معماری اهرام مصر

معماری اهرام مصر همواره مورد بحث و گفتگوی باستان شناسان بوده است. پیش درآمد ساخت اهرام سه گانه ی سایت جیزه، هرم پادشاهی مدوم است. معماری این مقبره در حد فاصل بین معماری هرم پلکانی زوسر و اهرام سه گانه قرار دارد و عمده ی اختلاف آن نیز در فرم این هرم نهفته است.

هرم مدوم در مصر
هرم مدوم در مصر

اهرام ثلاثه جیزه

اهرام جیزه که از حدود سال 1001 پیش از میلاد ساخته شده اند، با رمز و علم پنهانی ارتباط پیدا کرده اند و نمادهای حکمت ازلی، سرزمین مصر، پایداری ابدی و فنون جادوگری بودند. اهرام جیزه نقطه اوجی در تکامر شیوه معماری مقابر مصر در دوره پادشاهی کهن است که با ساختن مصطبه ها، گورهای اولیه مصریان که غالباً آجری یا سنگی بودند، آغاز و با هرم پلکانی زوسر پیشرفت کرد.
ساختمان این اهرام زاییده ی ضرورتی خاص نبود بلکه وقتی پادشاهان سلسله ی سوم اقامتگاه دایمی خود را به ممفیس انتقال دادند
تحت تأثیر هلیوپولیس و بتش که به صورت یک سنگ هرمی شکل به نام بن ه بن ساخته شده بود قرار گرفتند. بعد از آنکه کار تراش دادن به سنگها پایان می یافت برای آنکه جای هر قطعه سنگ را در هرم مشخص کنند آنها را با مرکب قرمز علامت گذاری میکردند.
این سنگها با چنان ظرافتی روی هم قرار میگرفتند که حتی جای درزهای میانشان قابل تشخیص نبود.

اهرام ثلاثه جیزه
اهرام ثلاثه جیزه در مصر

هرم خوفو یا خئوپوس

هرم خوفو کهن ترین و بزرگترین هرم در بین اهرام سه گانه است. هنگامی که ساخت هرم خوفو به پایان رسید قله آن تقریبا 901 متر بالاتر از سطح زمین بود و قاعده هرم بیش از 99 هکتار مساحت داشت. در ساخت این هرم بیش از دو میلیون تخته سنگ به کار رفته بود. هرودوت، نوشته است که در ساخت این هرم حدود صدهزار کارگر به مدت بیست سال کار کرده اند. طول ضلع قاعده هرم 117 متر و طول هر یالش 197 متر و ارتفاع کنونیش 997 متر است. از نظر فیلندرز پتری این ساختمان از حدود 1 میلیون و 911 هزار قطعه سنگ ساخته شده که با مصالح آن میتوان دیواری کوتاه گرداگرد سراسر فرانسه کنونی کشید. چهارگوشه ی قاعده ی هرم به سوی چهار جهت قطب نماست!!. نسبت به ارتفاع به قاعده هرم 7 به 99 است.

هرم خفرع

هرم خفرع، خفرا، کفرن یا خفرن بسیار مشهور است زیرا در پشت مجسمه ابوالهول قرار دارد.دومین هرم بزرگ در اهرام جیزه است. قدمت آن به سلسله چ ارم مصر میرسد. اما خفرع سالمترین شکر هرمی را در میان این سه هرم حفظ کرده است. هرم خفرع دو ورودی دارد، یکی ورودی پست تر و دیگری ورودی بلندتر و این ورودی ها به اتاقی مرکزی میرسند که گور سنگی در آن قرار دارد.

هرم خفرع در مصر

هرم منکورع یا موکرینوس

کوچکترین هرم در اهرام بزرگ مصر در منطقه جیزه است. هرم منکورع سومین هرم بزرگ مجموعه اهرام جیزه میباشد. سنگ های پایه هرم موکرینوس ناتمام باقی مانده که به دلیل مرگ فرعون منکورا این عمل اتفاق افتاده باشد. هرم موکرینوس 0/40 متر ارتفاع دارد.

هرم موکرینوس در مصر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *