تاریخ معماری چین

چین با نام رسمی جمهوری خلق چین پرجمعیت ترین کشور دنیا با بیش از 3/1 میلیون نفر است. این کشور که در شرق قاره آسیا واقع شده توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک حزبی اداره می شود. چین با حدود 6/9 میلیون کیلومتر مربع سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیاست. و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب های داخلی) است. چین چشم انداز طبیعی متنوعی دارد،از استپ های جنگلی و بیابان هایی خشک شمالی نزدیک به مغولستان و سیبری روسیه گرفته تا جنگل های زیرگرمسیری در سرزمین های مرطوب جنوبی نزدیک به ویتنام، لائوس و برمه. مناطق غربی کشور ناهموار است و رشته کوه های هیمالیا و تیان شان مرز طبیعی آن را با هند و آسیای میانه ترسیم می کنند. حاصلخیزترین بخش چین در نواحی جلگه ای آن بیشتر در شمال شرقی قرار گرفته و مناطق مسکونی و پر جمعیت آن را به وجود آورده است.

فرهنگ و تمدن چین

تمدن چین باستان یکی از کهن ترین تمدن های تاریخ است که در سواحل حاصل خیز رود زرد که در دشت شمال چین جاری ست شکوفا شد .جامعه چین از روزگار کهن جامعـــــه ای طبقاتی بوده است و بیشتر شهروندان را دهقانان فقیر تشکیل داده اند .سلسله های پادشاهی (امپراطوری )چین به ترتیب عبارتند از :هیا، شانگ، جو، چین، هن .در دوره دودمان جو.
فئودالیسم در چین بنیاد نهاده شد و قدرت سیاسی بین شمار زیادی از زمین داران بزرگ تقسیم شد .یکی از درخشان ترین دوره های چین ظهور سلسله تانگ (618تا 907 میلادی) بود که کشور را به صورت مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آسیا در آورد. چینی ها از نژاد مغول بوده و از جمله اقوام نادری هستند که از همان ابتدا در سرزمین خود ساکن بوده اند و سرزمین خود را به جای چین “تی ین هو” یعنی زیر آسمانها نام نهاده اند. مهمترین ویژگی تمدن چین قدمت آن نیست بلکه تداوم آن است. تکامل فرهنگی چین و عدم انقطاع و بریدگی در آن مرهون دورافتادگی آن سرزمین در دنیای قدیم است و نیز وسعت و محدوده طبیعی قابل دفاع آن که در نقاط ضعیف سوق الجیشی با احداث دیوار چین این ضعف از دیرباز جبران شده است. عامل دیگر در تداوم و فرهنگ چین سنت پسندیده کتابت و نگارش تاریخ پیشینیان توسط حکومتگران چینی است. ماهیگیری، شکار، دامپروری و مهمتر از همه پرورش کرم ابریشم و ابریشم کشی در چین سابقه بسیار کهنی دارد و قرنها یک کار سری بوده است .فرهنگ چین از استحکامی برخوردار بوده است که تسلط بیگانگان بر چین خللی به آن وارد نمی کرده است.

ادیان چین

مهمترین ادیان چینی عبارتند از: کنفسیوسی، دائوئیسم و بودیسم.


آیین کنفسیوسی:

تعالیم کنفوسیوس این بود که خیر و شر باهم دیگر یک انسان را می‌سازد و انسان چه خود بداند چه نداند از هردو جنبه استفاده می‌برد. و دیگر تعلیم او اطاعت و مهربانی و اجرای عدالت بودو اینکه تشریفات مجلّل و ادب و عبادت ارزش انسان را بیان می‌کند. کلاً مردم باید نیک باشند و از جنبه‌های شیطانی در امان باشند وخود سرنوشت خود را با خوی نیکو بسازند.
قانون اخلاقی و پایه ای کنفسیوس این بود: آنچه را نمی‌پسندی در حق تو انجام دهند، تو نیز در حق دیگران روا مدار. او همچنین تأکید زیادی بر تعلّم و برگزاری صحیح مراسم دینی به عنوان صور مختلفی از آموزش اخلاقی داشت. او معتقد بود که خداوند منبع انسان برای خیر و فعل صحیح است، ولی در عین حال گمان می‌کرد خداوند به ندرت مستقیماً با مردم اذتباط برقرار می‌کند.


آیین دائوئیسم یا تائوئیسم:

لائوزی (قرن شش ق .م )بنیانگذار تائوئیسم بود .به عقیده او انسان در حقیقت جزئی از کاینات است و باید به طور تام و تمام با آن همساز و همنوا باشد .کاینات تابع اصول “یین” و “یانگ” است. یین نیروی مؤنث و یانگ نیروی مذکر است .نماد دائوئیسم بیانگر اتحاد یین و یانگ است .آئین بودایی در حدود قرن دوم میلادی از طریق جاده ابریشم که راهی بازرگانی بود، از هند به چین رسید .بخشی از معماری معابد چین مربوط به آیین بودایی است.


آیین بودیسم:

آیین بودا به تدریج از هندوستان به سراسر آسیا، آسیای میانه، تبت، سریلانکا، یمن، آسیای جنوب شرقی و نیز کشورهای خاور دور مانند چین، مغولستان، کره و ژاپن راه یافت. آیین بودایی به عنوان دین پاکان در نظر گرفته می‌شود و با ۵۰۰ میلیون پیرو یکی از ادیان اصلی جهان به‌شمار می‌آید. آیین بودا بیشتر بر کردار نیک، پرهیز از کردار بد و ورزیدگی ذهنی تأکید دارد.

آنیمیزم چیست

آنیمیزم یا احترام به آنچه در طبیعت وجود دارد، و قائل شدن روح برای همه آنها : تپه ها،درختان، صخره ها، رودخانه ها، خورشید، ماه، باد و… این ارواح بنا بر اعتقاد چینیان در زندگی بشر نقش دارند. عناصر طبیعت بیان کننده نظم ابدی کیهان و به عنوان ارواحی که سیکل زندگی را تضمین میکنند محترم شمرده میشوند. احترام به نظم جهان هستی نمادهایی را در معماری و شهرسازی چین پدید آورد، که به مثابه الگویی خاکی و زمینی از کیهان و هستی تضمین کننده آرامش انسان شمرده میشدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *