همه چیزهایی که باید در مورد نورپردازی بدانید

مقدمه: درباره نورها

نورپردازی برای دکوراسیون داخلی بسیار مهم است زیرا هم می تواند زیبایی برای فضای شما ایجاد کند و هم آن را مخدوش کند. نوع و شدت نور باید به درستی در نظر گرفته شود زیرا می تواند باعث تحریک، خستگی چشم شود. هنگام انتخاب نور مناسب برای خانه خود، باید به یاد داشته باشید که:

نورپردازی و دکوراسیون محیط همیشه با هم کار می کند. به عبارتی اثربخشی نورپردازی به عوامل دیگر طراحی داخلی مانند پالت رنگ، اندازه و چیدمان اتاق، انتخاب پارچه و انتخاب مبلمان بستگی دارد.

وهم و خیال بخشی جدایی ناپذیر از تمام طراحی است. توهم فضا در طراحی داخلی با نور بازتاب شده تعریف می‌شود، به عبارت ساده‌تر، نورهایی که برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند، با انعکاس روی سطوح و روشن‌تر کردن بیشتر اتاق مربوطه و عناصر آن، توهم وسعتی را ایجاد می‌کنند.

انواع نور:

همانطور که می دانیم انواع مختلفی از چراغ ها وجود دارد که می توانند در دکوراسیون داخلی استفاده شوند. هر چراغ در شکل‌ها، اندازه‌ها، کاربردها، قیمت‌ها و مارک‌های جداگانه عرضه می‌شود. قبل از اینکه به بحث مفصلی در مورد آن بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به اصول اولیه بپردازیم.

نورها را می توان به طور کلی بر اساس منابع آنها به دو دسته کلی – طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد. نور طبیعی، یعنی نور خورشید یا مهتاب، تابع حرکت زمین و دیگر اجرام آسمانی است که در تمامیت آن از دست ما خارج است. نورهای مصنوعی از نظر طراحی، شدت، رنگ انعطاف پذیر بوده و از همه مهمتر قابل تنظیم هستند.

نور احتراق مانند شمع ها و شومینه ها محصول ادغام منابع نور طبیعی و مصنوعی است که نقش بسزایی در دکوراسیون خانه ایفا می کند. گنجاندن هر سه نوع برای دستیابی به یک شباهت هارمونیک نور در هر اتاق مهم است.

نورهایی که به طور خاص برای دکوراسیون داخلی استفاده می شوند را می توان به چند نوع مختلف تقسیم کرد:

روشنایی محیطی و عمومی

نور محیطی و عمومی به بهترین وجه با هم ترکیب می شوند و برای روشن کردن هر فضای معین به طور یکنواخت استفاده می شوند. ترجیحاً در منطقه ای که فعالیت های روزانه خود را انجام می دهیم استفاده شود. چنین گزینه های روشنایی برای مناطق زندگی که در آن با هم وقت می گذرانیم عالی هستند. درک بهتر از هر دو نوع به بهترین وجه توسط آوریل راسل توضیح داده شده است، که بیان می کند: “نورپردازی عمومی دقیقاً همین است – نور کاربردی برای هر استفاده روزانه و شبانه. نورپردازی محیطی معمولا به سیستم های کم نور افزوده می شود تا بسته به موقعیت، سطوح نور را کنترل کند. نورپردازی محیط عموماً برای سرگرمی استفاده می‌شود.

نورپردازی کاری

نورپردازی کاری روشنایی مطلوب را برای انجام برخی وظایف مانند مطالعه، کارهای اداری یا فعالیت های پخت و پز فراهم می کند. نورپردازی مناسب کاری با به حداکثر رساندن کمک بصری با اعمال فشار کمتر بر روی چشم ها همراه با کاهش بزرگنمایی به ما کمک می کند. نورافکن بالای آشپزخانه یا کمد لباس شما و لامپ led رومیزی روی میزهای مطالعه بهترین نمونه برای روشنایی کار هستند.

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی به طور کلی برای تمرکز نور بر روی یک ناحیه یا شی خاص به منظور برجسته کردن چیزهایی که می خواهید مورد توجه قرار گیرند استفاده می شود. با برجسته کردن آثار هنری، قاب عکس، ورودی، گیاهان، دیوارهای بافت دار، نقاط چشمگیری ایجاد می کند. اگر نورپردازی به شیوه ای مناسب انجام شود، نورپردازی تاکیدی می تواند گرما و احساس راحتی به ارمغان بیاورد.

نورپردازی حس و حال

برای زیباتر کردن گوشه مورد علاقه شما، از این نوع نورپردازی متناسب با حس وحال شما برای جذاب تر کردن فضا استفاده می شود. این نوع نورپردازی می تواند خلق و خوی شما را پس از یک روز خسته کننده با کاهش استرس و افزایش انگیزه ها تقویت کند. از چراغ های تغییر رنگ، نوارهای LED، چراغ های پری و غیره می توان با پخش صداهای خوب از طریق یک الگوی زیبا از نورها برای ایجاد حال و هوا بهتر در محیط استفاده کرد.

روشنایی هوشمند

اینترنت اشیا (AIoT|Artificial Intelligence of Things) و چراغ‌های کنترل‌شده WiFi/Bluetooth
روشنایی هوشمند به مجموعه خاصی از فناوری روشنایی اشاره دارد که به طور ویژه برای افزایش کارایی و صرفه جویی در انرژی طراحی شده است. از هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) برای تنظیم خودکار جنبه هایی مانند شدت و رنگ با توجه به محیط اطراف خود استفاده می کند.

زمانی که هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با هم ترکیب شوند، به AIoT یعنی هوش مصنوعی اشیا منجر می شوند. به بیان استعاری، اینترنت اشیا را می توان سیستم عصبی دیجیتال نامید در حالی که هوش مصنوعی مغز است. روشنایی هوشمند نمونه ای از

AIoT که در شکل پیشرفته خود می تواند از راه دور از طریق بلوتوث یا وای فای تنظیم شود.

مزایا و معایب چراغ های داخلی:

مزایا:

کاربردی است زیرا امکان دید در تاریکی را فراهم می کند.

می تواند زینتی باشد، زیرا اضافه کردن نور می تواند به اتاق مربوطه لایه و ابعاد بدهد.

یک جایگزین کوچکتر برای نور خورشید و قابل تنظیم است.

نورپردازی مناسب می تواند بهبود دهنده حس و حال و خلق و خو باشد و می تواند به کاهش استرس کمک کند.

معایب:

هر منبع نوری انرژی، برق یا غیره مصرف می کند.

هر نوری دارای قیمتی است، هم از نظر انرژی مصرفی و هم قیمت واقعی اتصالات نور.

نورپردازی بد می تواند باعث استرس، تحریک و خستگی چشم شود.

باید مراقب سیم کشی و انتشار گرما بود که می تواند باعث اتصالی و سوختگی شود.

تعمیر و نگهداری برای ثبات و کارایی لازم است.

اصول نورپردازی توسط طراحان داخلی چیست؟

برای تنظیم روشنایی باید جنبه کاربردی هر اتاق را در نظر داشته باشید. نورپردازی باید با توجه به آنچه اتاق برای آن استفاده می شود و همچنین نوع مبلمان انتخاب شود، زیرا برخی از مبلمان به نور خاصی نیاز دارند.

یک تنظیم کننده شدت نور در نظر بگیرید، زیرا کمک می کند میزان نور با توجه به خلق و خو تنظیم شود.

یکنواختی را از نظر رنگ و شدت در تمام اتاق ها حفظ کنید. تغییرات شدید می تواند منجر به تحریک، استرس و خستگی چشم شود.

چراغ‌ها را روی دیوارهای کوتاه‌تر نصب کنید، زیرا آنها توجه را از دیوارهای بلندتر دور می‌کنند و ناحیه مورد نظر را متقارن می‌کنند.

به یاد داشته باشید که یک لامپ 60 یا 70 واتی می تواند برای نورپردازی حسو حال خیلی روشن باشد. انتخاب یک لامپ 40 وات ایده آل است.

برای اینکه ظاهری آرام بخش داشته باشید، از پخش کننده ها برای محو کردن نورهای تیز استفاده کنید.

به یک منبع نور مرکزی نچسبید زیرا باعث ایجاد سایه های نامطلوب می شود – یک طرح لایه ای ضروری است. زیرا محدود کردن خود به یک منبع نور در هر فضای معین، باعث ایجاد سایه های ناخوشایند می شود. لایه بندی کلیدی است زیرا به هر اتاق عمق و بعد می بخشد.

سیستم های سیم کشی پنهان را نادیده نگیرید. نمایش زشت سیم های خالی می تواند توجه مثبت را از جذابیت زیبایی شناسی دور کند.

جلوه های نور

نورپایین

نور پایین یکی از محبوب ترین انواع نورپردازی است. بیشتر نورهایی که در مرکز قرار می‌گیرند و نورافکن‌ها نمونه‌هایی از نور پایین هستند، اما نور پایین به تنهایی باعث ایجاد سایه‌های ناخوشایند می‌شود و باید با نور محیط همراه باشد.

روشنایی در بالا
همانطور که از نام نشان می‌دهد، این چراغ‌ها نزدیک‌تر به سطح زمین متصل می‌شوند و نور ساطع شده از سقف منعکس می‌شود و باعث توزیع یکنواخت می‌شود. اغلب برای برجسته کردن آثار هنری و سایر ویژگی های منحصر به فرد یک اتاق استفاده می شوند. نورپردازی راه پله نیز با نورپردازی درخشان به نظر می رسد.

دیوار شویی
هنگام روشنایی، مکان و فاصله کلیدی هستند. برای اثر شستشوی دیوار، منبع نور باید در فاصله مناسبی قرار گیرد که نور ساطع شده بتواند حداکثر سطح سطح عمودی را پوشش دهد و در نتیجه روشنایی یکنواخت نرم ایجاد کند.

تغذیه دیوار
اگر به دنبال برجسته کردن بافت روی دیوارهای خود هستید، تغذیه دیوار راه پیش رو است. منبع نور زاویه دار است راهی است که سطح بافت را برجسته می کند و به زیبایی اتاق می افزاید.

نورپردازی
نورپردازی برای برجسته کردن جنبه های مختلف یک اتاق ضروری است. استفاده هوشمندانه می‌تواند توجه را از گوشه‌های نامطلوب به نقاطی که جالب‌تر هستند جلب کند، بنابراین جذابیت زیبایی‌شناختی اتاق مورد نظر را افزایش می‌دهد. از آنجایی که ویژگی های خاصی را برجسته می کند، بیشتر به عنوان نورپردازی کار و نورپردازی تاکیدی استفاده می شود.

روشنایی محیطی
نور محیطی برای ایجاد احساس وسعت در هر اتاق مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این فرم به برجسته کردن ابعاد یک اتاق و گسترش اندازه ظاهری آن کمک می کند. نورپردازی روکش یا قرنیز یک حالت موثر در نورپردازی محیطی است و به طور گسترده توسط طراحان داخلی استفاده می شود.

چراغ های بیرونی

نورپردازی در فضای باز از نظر زیبایی شناسی خانه های ما را نیز زیبا می کند و دارای نقش کلیدی در ایمنی و امنیت خانه است. نورپردازی مناسب در فضای باز می تواند ارزش خانه را با نورپردازی یکنواخت فضای بیرون برای ایجاد منظره مانند، چند برابر کند.

اتصالات نور خارجی کامل را به همراه چراغ های LED در فضای باز انتخاب کنید. چراغ‌های آویز، پایه‌ها و چراغ‌های دیواری گزینه‌های عالی برای افزودن نور محیط به فضای بیرونی خانه هستند. چراغ مسیر، همراه با چراغ های امنیتی، چراغ های کاربردی هستند که برای امنیت و راحتی نصب می شوند. کیت های منظره را به همراه نورافکن ها اضافه کنید تا به نورپردازی برجسته ای برسید که می تواند خانه شما را جذاب تر نشان دهد.

نورافکن ها بسیار قدرتمند هستند و می توانند مناطق بزرگ را روشن کنند. این چراغ ها برای راهروها و پاسیوها مناسب هستند و معمولا از بالا به صورت نور پایین نصب می شوند.

چراغ های پله ای، همانطور که از نام آن پیداست، یا روی پله ها یا در کنار آنها به صورت نورپردازی قرار می گیرند. گام‌ برداشتن در تاریکی می‌تواند خطرناک باشد و باعث تصادفات قابل‌توجه شوند. بنابراین، این چراغ ها برای حفظ ایمنی، هم در داخل و هم در خارج از خانه شما ضروری هستند.

چراغ های باغچه هم کاربردی و هم جذاب هستند، می توان از آنها برای برجسته کردن گیاهان مورد علاقه شما در باغ استفاده کرد. این چراغ ها بسته به نحوه چیدمان می توانند سطوح بزرگ را بپوشانند یا نقاط خاصی را برجسته کنند.

چراغ های بولارد(چراغ های زمینی ایستاده) بدون سایه یا پوشش تنظیم می شوند و بنابراین، می توانند در هر جهت بدرخشند.

چراغ‌های پری یا چراغ‌های رشته‌ای در اشکال و اندازه‌های متعددی وجود دارند و می‌توانند علاوه بر فضای داخلی برای فضاهای بیرونی خانه ما نیز یک افزودنی جالب باشند. آنها را می توان از میان درختان و مناظر سخت آویزان کرد.

چراغ های داخلی

هر قسمت از خانه ما متفاوت است و در عین حال خاص است و نورپردازی قسمت های مختلف خانه ما نیز باید همینطور باشد. مقدار نوری که ما برای اتاق مطالعه خود نیاز داریم نمی تواند با اتاق خواب یا ناهار خوری یکسان باشد. این مقاله راهنمای اولیه برای نورپردازی فضاهای مختلف خانه شما با نورهای مورد نظر همراه با لمس ویژه است تا هر گوشه ای زیباتر و جذاب تر شود.

چراغ های اتاق خواب

اتاق خواب برای اکثر ما اتاق چندوظیفه ای است. به غیر از خوابیدن، برای خیلی ها این مکان برای تماشای سریال برای خواندن و حتی انجام کارهای اداری است. از یک لامپ، آویز، دیوارکوب می توان استفاده کرد تا نور مورد نظر را مطابق با فعالیت مورد نیاز در اتاق خواب شما ایجاد کند. نور نواری و چراغ‌های فرورفته گزینه‌های عالی برای افزودن تزیینات بصری به دکوراسیون اتاق خواب شما هستند. وسایل هموار برای بسیاری از مواردی که نور مستقیماً روی سقف می ماند ترجیح جدید است. ترجیحاً در میان آنها لامپ هایی هستند که با پوشش شیشه ای تزئینی یا پلاستیکی کاسه ای شکل پوشیده شده اند. چراغ‌های آویز می‌توانند به اتاق خواب شما سر و صدا بیافزایند و از سقف روی یک زنجیر یا یک میله بلند آویزان شوند.

چراغ های حمام

انتخاب بهترین راه روشنایی برای حمام سخت تر از آن چیزی است که تصورش را بکنید. شما به نور کافی و مستقیم برای نظافت در حمام خود می خواهید، اما زمانی که دوش می گیرید، می خواهید آن را در نور کم به آرامش بخش ترین حالت تبدیل کنید. دیوارکوب ها در دو طرف آینه برای کارهای نظافت شما عالی هستند، یا میله حمام می تواند گزینه های ممکن دیگری با توجه به اندازه اتاق باشد و مطمئن شوید که نور بالای آینه است. بقیه دکوراسیون حمام می تواند به نور محیطی مانند نورپردازی توکار تکیه کند تا جلوه نوری یکنواخت و آرامش بخش را ارائه دهد.

چراغ های ناهارخوری

یک لوستر چند نوری بهترین منبع مناسب برای توزیع یکنواخت نور در اتاق غذاخوری است. می تواند نقاط سایه روشن را از بین ببرد در حالی که افراد نشسته زیر آن را به هم متصل می کند. برای ایجاد فضایی که برای مهمانان شما و همچنین اعضای خانواده جذاب باشد همیشه توصیه می شود که برای کنترل لایه نور، نور اتاق ناهار خوری را روی دیمرها قرار دهید. می‌توانید با چراغ‌های رومیزی و دیوارکوب‌ها در نزدیکی میز ناهارخوری خود و به‌ویژه در میز های چند منظوره مثل میز بار، نورپردازی برجسته را اضافه کنید.

آشپزخانه

یک نورپردازی عالی در زیر کابینت ها و قفسه های آشپزخانه با نور بدون سایه ضروری است. نور بالا از بالای کابینت آشپزخانه، گزینه نورپردازی جدید برای افزودن نور کلی با سبک است. نورهای پایین جهت دار با تابش کم با نور منعکس شده ملایم همراه با روشنایی داخل کمدها در هنگام باز بودن عالی هستند. نورپردازی برجسته مانند چراغ‌های فرورفته و قابل تنظیم را می‌توان به کابینت‌های جلوی شیشه‌ای اضافه کرد تا مجموعه‌های لوکس ظروف شیشه‌ای و ظروف دیگر شما را روشن کند تا آن‌ها را در کانون توجه قرار دهد.

هال


انتخاب نور برای اتاق نشیمن بستگی به این دارد که خانواده شما ترجیح می دهند در مناطق نشیمن چه کاری انجام دهند. روشنایی عملکردی را می توان به دنبال آن به عوان نور فعال انتخاب کرد.

از آنجایی که بیشتر اتاق‌های نشیمن مکان‌هایی برای تماشای تلویزیون همراه با خانواده هستند، می‌توان از نورهای جانبی برای جلوگیری از تابش خیره کننده استفاده کرد. نورپردازی بایاس شامل قرار دادن نور پشت تلویزیون برای کاهش فشار روی چشم است.

اتاق مطالعه

اتاق مطالعه به نور زیادی نیاز دارد تا فشار کمتری به چشم وارد شود، چه نورهای طبیعی یا مصنوعی. چراغ‌های رومیزی قابل تنظیم ترجیح داده می‌شوند، که به کودکان شما اجازه می‌دهند تا در حین مطالعه، گردن و سر خود را در زوایای مختلف حرکت دهند. یک لامپ شیک دیواری در نزدیکی تخت شما برای خواندن رمان یا کمیک انتخاب مناسبی برای هر خواننده ای مشتاق است. اتاق مطالعه را به مکانی تبدیل کنید که فرزندان شما دوست دارند لحظات خود را با تزئین آن با وسایل آویز بگذرانند.

راه پله

راه پله باید با نورهایی به رنگ سایر قسمت های خانه تزئین شود تا هر فضا زنده شود. برای ایمنی و بهبود فضای داخلی، پله ها را با لامپ های آویز و نور فرورفته روشن کنید. چراغ‌های دیواری و نورافکن‌ها به روشن‌کردن پله‌ها با درخششی گرم و ملایم کمک می‌کنند. جدای از آن، چراغ های نواری یک لوازم جانبی عالی برای دکوراسیون خانه برای روشن کردن راه پله هستند چرا که می توانند زیر هر پله یا روی نرده دستی قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *