معمار جان وانبرو

معماری و زندگی نامه جان وانبرو

همچنین نمایشنامه نویس و سیاستمدار با استعداد، جان وانبرو گ به همراه اینیگو جونز (1652-1573) و سر کریستوفر رن (۱۶۳۲-۱۷۲۳) یکی از بزرگترین معماران باروک انگلیسی کوتاه مدت بود. تحت تأثیر کار طراحی لویی لو واو (1612-70)، و همچنین عناصر مورد استفاده آندره پالادیو (1508-80) در معماری ونیزی. سه کمک مهم وانبروگ به معماری باروک عبارت اند از: کاخ بلنهایم (1705-22) در آفوردشایر، قلعه هاوارد (۱۷۰۲-۱۲) در یورکشایر، و سیتون دلاور هال (1718-28) در نورث ومبرلند اما از نظر دیگر معماران باروک، طرح های او به دلیل سایز یادبودیشان و غیر عملی بودن آن ها تا حدودی بحث برانگیز بود.

ونبروگ نیز مانند رن به یکی از کارکنان پشتیبانی وابسته بود که در مورد او همیشه شامل معمار، نیکلاس هاوکسمور (1661-1736) بود که ایده های عملی مورد نیاز برای تحقق معماری گراندیوز(پر آب و تاب) رئیسش را فراهم می کرد. ونبروگ نیز مانند رن، معاصر قدیمی تر خود به عنوان کامپترول(مدیر ارشد-ناظر) در رویال ورکز منصوب شد، اگرچه او تا حد زیادی تحت الشعاع طرح های موفق رن برای ساختمان های بزرگ لندن مانند کلیسای جامع سنت پل قرار گرفت. با این حال مانند رن، نفوذ او در دوران معماری اواخر قرن هجدهم پابرجاست.

پس از یک حرفه رنگارنگ نوشتن کمدی های جنجالی مرمت برای صحنه، در اواخر قرن، ونبرو توجه خود را به معماری معطوف کرد.
تکمیل یک تور کوچک در شمال انگلستان در سال 1699، که طی آن از برخی از خانه های بزرگ الیزابت بازدید و (آنها را) مطالعه کرد، مانند: خانه بورلی، تالار وولاتون، تالار هاردویک و قلعه بولسور. در سال 1702، او قلعه هوارد در یورکشایر را برای لرد کارلایل، یکی از اعضای باشگاه کیت-کت در لندن طراحی کرد. اگرچه خودش آموزش ندیده بود، اما توانست به مهارت های فنی نیکلاس هاکسمور، دستیار بسیار با تجربه سابق معمار بزرگ سر کریستوفر رن تکیه کند.

جان وانبرو و نیکلاس هاکسمور با هم، باروک انگلیسی را با ترکیبی از معماری یونانی و طراحی باروک به اوج خود رساندند. سبک ونبرگ-هاکسمور گاهی به عنوان “سنگین” توصیف می شود، اما این را در مقیاس قهرمانانه خود جبران می کند. ونبروگ از طریق دفاتر لرد کارلیسل که رئیس خزانه داری بود، در سال ۱۷۰۲ به عنوان ناظر آثار ملکه منصوب شد. سال بعد او کار بر روی تئاتر ملکه، در هایمارکت لندن را آغاز کرد. متاسفانه به دلیل آکوستیک ضعیف و مشکلات مختلف اضافی، این پروژه یک فاجعه را به همراه داشت، و مبلغ زیادی برای او هزینه به بار آورد.

در سال ۱۷۰۵ وانبروگ به سفارش جان چرچیل (1722-1650)، دوک اول مارلبورو، کاخ بلنهایم را طراحی کرد که به خاطر پیروزی های نظامی اش در اروپا به او هدیه شده بود. این ساختمان که به نام بزرگترین نبرد مارلبورو نامگذاری شده بود، هوس بزانگیز ترین کمیسیون معماری سلطنت ملکه آان بود و (به لطف هاوکسمور) ثابت کرد که شاهکار است. افسوس که دوک مارلبورو برای پرداخت هزینه های جاری(در حال اجرا) کاخ بسیار بدجنس بود، در حالی که دوشس، از نظر ونبرو، زنی گستاخ و شرور، ثابت کرد که مقابله با آن غیرممکن است. همه این ها منجر به تخطی عظیم در مورد هزینه ها و پرداخت ها شد و ونبروگ در سال ۱۷۱۷، پنج سال قبل از اتمام آن، از این پروژه استعفا داد.

انصافاً باید توجه داشت که در حالی که ونبروگ فرض می کرد که در حال طراحی یک اثر ملی است، دوشس یک خانه خانوادگی راحت می خواست و این واقعیت که آشپزخانه چهارصد یارد دورتر از اتاق ناهارخوری قرار داشت کمکی نکرد. نه وانبروگ، و نه هیچ مشاور سلطنتی هزینه های هنگفتی را که در اداره بزرگترین ساختمان داخلی انگلستان بود، پیش بینی نکرده بود. با وجود همه اینها و انتقاد از چهره های برجسته عمومی مانند جاناتان سوئیفت و هوراس والپول، معماری ونبروگ بعدها به شدت توسط جاشوا رینولدز (۹۲-۱۷۲۳)، رئیس آکادمی سلطنتی دفاع شد.

ونبروگ در سال ۱۷۱۴ توسط جورج یکم شوالیه شد و در سال 1715 دوباره به عنوان ناظر آثار سلطنتی منصوب شد. در سال ۱۷۱۶ معمار بیمارستان گرینویچ شد. در همان زمان او به طراحی عمارت های دیگر کشور مانند تالار اولتون در چشایر، قلعه گریمتورپ و تالار دانکومب در یورکشایر، سیتون دلاوال برای دریاسالار جورج دلاوال در نورث ومبرلند، کینگ وستون در نزدیکی خانه کلارمونت قدیمی در اشر، سوری، و ایتون هال، ایور گروو، در باکینگهامشایر ادامه داد. او همچنین قلعه کیمبولتون را در هانتینگدون برای ارل منچستر بازسازی کرد. تنظیمات این خانه ها مهم بود، و ونبرو بدون اینکه هیچ اعتباری برای (طراحی) معماری باغ خود دریافت کرده باشد، به طراحی منظر علاقه فزاینده ای پیدا کرد.

ساختمان های طراحی شده توسط جان ونبروگ

از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :
قلعه هاوارد، یورکشایر( ۱۷۰۲-۱۲)
کاخ بلنهایم، وودستاک (1705-22)
قلعه کیمبولتون، کمبریجشایر(9-1707)
کینگز وستون هاوس، بریستول(25-1710)
سیتون دلاول هال، نورث ومبرلند (1718-28)
قلعه گریم تورپ، لینکلنشایر (1722-26)

دیگر معماران پیشرو باروک

علاوه بر آن معماران ذکر شده در بالا، بهترین طراحان ساختمان شناخته شده از جنبش باروک شامل:

فرانسه
فرانسوا مانسارت(16-1590)
آندره لو نوتر (۱۶۱۳-۱۷۰۰)
ژول هاردوین مناسارت (۱۶۴۶-۱۷۰۸)
همچنین نگاه کنید به: هنرمندان باروک فرانسه

ایتالیا
ویگنولا (1507-73)
پیترو دا کورتونا (1596-1669)
برنینی (1598-1680)
فرانچسکو بورومینی(1667-۱۵۹۹)
همچنین نگاه کنید به: هنرمندان باروک ایتالیایی

آلمان
آندریاس شلوتر(1714-1664)
بالتاسار نویمان (1687-1753)
هانس گئورگ ونزلاوس فون کنوبلسدورف(1753-1699)
همچنین نگاه کنید به: هنر باروک آلمانی (۱7۵۰-۱5۵۰) و هنرمندان باروک آلمانی.

اسپانیا
آلونسو کانو (1601-1667)
همچنین نگاه کنید به: هنرمندان باروک اسپانیایی.

روسیه
بارتولومئو راستلی (1700-1771)

منابع

  • ویژوال آرتز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *