutoCAD Raster Design، فقط با ویندوز سازگار هستند.

نقشه برداری سه بعدی: یک ویژگی کلی تر که به هر کسی که به صورت سه بعدی طراحی می کند کمک می کند، نقشه برداری سه بعدی به شما کمک می کند اشیاء را در دنیای طراحی شده خود قرار دهید. این به ویژه برای کسانی که از اتوکد برای طراحی داخلی یا سایر خلاقیت های کل فضا استفاده می کنند مفید است.

با این اوصاف، برای نسخه 2020، الزامات به شرح زیر است:

ویندوز

نسخه ها: Windows 7 SP1، 8.1 یا 10 (فقط 64 بیت)

پردازنده: 2.5 گیگاهرتز مورد نیاز، 3+ گیگاهرتز توصیه می شود

حافظه: 8 گیگابایت مورد نیاز، 16 گیگابایت توصیه می شود

صفحه نمایش: 1920 x 1080 با رنگ واقعی برای نمایشگرهای معمولی، 3840 x 2160 برای وضوح بالا و نمایشگرهای 4K

کارت نمایش: پردازنده گرافیکی 1 گیگابایتی با پهنای باند 29 گیگابایت بر ثانیه، مطابق با DirectX 11 مورد نیاز است. GPU 4 گیگابایتی با پهنای باند 106 گیگابایت بر ثانیه و سازگار با DirectX 11 توصیه می شود

فضای دیسک: 6 گیگابایت

مک

نسخه ها: Catalina v10.15، Mojave v10.14، یا High Sierra v10.13

پردازنده: CPU 64 بیتی اینتل (CPU Intel Core Duo مورد نیاز، 2 گیگاهرتز یا سریعتر توصیه می شود)

حافظه: 4 گیگابایت مورد نیاز، 8+ گیگابایت توصیه می شود

صفحه نمایش: 1280 x 800 با رنگ واقعی مورد نیاز، 2880 x 1800 با صفحه نمایش رتینا توصیه می شود

کارت نمایش: کارت‌های گرافیکی نصب‌شده در Mac

فضای دیسک: 3 گیگابایت برای دانلود و نصب

همکاری

برنامه موبایل: به شما امکان می دهد برای حداکثر قابلیت حمل به طرح ها و فایل های خود در تلفن هوشمند خود دسترسی داشته باشید.

برنامه وب مرورگر: مکانی را برای ورود به برنامه خود در هر رایانه ای که به اینترنت متصل است در اختیار شما قرار می دهد تا دیگر نگران سخت افزار خود نباشید. همچنین برای به اشتراک گذاری فایل ها عالی است.

سازگاری های چندگانه پسوند فایل: اتوکد با تعدادی از انواع فایل های طراحی، از جمله PDF و DWG بومی خود، به خوبی بازی می کند، به این معنی که لازم نیست نگران سازگاری بین برنامه ها باشید.

ارجاعات مدل و وارد کردن: مدل های مرجع را برای قرار دادن در زیر طراحی در حال پیشرفت خود می کشد تا بتوانید در حین کار به تنهایی از نسخه اصلی ردیابی یا الهام بگیرید.

نقشه آنلاین و اطلاعات جغرافیایی: اطلاعات مکان را در نقاط تعیین شده در طراحی شما همراه با پیوندی به نقشه برداری منطقه درج می کند.

پشتیبانی انجمن و شرکت

اتوکد یک سیستم پشتیبانی رسمی خوب برای کاربران در تمام سطوح مهارت دارد. علاوه بر پشتیبانی فنی عیب‌یابی شخصی‌شده با هر سطح اشتراکی که انتخاب می‌کنید، همیشه می‌توانید بخش جامعه کاربر اتوکد Autodesk را در وب‌سایت آن بررسی کنید، که هم انجمن‌های کاربر و هم مطالب آموزشی رسمی دارد که گستره مسائل اتوکد را پوشش می‌دهد.

هنگام جستجوی کمک در سایت Autodesk، می‌توانید پارامترهای مختلفی مانند مکان، نویسنده، تاریخ و کلمه کلیدی را تنظیم کنید، بنابراین برای یافتن آنچه نیاز دارید مجبور نیستید در موضوعات نامرتبط بگردید. با وجود فیلترهای جستجو، گروه کاربری رسمی اتوکد می تواند بهتر سازماندهی شود، ولی تضمینی نیست که شما آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید.

با این حال، از آنجایی که اتوکد بسیار فراگیر است و چندین دهه است که در این مرحله وجود دارد، اگر وب سایت Autodesk به سؤال شما پاسخ نداد، تعداد زیادی سایت غیر رسمی برای جستجو وجود دارد.

همچنین کاربران زیادی در رسانه‌های بصری مانند یوتیوب وهستند که ویدیوهایی از ترفندها، راهنمایی‌ها، و مرور ویژگی های خاص اتوکد ارسال می‌کنند.

جایگزین های اتوکد

جایگزین های زیادی برای اتوکد یا یکی از انواع آن وجود دارد، برخی از آنها پولی و برخی دیگر رایگان هستند.

نرم افزار های با پرداخت

Draftsight

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

این نرم افزار از نوع CAD(طراحی به کمک کامپیوتر) است. از سال 2011 وارد بازار شده، مانند اتوکد با فایل های DWG و استاندارد DXF کار می کند.

تفاوت اصلی این است که DraftSight منبع باز است، به این معنی که کد آن برای هر کسی قابل دسترسی است، بنابراین کاربران می توانند در صورت تمایل آن را با مشخصات خود تنظیم کنند. همچنین ارزان‌تر از اتوکد است و کاربران تجربه آسان‌تری را گزارش می‌دهند.

استاندارد: 99 دلار در سال

حرفه ای: 199 دلار در سال

حق بیمه: 499 دلار در سال

BricsCAD

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

بریکس کد جایگزین دیگری برای اتوکد است که با فایل های DWG سازگار است و بر طراحی دو بعدی و مدل سازی سه بعدی تمرکز دارد و اجازه می دهد تا فایل های خود را به فرمت های شناخته شده مانند PDF، DWF یا SVG صادر کنید.

همه این پیشنهادات دارای مجوز دائمی هستند که از 826 دلار برای نسخه کلاسیک تا 2646 دلار برای نهایی شروع می شود.

کلاسیک: 330 دلار در سال

حرفه ای: 442 دلار در سال

پلاتین: 624 دلار در سال

مکانیکی: 910 دلار در سال

نهایی: 1058 دلار در سال

Selfcad

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

سلف کد ابزاری متمرکز بر طراحی سه بعدی CAD است که از مرورگر استفاده می شود. طراحی ساده آن جذاب است و یادگیری را برای کاربران تسهیل می کند، برای کسانی که می خواهند دنیای طراحی سه بعدی را شروع کنند توصیه می شود.

MicroStation

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

مایکرو استیشن یکی دیگر از برنامه های CAD است که بر معماری و مهندسی مبتنی بر طراحی دو بعدی و مدل سازی سه بعدی متمرکز شده است.

یکی از قدیمی ترین برنامه ها بدون در نظر گرفتن اتوکد است، زیرا در اوایل سال 1987 منتشر شد.

CorelCAD

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

کورل کد برنامه CAD کورل دراو، برنامه معروف طراحی گرافیکی است که از نظر رابط شباهت زیادی با آن دارد. تمام ویژگی های استاندارد کد را دارد و با تمام برنامه های اصلی کد سازگار است.

SketchUp

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

یکی از محبوب ترین نرم افزارها در بین معماران و یکی از ساده ترین برنامه های CAD برای استفاده به حساب می آید.

به ویژه برای طراحی و معماری داخلی و شهری محبوب است.

نرم افزار های رایگان

QCAD

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

کیوکد یک برنامه منبع باز برای طراحی دو بعدی است که برای ایجاد پلان ها و نقشه های فنی مانند ساختمان ها، فضاهای داخلی، طرح ها و نمودارها یا قطعات مکانیکی طراحی شده است.

علی رغم اینکه یک نرم افزار رایگان است، دارای برخی از نسخه های پولی است.

LibreCAD

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

لیبره کد برای محیط های ویندوز، اپل و لینوکس در دسترس است و توسعه خود را بر اساس جامعه کاربری خود استوار می کند.

اولین گام های خود را به عنوان یک پروژه کیوکد برای CAM(تولید به کمک کامپیوتر برای استفاده در ماشین هایCNC) برداشت.

FreeCAD

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

فری‌کد بیشتر بر روی کارهای مهندسی و طراحی متمرکز است تا نقشه ها و معماری.

با این حال، این برنامه با نیازهای هر کاربر سازگار است و می تواند با قابلیت های اضافی گسترش یابد.

Blender

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

بلندر یکی از شناخته‌شده‌ترین جایگزین‌های رایگان برای مدل‌سازی سه‌بعدی است، با یک جزء قوی که به انیمیشن، رندر و نورپردازی اختصاص دارد.

پس از انتشار آخرین نسخه، استفاده از آن رایج شده است و امروزه یکی از محبوب ترین گزینه های منبع باز است.

OpenSCAD

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

بیشتر بر روی CAD طراحی صنعتی تمرکز دارد تا بر روی بخش گرافیک و از طریق کدهایی که کاربر اضافه می کند قطعه ایجاد شده را به صورت سه بعدی ساخته و اصلاح می کند.

SolveSpace

محیط نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

در مدل سازی پارامتریک فیگورهای دو بعدی و سه بعدی تخصص دارد. امکان آماده سازی محصولات برای ماشینکاری را ارائه می دهد. شامل یک شبیه ساز مکانیکی است و می تواند در ویندوز، MacOS و لینوکس اجرا شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *