معمار سر کریستوفر رن

معماری کریستوفر رن

سر کریستوفر رن علاوه بر اینکه به عنوان یکی از بزرگترین معماران انگلستان شناخته می شود، پروفسور نجوم هم در آکسفورد بود. دانشمندی بسیار مورد تحسین سر آیزاک نیوتن که در زمینه زیست شناسی، مکانیک و نورشناسی فعالیت داشت و همچنین عضو پارلمان و بنیان گذار سلطنتی جامعه و رئیس جمهور بین سال های 1680 الی 1682 بود. در سن 30 سالگی با مطالعه ویترویوس معمار رومی و آثار اینیگو جونز (1652-1573) به معماری علاقه مند شد، شاهکار او طراحی کلیسای جامع سنت پل (1711-1674) در لندن است که از پس از آتش سوزی بزرگ (1666) آن را طراحی کرد، به همراه حدود 50 کلیسای دیگر در نقشش به عنوان نقشه بردار آثار پادشاه.

نمونه های دیگر از معماری باروک انگلیسی او عبارتند از: کاخ کنزینگتون (1696-1689) و نمای جنوبی کاخ همپتون کورت، هر دو برای ویلیام اورنج طراحی شده اند. تئاتر شلدونین، آکسفورد (1663)، کالج نیروی دریایی سلطنتی قدیمی در گرینویچ (1712-1696) و رصدخانه سلطنتی گرینویچ (1675). با وجود اینکه او امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین معمار باروک انگلیسی شناخته می‌شود، به طراحان دیگر در آثار سلطنتی به ویژه نیکلاس هاکسمور (1736-1661) و جان وانبرو (1726-1664) وابسته بود.

زندگینامه

او در دانشگاه آکسفورد در رشته لاتین و فیزیک تحصیل کرد، جایی که عضوی از حلقه مترقی ویلکینز متشکل از ریاضیدانان، هنرمندان و فیلسوفان بود، به عضویت کالج آل سولز و پس از آن استاد نجوم در کالج گرشام لندن (1657) و بعداً استاد ساویلیان نجوم در آکسفورد (1661) شد.

در حدود سال 1665، اندکی پس از شروع علاقه خود به معماری، او به طراحی مجدد کلیسای جامع سنت پل کهنه و فرسوده نزدیک شد. در همان سال او از پاریس بازدید کرد و در آنجا با برنینی (1680-1598) ملاقات کرد و طرح هایش را برای لوور جدید دید. اگرچه سال بعد آتش سوزی بزرگ لندن (1666) هم کلیسای جامع و هم دو سوم شهر را ویران کرد، طرح رن در نهایت پذیرفته شد و در سال 1669 او نقشه بردار آثار شاه چارلز دوم شد. در این نقش، او وظیفه عظیم بازسازی بیشتر شهر و مسئولیت مستقیم سنت پل و حدود 50 کلیسای دیگر را بر عهده گرفت که همه آنها از طریق مالیات جدید بر زغال سنگ تأمین می شد. در سال 1673، رن به دلیل خدمات معماری خود به عنوان شوالیه شناخته شد.

پس از 60 سالگی، سر کریستوفر رن در حالی که هنوز نقش مؤثری در چندین هیئت سلطنتی ایفا می کرد، آثار معماری خود را به میزان قابل توجهی کاهش داد. او به عنوان نقشه بردار بیمارستان نیروی دریایی گرینویچ (1696) و نقشه بردار صومعه وست مینستر (1698) منصوب شد. او در سن 90 سالگی درگذشت و در سنت پل به خاک سپرده شد.

کلیسای جامع سنت پل

سنت پل، که تقریباً کل زندگی حرفه ای معماری رن (1711-1674) را در بر گرفت، نقطه اوج باروک انگلیسی کوتاه مدت است، سبکی که در انگلستان پروتستان به دلیل ارتباط آن با کاتولیک و هنر باروک ضد اصلاحات با بی اعتمادی تلقی می شد. این یک پارادوکس قابل توجه در این ساختمان فوق العاده هماهنگ است که رن توانست یک روحانی پروتستان را متقاعد کند که چنین ساختار باروکی را بپذیرد. سنت پل با وجود آرامش کلاسیک، محصول سازش میان امیدهای رن برای ساختن یک کلیسای متمرکز، کلاسیک به تمام معنا، و اصرار پروتستان ها بر کلیسایی طولی با شبستان (nave)، راهروها (aisle) و گروه کر (choir) مطابق با نیازهای آیین پروتستانی است.

با این حال، تعداد کمی از کلیساهای طولی با چنین تمایلات مرکز گرایی بی نقص وجود دارند. به عنوان مثال، شبستان تنها یک دهانه (Bay) بلندتر از گروه کر است. علاوه بر این، گنبد عظیم به قطر 112 فوت و بر روی هشت پایه بزرگ، بر فضای داخلی تسلط دارد. تمام مجموعه در دو طبقه چیده شده و هیچ اثری از این تناقضات در نمای ریتمیک شگفت آور بیرونی نیست. با این حال، طبقه بالای شبستان و گروه کر چیزی بیشتر از یک پرده برای استتار راهروهای طبقه زیرین نیست. گنبد ، که رقیب و از بسیاری جهات فراتر از هر چیزی است که در رم ساخته شده است، مانند گنبد کلیسای سنت پیتر، بر روی یک طبل(گریو،ساقه گنبد) بلند قرار دارد و بر فراز ساختمان اوج می گیرد، همانطور که زمانی بر فراز افق لندن اوج می گرفت.

این مدل برای پانتئون پاریس بود که توسط ژاک ژرمن سوفلو (80-1713) طراحی شد. (برای یکی دیگر از آثار نمادین معماری نئوکلاسیک، به دروازه باشکوه براندنبورگ در برلین، طراحی شده توسط کارل گوتارد لانگانس (1808-1732) مراجعه کنید.) در سنت پل و چندین کاخ و کلیسا دیگر، رن با چوب‌تراش برجسته انگلیسی، گرینلینگ گیبون (1648-1721) همکاری کرد.

ساختمان های دیگر طراحی شده توسط کریستوفر رن

اولین پروژه طراحی رن مربوط به کلیسای کوچک پمبروک کالج کمبریج بود که در سال 1663 به درخواست عمویش اسقف الی  تکمیل شد. دومین پروژه اش تئاتر شلدونین در آکسفورد (1663) بود، ساختمانی که اسقف اعظم شلدون به دانشگاه هدیه داد و رن آن را به شکل یک معبد کلاسیک رومی به تقلید از تئاتر مارسلوس در رم طراحی کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح‌های کلاسیک، مراجعه شود به : معماری یونانی (27-900 قبل از میلاد) و معماری رومی (400 قبل از میلاد – 400 پس از میلاد).

دیگر کمیسیون های اصلی رن در دهه های 1670 و 1680 شامل موارد زیر بود:

– کلیسای سنت جیمز، لندن (87-1674)

– رصدخانه سلطنتی، گرینویچ (1675)

– کتابخانه رن، کالج ترینیتی، کمبریج (84–1676)

– کلیسای سنت کلمنت دینز، لندن (1680)

– بیمارستان سلطنتی چلسی، لندن (1681)

– کاخ کنزینگتون (96–1689)

– کاخ همپتون کورت (نمای جنوبی، 1702–1689) – کالج نیروی دریایی سلطنتی قدیمی، گرینویچ (1712-1696)

میراث

رن، نابغه اواخر قرن هفدهم، بسیار طولانی زندگی کرد و تا زمان درگذشتش، سبک او قدیمی تلقی می شد، زیرا معماری نئوکلاسیک به تدریج در زیبایی شناسی ملی نفوذ کرد. کلیسای جامع سنت پل، با این حال، یک ساختار نمادین باقی ماند: برای مثال، تأثیر آن را می توان در کلیسای سنت ژنو پاریس (پانتئون کنونی) (97-1756)، سنت آیزاک سن پترزبورگ (1842–1840) و گنبد کاپیتول ایالات متحده واشنگتن دی سی (1865-1855) مشاهده کرد.

دیگر معماران باروک

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، بهترین معماران شناخته شده دوران باروک عبارتند از:

اتریش/آلمان
یوهان برنهارد فیشر فون ارلاخ (1723-1656)
یاکوب پراندتاور (1726-1660)
آندریاس شلوتر (1714-1664)
بالتاسار نویمان (1753-1687)
همچنین به هنر باروک آلمان (1750-1550) و هنرمندان باروک آلمان مراجعه کنید.

فرانسه
لویی لو وو (70-1612)
ژول هاردون مانسارت (1708-1646)
همچنین نگاه کنید به: هنرمندان باروک فرانسوی

ایتالیا
جاکومو باروزی دا ویگنولا (73-1507)
پیترو دا کورتونا (1669-1596)
فرانچسکو بورومینی (1667-1599)
آندره آ پوزو (1709-1642).
همچنین نگاه کنید به: هنرمندان باروک ایتالیایی.

اسپانیا
آلونسو کانو (1667-1601)
همچنین نگاه کنید به: هنر باروک اسپانیا.

روسیه
بارتولومئو راسترلی (1771-1700)
همچنین نگاه کنید به: هنر پترین (1725-1686).

منابع

  • ویژوال آرتز
  • کلاسیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *