تفاوت های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

تاریخچه طراحی داخلی

شناخت پیشینه طراحی دکوراسیون داخلی نسبتا دشوار است. علاقه انسان به تزئین وآرایش ،ابزار،ظروف و محل زندگیش امری تازه نیست وسابقه ای به قدمت تاریخ دارد.با وجود اینکه طراحی داخلی ودکوراسیون داخلی به عنوان یک رشته و حرفه جدید در جهان شناخته می شوند ،اما تاریخچه طولانی در طول تاریخ دارند. تاریخچه طراحی داخلی را میتوان از اولین تلاش زندگی انسان برای تزیین محل زندگی خود تا تمدن ها ی باستانی و سبک های معاصر مورد بررسی قرار داد.اولین شواهد طراحی داخلی به عصر حجر(6000-2000)قبل از میلاد بر میگردد .

مواردی همچون نقاشی های دوران غارنشینی نقش تزیین کننده نیز داشته اند.یا میتوان به نقوش زیبای دیوارهای فضای داخلی و موزائیک کاری کف خانه های رومی اشاره کرد که از شگفت آورترین موفقیت های طراحی داخلی آن زمان بوده است.همچنین از طراحی جزئیاتی همچون تهویه ، وجود درب و پنجره در انباری مقبره های مصرباستان میتوان به وجود این حرفه در آن زمان پی برد.در ملل شرقی نیز علاقه به طراحی دکوراسیون داخلی کاملا آشکار است. مبلمان وتزئینات چینی فرش های ایرانی صدف کاری های ژاپنی مجسمه ها ونقش های پررنگ ولعاب هندی همه نشان دهنده علاقه این ملل به زیباسازی فضای زندگی شان است. گرچه سبک دکوراسیون داخلی شرقی با شیوه غربی آن بسیار متفاوت است.

در اوایل دهه 1900، اصطلاح “دکوراتور داخلی” برای اولین بار در آمریکا استفاده شد. اکثر دکوراتورها در آن زمان هیچ مدرک تحصیلی نداشتند، اما بهترین آنها ترکیبی از ذوق خوب، عقل سلیم و استعداد طبیعی برای تفسیر و پرداختن به موضوعاتی مانند مقیاس و نسبت داشتند. السی دو ولف اولین طراح دکوراسیون داخلی بود که به او “کمیسیون” طراحی داده شد. در سال 1913، السی دو ولف اولین کتاب طراحی داخلی را با عنوان “خانه ای با طعم خوب” منتشر کرد. دوروتی دریپر اولین طراح دکوراسیون داخلی تجاری بود که در سال 1923 شرکت طراحی خود را تأسیس کرد.

اصطلاح «طراح داخلی» در دهه 1930 توسط مجله ای به نام «طراحی و دکوراسیون داخلی» ابداع شد. آن مجله بین سال‌های 1943 و 1952 چاپ نشد، اما مجله رقیب «داخلی» اصرار داشت که فقط از عبارت «طراح داخلی» استفاده کند، نه «دکوراتور». در این زمان مدارس طراحی نیز نه تنها کار طراحان، بلکه معماران و مهندسان را نیز به رسمیت شناختند. زمانی که مجله «طراحی و دکوراسیون داخلی» انتشار خود را از سر گرفت، اصطلاح «و دکوراسیون» را از نام خود حذف کرد.

معماری داخلی

مفهوم طراحی داخلی

طراحی داخلی چیست (و چرا واقعا می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند)؟ طراحی داخلی، برنامه ریزی و طراحی فضاهای دست ساز، بخشی از طراحی محیطی و ارتباط تنگاتنگ با معماری است. اگرچه میل به ایجاد یک محیط دلپذیر به قدمت خود تمدن است، اما زمینه طراحی داخلی نسبتاً جدید است. طراحی داخلی به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده است. حرفه طراحی داخلی بیش از 100 سال قدمت دارد. در این صد سال، آنچه به عنوان هنر تزیین، پذیرفتن فرم و عملکرد آغاز شد، با جهش به دنیای امروزی با زمینه های بسیار تخصصی طراحی داخلی که نیازمند سالها مطالعه و تجربه است، تکامل یافته است. طراحی داخلی ،فرایند طراحی کامل نمای داخلی یک فضا،با در نظر داشتن مواردی مثل طراحی کف.پنجره ها ، درها،دیوارها،نورپردازی اثاثیه و دیگر بخش هاست.

هدف از هنر طراحی داخلی عموما فراهم کردن محیطی راحت و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است که خواسته و انتظارات صاحب ان را برآورده میکند. بخش اعظم عمرما درفضاهای داخلی بناها سپری می شود. این فضاها محیطی را ایجاد می کنند که پاسخ گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت های ما در آن صورت می گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح میبخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیتهای ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

طراحی داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این رو موضوع طراحی داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه های اعیانی نیست. طراحی داخلی می تواند برای کل جامعه و طبقات کم درآمد هم مفید باشد. اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان ها فراهم کنیم، طراحی داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. طراحی داخلی می تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

از آنجا که طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی های روحی روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از این رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می خواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد.

طراحی داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند. طراحی داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می گیرد، به همان میزان که شامل جنبه های کاربردی، ساختاری و فنی می شود، طراحی تجسمی و جنبه های بصری و زیبایی شناسانه را نیز در بر دارد. از این رو طراحی داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود. این حرفه ترکیبی از مهندسی و هنر می‌باشد و مستلزم داشتن ذهنی منحصر به فرد برای بکارگیری مناسب هر دو رشته است.

معماری داخلی

معنی ومفهوم معماری داخلی چیست؟

براساس اجزا کلمه “معماری داخلی” میتوانیم آن را، طراحی داخل یک محیط وابسته به معماری ، معنی کنیم . دیکشنری آبادیس معماری داخلی را ،طراحی فضایی در مرز محدود ساختمانی معنی می کند وجزئی از معماری می داند.در ادامه این دیکشنری تاکید می کند که معماری داخلی علاوه بر طراحی فرم ومحیط به جنبه های انسانی وکیفیت استفاده از محیط توجه دارد.درواقع نوعی طراحی درون محیط باتوجه به قید وشرط های معماری است.

معماری داخلی راه اتصال بین معماری و طراحی داخلی است. به علم طراحی فضای داخلی ساختمان معماری داخلی گویند.
به طور کلی می توان گفت هدف معماری داخلی ایجاد فضایی است که علاوه بر زیبایی و آرامش، کارایی لازم را نیز داشته باشد. می توان گفت یک معمار داخلی نه تنها می تواند شکل بنا را بسازد بلکه می تواند شکل و سبک زندگی افرادی که قرار است از بنا استفاده کنند را نیز می تواند بسازد و تغییر دهد. از این رو باید به این نکته توجه داشته باشد که محیطی که در آن این سازه ساخته می شود پتانسیل این را دارد که زندگی فرد را مطلوب سازد. از طرفی ساختمان داخلی باید به گونه ای باشد که اگر نیاز به بازسازی ساختمان یا تغییر در آینده باشد بتوان به راحتی بدون تغییر در ساختار ساختمان ،اعمال کرد.


یکی از ویژگی هایی که در ساخت یا بازسازی ساختمان همانطور که گفته شد مهم است، در نظر گرفتن زمان و فضایی است که ساختمان در آنجا ساخته شده است. این به این معنا می باشد که شکل کنونی ساختمان که توسط اولین معمار بنا شده است متناسب با زمان و شرایط آن دوران بوده است و هنر یک معمار داخلی از اینجا نمایان می شود که قابلیت تغییر در ساختار داخلی خانه را برای زمان های دیگر نیز فراهم سازد. حتما شما نیز خانه هایی را دیده اید که نمای بیرونی ساختمان قدیمی می باشد، اما داخل آن به صورت امروزی تغییر یافته است. این یعنی فضای داخلی ساختمان قابلیت تغییر را داشته است و متناسب با محیط و زمان بهینه شده است.
و به طور قطع می توان معماری داخلی را یک هنر تلفیقی دانست که به دیزاین نمای داخلی بر اساس معیارهای مختلف می پردازد.

معماری داخلی

معنی و مفهوم دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون واژه ای است فرانسوی که معادل فارسی آن بر اساس تعریف لغت‌نامه دهخدا عبارت است از :فن و تخصص و رشته آموزشی آذین، آذین بندی، آراستن. دکوراسیون داخلی به هنر چیدمان فضا با استفاده از عناصر مختلف نظیر مبلمان، پرده، کاغذ دیواری، تابلو، کفپوش، دیوارپوش، فرش، لوستر، کمد، کابینت و … اشاره دارد. در دنیای مدرن امروز ایجاد هارمونی بین المان های موجود در فضا بسیار مهم است، از این رو نقش دکوراتورها بسیار پر رنگ می باشد. دکوراتور معمولا وارد پروژه هایی می شود که فضایی از پیش موجود است و نیاز به زیبا و آراسته تر شدن دارد.

دکوراتورهای داخلی روی زیبایی بصری و جذابیت فضا تمرکز می‌کنند و نیازی به کسب تحصیلات آکادمیک ندارند، هرچند امروزه دوره‌های مختلفی برای علاقه‌مندان به این حوزه وجود دارد. این افراد برخلاف معماران و طراحان داخلی بدون دانش تخصصی در مورد بخش‌های فنی می توانند چشم اندازی زیبا در فضا ایجاد کنند. در واقع در بحث دکوراسیون داخلی به ظاهر فضا پرداخته می شود و ساختار آن چندان حائز اهمیت نیست، از این رو نیازی به داشتن آگاهی از مقررات ساختمانی نمی باشد.

بسیاری از متخصصان دکوراسیون داخلی زیبایی فضا را با بالاترین کیفیت ممکن به ساکنین ارائه می دهند و نیازهای آن ها را از نظر زیبایی شناسی رفع می نمایند. در دکوراسیون داخلی از سبک های مختلفی پیروی می شوند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند و تاثیری متفاوت بر فضا می گذارند. دکوراتورها با توجه به سلیقه افراد و گرایش های آن ها نسبت به سبکی که علاوه بر زیبایی از لحاظ کاربری نیز مفید است اقدام می نمایند.

آنها معمولا با سازندگان مبلمان، تامین کنندگان پارچه و سایر افراد حرفه ای در صنایع مختلف وابسته به ساختمان همکاری می کنند.
ممکن است طراح داخلی کار چیدمان و دکوراسیون داخلی را انجام دهد اما عکس این موضوع صادق نیست و دکوراتور نمی تواند به طراحی داخلی بپردازد بلکه برای این کار حتما نیاز به اخذ مدرک است طراح داخلی با مشاوره معمار پروژه حتی قادر به تغییر طراحی معماری نیز میباشد مثلا ممکن است برای طراحی داخلی ایده آل یک دیوار را جابجا نماید و به بحث تخریب و جابجایی و یا ساخت فضاهای جدید ورود کند چرا که علم ورود به بخش فنی ساختمان را دارد اما طراح دکوراسیون ممکن است حتی مدرک مرتبط با رشته معماری نداشته باشد و استعداد ایشان در انتخاب طرح های زیباو فراهم کردن هارمونی های جذاب و گیرا باشد .

گرچه طراح می تواند با مجهز کردن خود به مباحث طراحی معماری کار خود را ارتقا دهد و کمک بیشتری در این زمینه به فضاهای داخلی داشته باشد ولی الزاما این نکته ضروری نیست در نتیجه دکوراتور برای انجام کارهای محول شده به خود بیش از هر چیز به ذوق و قریحه و زیبایی شناسی نیاز دارد تا دانستن علوم مهندسی چرا که وی در پایان یک پروژه معماری به کار اضافه شده است. طراحان دکوراسیون در ساختمان هایی مشغول شوند که سالها پیش ساخته شده اند ولی طراح داخلی در صورتی الزام به حضور در یک پروژه تغییر دکوراسیون پیدا می کند که نیاز به حذف یا جابجایی و یا ایجاد فضای جدیدی باشد گرچه در بسیاری از موارد طراح داخلی خود طراحی دکوراسیون را نیز با توجه به استعداد و ذوق و قریحه خود انجام می دهد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی از جمله مفاهیمی هستند که با هدف بهینه سازی فضا به منظور ارتقاء سبک زندگی و آسایش افراد ماهیت اجرایی به خود گرفته اند و این روزها توجه بسیاری به آن ها معطوف می گردد. گاهی اوقات این مفاهیم اشتباهاً به جای یکدیگر به کار برده می شوند اما با وجود نقطه اشتراک بین آن ها، هر کدام تعریفی متفاوت دارند. برای ایجاد تغییرات کلی یا جزئی در محیط کار یا زندگی باید از کسانی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیریم. برای اینکه بدانیم چه زمانی از معمار داخلی یا یک طراح داخلی و دکوراتور کمک بگیریم باید به نیازمان نگاه کنیم تا بدانیم از کدام یک از این متخصصان کمک بگیریم.

معماری داخلی راه اتصال بین معماری و طراحی داخلی است. معماری داخلی از شروع ساخت بنا انجام میشود و طراحی داخلی بعد از اتمام ساخت در داخل فضا اجرا میشود. معماری داخلی و طراحی داخلی هر دو فضا سازی در بنا هستند معماری با دید علمی انجام میشود و طراحی داخلی با دید علمی-هنری است. با وجود تفاوت، هر دو مکمل هم هستند و فضا سازی علمی و هنری را به وجود می آورد. در معماری داخلی فضا سازی و کاربردی بودن فضا برای مخاطب اهمیت دارد و در طراحی حال و هوایی که در فضا به وجود می آید مهم است که حس خوبی را به مخاطب برساند. دکوراتور ها با مبله کردن و یا تزیین یک فضا با استفاده از اشیای زیبا و به روزو تمرکز بر روی رنگ ها، کفپوش، مبلمان، پارچه ها و لوازم تزیینی دارند.

اگر نیاز شما این است که تغییراتی مثل جا به جایی دیوارها، افزودن یا کم کردن در و پنجره و یا تغییرات تاسیساتی و سازه ای انجام دهید باید از معمار داخلی کمک بگیرید. هدف معماری داخلی ایجاد فضایی است که علاوه بر زیبایی و آرامش، کارایی لازم را نیز داشته باشد. ولی اگر نیازی به تغییرات در سازه ی ساختمان نداریم میتوانیم برای طراحی تقسیم فضاها و چیدمان از یک طراح داخلی کمک بگیریم وزمانی که قراراست یک سری تغییرات جزئی مانند مبلمان ،پرده ،کاغذ دیواری و ترکیب و رنگبندی فضا انجام دهیم میتوانیم علاوه بر طراح داخلی از یک دکوراتور کمک بگیریم.تا اینجا متوجه شدیم که طراح داخلی میتواند کار یک دکوراتور را انجام دهد اما یک دکوراتور نمیتواند کار طراح داخلی را انجام دهد. انجام تغییرات معماری داخلی و طراحی داخلی با علم است و نیاز به مدارک دانشگاهی دارد ولی دکوراسیون داخلی با تجربه ی زیباشناختی فضای داخلی انجام میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *