معمار لوئیس لو وائو

معماری لویی لو وائو

یکی از بزرگترین معماران قرن هفدهم فرانسه، لوئیس لو وائو بخشی از سه نفر از معماران باروک بود؛ دیگران ژول هاردوین منسارت (۱۶۴۶-۱۷۰۸) و آندره لو نوتر (۱۶۱۳-۱۷۰۰) که به همراه دکوراتور چارلز لو برون (1619-90) به ایجاد سبک معماری لویی کواتورزه (چهاردهم) در کاخ ورسای کمک کردند؛ جایی که او طرح‌های اصلی را برای پادشاه انجام داد که یک کلبه شکار را به مشهورترین کاخ سلطنتی در جهان تبدیل کرد.

از دیگر کمک‌های او به معماری باروک می‌توان به کاخ واوکس لو ویکومت(61-1656)، پالای(کاخ) لوور(بهمراه کلود پرو) اشاره کرد. کلیسای سن سولپیس، پاریس(44-1642) و هتل لمبرت برای آیل سن لوئیس، پاریس (44-1642). یک منطقه باتلاقی که قبلا ً برای آن معمار اصلی بود. او همچنین در کالج کواتر نیشن(چهار ملل)، (در حال حاضر انستیتو فرانسه) شاتو میودون، قلعه وینسنس و بسیاری از ساختمان های دیگر کار می کرد. او در پاریس به دنیا آمد و درگذشت.

بیوگرافی

لو وائو که توسط پدرش، یک سنگ‌تراش(که یک سنگ تراش بود)، آموزش دیده بود، تحت تأثیر معماری ایتالیایی، از جمله طرح‌های برنینی (1680-1598) و پیترو دا کورتونا (69-1596) قرار گرفت. او کار خود را با طراحی هتل دو بائترو (۱۶۳۴) آغاز کرد و به دنبال آن هتل ظریف لمبرت و طراحی های دیگر. و همچنین تعدادی از خانه های شهر در آیل سن لوئیس که با استفاده از ترکیبی از سبک های کلاسیک فرانسوی و باروک طراحی کرد. در سال 1654 او کنسول ها(بیرون زدگی هایی که بر ساختمان اصلی تکیه دارند) و کلووناد (رواق ستوندار) جدیدی را برای لوور طراحی کرد. در همان سال او به عنوان اولین معمار پادشاه لویی چهاردهم منصوب شد (سلطنت ۱۶۴۳-۱۷۱۵).

او در سال ۱۶۵۶ شاهکار معماری خود را با نام شاتو (نوعی قلعه) واوکس لو ویکومت که متعلق به نیکولا فوکه وزیر دارایی ثروتمند فرانسه بود (۸۰–۱۶۱۵) آغاز کرد. احتمالاً مهم ترین شاتو(قلعه) فرانسوی دوره باروک، دارای تمام ویژگی های کلاسیک کهن نظم، تعادل و تقارن است، در عین حال شکل یادبودی آن حس قدرت پایدار را منتقل می کند. نمای آن تحت سلطه یک پدیمنت (سنتوری) بزرگ و گنبد بیضی شکل است که با الگوهای متناوب پنجره ها و پیلاسترها(ستون های مستطیلی کورنتی) همراه است. این ساختمان که فضای داخلی آن توسط چارلز لبرون و دیگران تزئین شده بود، در باغ های رسمی طراحی شده توسط آندره لونوتر برپا شده است.

کاخ ورسای

در سال ۱۶۶۱، در پاریس، لو واو و لبرون طراحی مجدد گالری داپولون در لوور را آغاز کردند و پس از آن، در سال ۱۶۶۵، لو وائو با پرنو همکاری کرد تا نمای معروف شرق لوور (۷۴–۱۶۶۵) را به سبکی طراحی کند که معماری نئوکلاسیک قرن هجدهم را پیش بینی می کرد و بسیار مورد توجه سر کریستوفر رن(1667-1599) قرار گرفت. در همان زمان لو وائو (به کمک فرانسوا دوربای) در طراحی کالج کواتر نیشن(چهار ملل)، پاریس (1661-74) که اکنون اینستیتو دو فرانسه است، نقش داشت. با به کارگیری یک نمای سنتوری (با یک کوپولا(نوعی گنبد) بلند پشت سر) در کنار دو چهارگوش منتهی به غرفه های رو به رودخانه ساین (در نتیجه شکل دادن ساختار یک نمای مخروطی هم مرز با کنسول ها)، او قرابت شدیدی با هنر باروک ایتالیایی و با کار برنینی و فرانچسکو بورومینی(1667-1599) نشان داد.

لوئی لو وائو از سال 1667-70 به همراه ژول هاردوین منسارت معمار سازه اصلی فاز یک کاخ بود. آن ها توسط معمار منظر آندره لو نوتر، دکوراتور چارلز لو برون، معمار فرانسوا دوربای، و تیم عظیمی از هنرمندان باروک فرانسوی کمک شدند(همکار بودند). افرادی از جمله: نقاشان، مجسمه سازها، باغبانان، و دیگر صنعتگران استاد. لو وائو در نوسازی دادگاه مرمر (۱۶۶۹) که اولین مرحله در تبدیل یک کلبه شکار به یک کاخ بزرگ بود، نقش داشت. او همچنین نمای باغ ساختمان از جمله اسکایلر دس امباسادورز (معنی فرانسوی:چند پلکان ظریف سفیران) را تغییر شکل داد. با این کار، او به آغاز سبک باشکوه لویی کواتورزه کمک کرد و شکوه رم باستان را با شکوه قرن هفدهم فرانسه ترکیب کرد.
توجه: طراحی و دکوراسیون کاخ ورسای باعث تحریک مینی رنسانس هنر تزئینی شد.
بزرگترین هنرهای تزئینی قرن هفدهم فرانسه بدون شک مبلمان فرانسوی (لویی کواتورزه، لویی کوینزه، لویی سیز) است.

ساختمان های طراحی شده توسط لوئیس لو وائو

هتل دو باوترو (1634)
هتل لمبرت، آیل سن-لوئیس(44-1642)
شاتوی لیوری، رینسی (1645)
کلیسای سنت سولپیس (1646)
کاخ لوور(کنسول ها و کلووناد، 1654)
هتل د فونتنی (1656)

دیگر معماران پیشرو باروک

علاوه بر آن هایی که در بالا ذکر شد، بهترین معماران شناخته شده دوران باروک شامل موارد زیر بودند:

بریتانیا
سر جان ونبروگ (۱۶۶۴-۱۷۲۶)

آلمان
آندریاس شلوتر (۱۶۶۴-۱۷۱۴)
یوهان بالتاسار نویمان (1687-1753)
هانس گئورگ ونزلاوس فون کنوبلسدورف (۱۶۹۹-۱۷۵۳)
همچنین نگاه کنید به: هنر باروک آلمان (۱۵۵۰-۱۷۵۰)
گیاکومو باروززی دا ویگنولا (73-1507)
آندره پوزو (۱۶۴۲-۱۷۰۹)
همچنین نگاه کنید به: هنرمندان باروک ایتالیایی

اسپانیا
آلونسو کانو (1601-1667)
پدرو د ریبرا (1681-1742)
همچنین نگاه کنید به: هنر باروک اسپانیایی و هنرمندان باروک اسپانیایی

روسیه
بارتولومئو راستلی (1700-1771)
همچنین نگاه کنید به: هنر پترین

منابع

  • ویژوال آرتز
  • کاندیده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *