شهرسازی چیست و شهرساز کیست

چرا باید شهرسازی بخوانیم؟

شهرسازی نگاهی بین رشته ای به برنامه ریزی شهری، طراحی، معماری و جامعه شناسی دارد. دلایل خواندن شهرسازی:

شهرها مراکز جمعیتی هستند

بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند – حداقل 54 درصد تا سال 2014. پیش بینی می شود تا سال 2050 این تعداد به 70 درصد برسد.

پرجمعیت ترین شهرها کجا هستند؟ آسیا در حال حاضر بیش از 53 درصد از جمعیت شهری جهان را در خود جای داده است. اروپا با 14 درصد و آمریکای لاتین و کارائیب مجموعاً 13 درصد را به خود اختصاص داده اند. همچنین قابل ذکر است: در حال حاضر 28 کلان شهر با جمعیتی بالاتر از ده میلیون نفر وجود دارد. آنها کجا هستند؟ آسیا 16 کلان شهر، آمریکای لاتین چهار شهر، آفریقا و اروپا هر کدام یک شهر دارند و دو شهر در آمریکای شمالی وجود دارد.

سازمان ملل پیش بینی می کند که جهان حداقل 41 کلان شهر خواهد داشت که هر کدام حداقل ده میلیون نفر را در خود جای داده است. پس جای تعجب نیست که دانشگاه های سراسر جهان مدارک کارشناسی ارشد مربوطه را ارائه می دهند.

بخشی از چیزی بزرگ باشید

مطالعه شهرسازی به معنای ایفای نقش در چگونگی تقاضا و استفاده از منابع سیاره زمین است. افزایش جمعیت شهری (نگاه کنید به شماره 1) به افزایش نیاز به منابع برای مسکن، غذا و حمل و نقل کمک می کند. آیا این منابع قابل تجدید هستند یا خیر؟

در شهرها، پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزان به راه حل های هوشمند برای شهرهای هوشمند روی می آورند. این امر مستلزم ورودی یک جامعه تحصیل کرده، مکان هایی برای زندگی و کار مردم، فناوری برای جابجایی مردم و منابعی برای رشد و توسعه متفکرانه است.

آیا می خواهید بخشی از ایجاد یک سیاره پایدار باشید؟ پایدارسازی شهرها را با مطالعه شهرسازی شروع کنید – و احساس بزرگی نسبت به زندگی خواهید کرد.

فرصت ها در سراسر رشته ها

مطمئناً برنامه ریزی شهری، معماری و طراحی و مطالعات شهری فرصت های برابر دارند. اما شهرنشینان همچنین به افرادی در زمینه پایداری، طراحی شهر، علوم اجتماعی، سیستم‌های زیست‌محیطی و حمل‌ونقل نیاز دارند. شهرها بر روی سیستم هایی اجرا می شوند که عمدتاً تحت تأثیر فناوری رایانه قرار دارند. کارآفرینی و نوآوری نیز نقش دارند – زیرا بخشی از کار شما این است که ساکنان شهرها را متقاعد کنید که مکان هایی که آنها زندگی می کنند ارزش حفظ و بهبود دارند.

چشم انداز شغلی عالی

نیاز به شهرسازی بیش از هر زمان دیگری است. (نگاه کنید به شماره 1). برنامه‌های شهرسازی به شما مهارت‌هایی را می‌دهد تا بتوانید برای تلاش برای احیا، جایگزینی و تغییر مکانیسم‌هایی که زیرساخت‌ها، مدارس و مشاغل را ایجاد می‌کنند. دستمزد دریافت کنید. کمک به برنامه ریزی شکل شهرها با یادگیری و تغییر شکل فرآیند مجوز، منطقه بندی، توسعه، حفظ، محوطه سازی، منظر شهری و نظارت بر پروژه هایی که تعیین کننده استفاده از فضا و مکان در بزرگترین مناطق شهری جهان هستند. جهان به استعدادهای متفکر و خلاق در مطالعات شهری نیاز دارد – و هزینه خوبی برای آن خواهد پرداخت.

تغییر شکل جوامع

چرا باید شهرسازی بخوانی؟ شما این شانس را دارید که تأثیر مثبتی بر مکانی دائماً در حال تحول داشته باشید – شهرها به معنای واقعی کلمه هر ثانیه تغییر می کنند. مردم به داخل و خارج آنها می روند. ساختمان ها تغییر می کنند، تخریب می شوند و تغییر کاربری داده می شوند. بخش هایی از شهرها نیز تغییر می کند.

با شهرسازی می‌توانید به تهیه طرح‌های طراحی اجتماعی-اقتصادی و فیزیکی در مقیاس بزرگ کمک کنید تا کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد. شما می توانید فضای طبیعی را حفظ کنید، رشد اقتصادی را تشویق کنید، و مردم متفکر را بسیج کنید. و وقتی این کار را انجام می دهید؟ شما دنیا را خیلی بهتر می کنید.

شهرسازی به متفکران باهوش، متفکر، مبتکر در رشته های وسیعی نیاز دارد که می خواهند شبکه های انسانی را بهبود بخشند. منتظر چی هستی؟!

برنامه ریزان شهری و منطقه ای طرح ها و برنامه هایی برای استفاده از زمین ایجاد می کنند که به ایجاد جوامع، سازگاری با رشد جمعیت و احیای امکانات فیزیکی در شهرها، شهرها، شهرستان ها و مناطق شهری کمک می کند.

آیا شهرسازی شغل خوبی است؟

شهرسازی که با گرایش های طراحی شهری، برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی منطقه ای شناخته می شود، یک فرآیند فنی و سیاسی است که بر توسعه و طراحی کاربری اراضی، ورود و خروج به مناطق شهری، شبکه های حمل و نقل، ارتباطات و توزیع و همچنین دسترسی به آنها و محیط ساخته شده از جمله هوا، آب و زیرساخت تمرکز دارد.

شهرساز چه کسی است؟

شهرساز متخصصی است که بر یک حوزه کاری خاص تمرکز می کند ممکن است به عنوان برنامه ریز شهری، برنامه ریز منطقه ای، برنامه ریز دوربرد، برنامه ریز حمل و نقل، برنامه ریز زیرساخت، برنامه ریز محیط زیست، برنامه ریز پارک ها، برنامه ریز فیزیکی، برنامه ریز سلامت، تحلیلگر برنامه ریزی، طراح شهری، مدیر توسعه جامعه، متخصص توسعه اقتصادی یا سایر ترکیبات مشابه از عناوین کار کند.
اکثر شهرسازان، برنامه ریزان شهری و منطقه ای به طور تمام وقت در ساعات کاری عادی کار می کنند و برخی ممکن است عصرها یا آخر هفته ها برای شرکت در جلسات با مقامات، کمیسیون های برنامه ریزی و گروه های محله کار کنند.

برخی از کارهایی که بعنوان یک شهرساز ممکن است انجام دهید:

• با مقامات دولتی، توسعه دهندگان و مردم در مورد برنامه های توسعه و استفاده از زمین ملاقات کنید.
• برنامه‌ها یا سیاست‌های دولتی مؤثر بر کاربری زمین را مدیریت کنید.
• جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها از تحقیقات بازار، سرشماری ها، و مطالعات اقتصادی و زیست محیطی
• انجام تحقیقات میدانی برای تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر توسعه و زوال جامعه، از جمله کاربری زمین
• برنامه های سایت ارائه شده توسط توسعه دهندگان را بررسی کنید.
• امکان سنجی پیشنهادات و شناسایی تغییرات مورد نیاز
• بررسی کنید که آیا پیشنهادات باید تایید یا رد شوند.
• ارائه پروژه ها به جوامع، مقامات برنامه ریزی و کمیسیون های برنامه ریزی
• در جریان منطقه بندی و کدهای ساختمانی، مقررات زیست محیطی و سایر مسائل قانونی باشید.

برای تبدیل شدن به یک شهرساز به چه چیزی نیاز دارید؟

برای کار به عنوان یک شهرساز ، به ترکیبی از توانایی های نرم و سخت نیاز دارید. از آنجا که شهرسازان به صورت گروهی کار می کنند و باید دائماً با اعضای عمومی، توسعه دهندگان و مقامات دولتی در ارتباط باشند، مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری عالی ضروری است. توانایی های عالی سخنرانی عمومی و ارائه ممکن است برای شما یک مزیت شغلی ایجاد کند. شما باید بدانید که چگونه از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، برنامه های پایگاه داده، صفحات گسترده و سایر نرم افزارهای ضروری برای تکمیل وظایف شغلی روزمره خود استفاده کنید. همچنین مهم است که بدانید چگونه داده های آماری را جمع آوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل کنید.

داشتن یک شهرساز شایسته نیاز به تلاش و استعداد زیادی دارد. داشتن مدرک لیسانس شهرسازی و فوق لیسانس گرایش های آن برای داشتن یک شغل موفق در این زمینه الزامی است. اگر به دنبال شغلی در این زمینه هستید، توجه داشته باشید که رقابت شدید است.

قبل از فارغ التحصیلی به دنبال اطلاعات شغلی باشید:

• از پیشنهادات خدمات شغلی از جمله مشاوره، رویدادها و ایجاد، اما نه محدود به آن، استفاده کنید.
• از زمان خود در دانشگاه برای ایجاد روابط در جامعه استفاده کنید: فارغ التحصیلان، دانشجویان همکار، اساتید، سخنرانان بازدیدکننده، رویدادهای شبکه و رویدادهای شورای دانش آموختگان.
• به دنبال راه‌هایی برای تکمیل مطالعات آکادمیک خود با تجربه باشید: مشارکت در انجمن های دانشجویی، دوره‌های کارآموزی یا کارهای داوطلبانه.
• به شبکه گسترده از دانشجویان و فارغ التحصیلان فعلی از طریق گروه های مجازی و لینکدین یا سایر راه های موجود در جامعه بپیوندید. سازمان‌های بزرگ و کوچک در سراسر جهان به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند هستند.

مهارت های یک شهرساز

برای موفقیت به عنوان یک شهرساز، به توانایی های زیر نیاز دارید:

مهارت های ریاضی و مهندسی: برای برنامه ریزی، ساخت، بازسازی ساختمان ها، خیابان ها و زمین های شهری، درک کامل ریاضیات و مفاهیم مهندسی مورد نیاز است.
خلاقیت: یک شهرساز با ذهنیت خلاق می تواند ساختمان ها و مناظر شهری را تجسم کند.
مهارت های کامپیوتری: برای برنامه ریزی، ایجاد و اجرای پروژه های شهری متنوع، شهرسازان باید به کامپیوتر و برنامه های کاربردی کامپیوتری مسلط باشند.
توانایی های تصمیم گیری: شهرسازان همه گزینه های موجود را به عنوان بخشی از شغل خود ارزیابی می کنند و انتخاب می کنند که کدام یک از نظر بودجه، قوانین ایمنی، استفاده و نیازها بهترین است.
توانایی های رهبری قوی برای یک شهرساز برای نظارت بر پروژه های عظیم، رهبری افراد شرکت کننده در آنها و دستیابی به اهداف پروژه مورد نیاز است.
مهارت های بین فردی: از آنجایی که شهرسازان باید با مقامات دولتی، توسعه دهندگان، کارمندان پروژه و دیگران درگیر و همکاری کنند، مهارت های بین فردی عالی سودمند است.
مهارت های تحلیلی: شهرسازان اطلاعات و داده ها را از منابع مختلف مانند مطالعات تحقیقات، سرشماری ها و مطالعات اثرات زیست محیطی تجزیه و تحلیل می کنند. آنها از تکنیک ها و فناوری های آماری مانند سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) در تحلیل های خود برای تعیین اهمیت داده ها استفاده می کنند.
مهارت های ارتباطی: شهرسازان باید بتوانند به طور واضح و موثر ارتباط برقرار کنند زیرا با همکاران و ذینفعان تعامل دارند، گزارش های تحقیقاتی تهیه می کنند، ارائه می دهند و با طیف گسترده ای از مخاطبان از جمله مقامات دولتی، گروه های ذینفع و اعضای جامعه ملاقات می کنند.

کدام صنایع فارغ التحصیلان را استخدام می کنند؟

دولت، شرکت های مشاور، شرکت های معماری منظر، معماری، برنامه ریزی، آموزش عالی، غیرانتفاعی

دستمزد چقدر است؟

میانگین دستمزد برای برنامه ریزان شهری و منطقه ای در ایالات متحده از 48720 دلار تا 119340 دلار در 2021 متغیر است. پرداخت خاص به عواملی مانند سطح تجربه، تحصیلات و آموزش، موقعیت جغرافیایی و صنعت خاص بستگی دارد.

چشم انداز شغلی چیست؟

پیش‌بینی می‌شود که استخدام شهرسازان از سال 2020 تا 2030 به میزان 7 درصد رشد کند، تقریباً به سرعت متوسط برای همه مشاغل. در داخل شهرها، شهرسازان برای توسعه پروژه های احیا و رسیدگی به مسائل مرتبط با رشد جمعیت، تخریب محیط زیست، جابجایی افراد و کالاها، و کمبود منابع مورد نیاز خواهند بود. به طور مشابه، مناطق حومه شهر و شهرداری ها برای رسیدگی به چالش های مرتبط با تغییرات جمعیت، از جمله نیازهای مسکن و سیستم های حمل و نقل که مناطق بزرگتر با تراکم جمعیت کمتری را پوشش می دهند، به برنامه ریزانی نیاز خواهند داشت.

یک شهرساز چه مسیرهای شغلی دیگری را می تواند دنبال کند؟ با مدرک شهرسازی چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

هنگامی که به دنبال تبدیل شدن به یک شهرساز هستید، لازم است به گزینه های شغلی مختلف فکر کنید. مدرک شهرسازی شما را برای انواع مشاغل سودمند در این زمینه آماده می کند. بعضی از این مشاغل در زیر فهرست شده اند:

• اقتصاددانان: انجام تحقیق، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن برای ارزیابی نگرانی های اقتصادی. آنها جمعیت، مالیات ها و سایر داده ها را برای اطمینان از توزیع مناسب منابع و خدمات بررسی می کنند.
• جغرافیدان: جغرافیدانان زمین و ویژگی های زمین و همچنین ساختارهای سیاسی و فرهنگی را در تمام مناطق آن بررسی می کنند. آنها می توانند در مقیاس محلی، ملی یا بین المللی کار کنند.
• معمار محیط زیست: معماران منظر وظیفه طراحی فضاهای باز مانند پارک ها و سایر مکان های تفریحی را بر عهده دارند. مناطق سبز نیز توسط این معماران برای مشاغل، مدارس و محله ها در نظر گرفته شده است.
• نقشه بردار: نقشه برداران برای ایجاد و گسترش پروژه هایی که بر کاربری زمین تأثیر می گذارند، حیاتی هستند. آنها در مهندسی و ساخت و ساز برای اندازه گیری و مستندسازی خطوط املاک استفاده می شوند.

نتیجه

برنامه ریزی شهری شغلی امیدوارکننده است. صنعت برنامه ریزی شهری با سرعت شگفت انگیزی در حال رشد بوده است و انتظار می رود تقاضا برای متخصصان در این زمینه از هم اکنون تا سال 2026 بیش از 30 درصد افزایش یابد. تنها چیزی که نیاز دارید تجربه است!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *