هنر و تاریخ معماری مصر-پادشاهی جدید

ویژگی مهم این دوران تاریخ معماری مصر رشته های مختلط و بسیار متنوع و شامل انواع گوناگون شیوه هاست. از محافظه کاری خشک و یخ زده گرفته، تا نوآوری خیره کننده و از عظمت طلبی جسیم و ستمگرانه تا زینت کاری ظریف و ماهرانه. هنر در این دوره از نظر تنوع قابل قیاس با هنر امپراطوری روم است.
معماری مذهبی مصر که دورانی مقبره در آن رکن اساسی و معبد جز دوم بود، رفته رفته به سمت معبد محوری کشیده شد. در این دوره اشراف و پادشاهان به پیروی پادشاهی میانه، مرقدها یا اتاقکهای تدفین خود را از دل صخره های غرب رودخانه نیر در میآوردند. از جمله این مقبره ها میتوان به مقبره حشت سوت اشاره کرد.

توتم چیست

توتِم ها اجسامی نمادین هستند که در اقوام بومی بیشتر قاره ها کاربردهای آیینی دارند. توتم معمولا به عنوان یادمانی از نیاکان یک ایل یا طایفه عمل میکند و افراد طایفه توتم را دارای نیرویی برای حمایت و حفاظت از طایفه میدانند.

معماری مصر
توتم – معماری مصر

ابلیسک چیست

ستون سنگی چهارگوش و بلندی است با نوک هرمی که گفته میشود برگزیدن شکل هرم برای همانندسازی با یک پرتوی سنگ شده ی قرص خورشید بوده است.
در بسیاری از اماکن باستانی میتوان یدک جفت ابلیسک در برابر تیرکها pylon پیدا کرد. ابلیسکهای کهن از یک سنگ یکپارچه ساخته میشدند در حالی که ابلیسک های امروزی از چندین قطعه سنگ ساخته میشوند و میتوانند لایه های درونی هم داشته باشند و مقطع پایین عریض تر از بالاست.

معماری مصر
ابلیسک – معماری مصر

پایلون چیست

به سردر ورودی معابد دوره پادشاهی جدید مصر پایلون یا پیلون گفته میشودکه تکرار این المانهای معماری را در دوره قرون وسطی هم میتوان مشاهده کرد.

معماری مصر
پایلون – معماری مصر

کاریاتید چیست

نوعی ستون در معماری یونان باستان و مصر باستان است. در اینگونه ستون ساختمان ها به شکر پیکر زنانه ساخته میشود.
ویتروویوس، معمار و یکی از لشکریان رومی در کتاب خود خاستگاه اینگونه ستون ها را در یونان اینگونه توضیح داده است: در جنگ
یونانیان علیه ایرانیان، مردم کاریا نزدیک اسپارت در الکونیا از ایران پشتیبانی کردند. زمانی که یونانی ها سرانجام از پیشرفت ایرانیان در خاک یونان جلوگیری کردند، به تنبه کاریایی ها پرداختند. مردان کاریایی را کشتند و زنانشان را به بردگی بردند.
مقرر شد که این زنان بایستی برای ابد باری به دوش بکشند. و اینگونه ستون ها نمادی است از بارکشی ابدی زنان کاریایی .

معماری مصر
کاریاتید – معماری مصر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *