۱۱ کتاب برتر درباره فرانک لوید رایت

معماران، منتقدان و طرفداران مطالب زیادی در مورد زندگی و آثار فرانک لوید رایت نوشته اند. او مورد تحسین و انتقاد قرار می گیرد – گاهی اوقات توسط همان مردم. در اینجا تعدادی از محبوب ترین کتاب ها در مورد رایت ذکر شده است. نوشته ها و سخنرانی های خود رایت در اینجا گنجانده نشده است.

1. همراه فرانک لوید رایت اثر ویلیام آلین استورر

The Frank Lloyd Wright Companion

دکتر ویلیام آلین استورر مدت‌هاست که مرجع اصلی نگهداری کاتالوگ آثار فرانک لوید رایت بوده است. این کتاب درسی سنگین، که در سال 2006 بازنگری شد، بر اساس دهه‌ها دانش آموختگی، با توضیحات گسترده، تاریخچه، صدها عکس، و صدها نقشه طبقه برای هر چیزی که رایت در ایالات متحده ساخته است، نوشته شده است. می توانید مقالات آرشیوی استورر در دانشگاه تگزاس در آستین را مرور کنید یا کتاب را خریداری کنید. در هر صورت، یادگیری محدوده طرح‌ها و فلسفه‌های رایت، محلی برای شروع درک رایت، است.

2. معماری فرانک لوید رایت اثر ویلیام آلین استورر

این کتاب جلد کاغذی جمع و جور نوشته ویلیام ای استورر با عنوان فرعی یک کاتالوگ کامل، دارای حقایق و مکان‌هایی است که به ترتیب زمانی فهرست شده‌اند، که آن را بیوگرافی زندگی یک معمار می‌سازد. عکس‌های سیاه و سفید نسخه‌های اولیه تا حد زیادی با عکس‌های رنگی جایگزین شده‌اند، و ورودی‌ها گسترده‌تر و جامع‌تر هستند – هر ساختاری که فرانک لوید رایت ساخته است.

این کتاب مفید 6 در 9 اینچی را در ماشین خود نگه دارید و از آن به عنوان راهنمای سفر استفاده کنید – نسخه چهارم 2017 هنوز یک فهرست جغرافیایی دارد و هنوز توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر می شود. یک نسخه اپلیکیشن موبایل به نام راهنمای رایت نیز موجود است.

3. سبک رایت اثر کارلا لیند

این کتاب در سال 1992 توسط انتشارات سایمون و شوستر، با عنوان فرعی بازسازی روح فرانک لوید رایت،منتشر شد و نویسنده کارلا لیند را در نقشه فرانک لوید رایت قرار داد. در این کتاب لیند به طراحی داخلی چهل خانه رایت و منابعی برای مبلمان، فرش، کاغذ دیواری، وسایل روشنایی، منسوجات و لوازم جانبی اشاره می کند.

کارلا لیند نویسنده پرکار آثار رایت، در مجموعه‌های رایت در یک نگاه در دهه 1990، او به طرح‌های شیشه‌ای، مبلمان، شومینه، اتاق‌های غذاخوری، خانه‌های سبک پریری، ساختمان‌های عمومی و ساختمان‌های گمشده فرانک لوید رایت پرداخت – هر کدام کمتر از 100 صفحه.

لیند برخی از این مقدمه‌های جزوه‌مانند را به کتاب‌های گسترده‌تری تبدیل کرد، مانند «رایت گمشده: شاهکارهای ناپدید شده فرانک لوید رایت» که توسط انتشاراتPomegranate منتشر شده و در مورد حدود صد ساختمان فرانک لوید رایت است که به دلایل مختلف ویران شده اند. این کتاب سال 2008 توسط کارلا لیند عکس‌های سیاه و سفید تاریخی ساختمان‌های گمشده رایت، به‌علاوه عکس‌های رنگی بخش‌هایی از ساختمان‌هایی که حفظ شده‌اند را ارائه می‌دهد.

4. سبک پریری اثر دیکسی لگلر

اثر دیکسی لگلر با عنوان فرعی خانه‌ها و باغ‌های فرانک لوید رایت و مدرسه پریری نزدیک به 20 سال است که در صدر فهرست کتاب‌های فرانک لوید رایت قرار دارد. این کتاب با صدها تصویر، مفهوم سبک پریری را با بررسی معماری و مناظر این مدرسه معماری به نمایش می گذارد.

لگلر با عکاس معروف پدرو ای. گررو (1917-2012) نویسنده کتاب”تصویرسازی رایت: آلبومی از عکاس فرانک لوید رایت” ازدواج کرد.

5. نقاب های بسیار: زندگی فرانک لوید رایت اثر برندان گیل

برخی از کارشناسان از بیوگرافی نوشته شده در سال1987 توسط برندان گیل، نویسنده قدیمی مجله نیویورکر انتقاد کرده اند. با این وجود، کتاب گیل سرگرم کننده، روان و شامل نقل قول های جذاب از زندگی نامه رایت و منابع دیگر است. ممکن است زبان فرانک لوید رایت در یک اتوبیوگرافی(نگارش شرح زندگی شخصی وسیله خود او) چالش‌برانگیزتر باشد، اگر زندگی نامه گیل را دوست ندارید، می‌توانید زندگی معمار را از زبان خودش بخوانید.

6. فرانک لوید رایت: یک بیوگرافی نوشته مریل سکرست

زندگی نامه نویس مریل سکرست تعدادی پروفایل به نام خود دارد، اما هیچ کدام به اندازه این بیوگرافی که در سال 1998 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شد، مورد احترام و پژوهش کامل قرار نگرفت.

7. چشم انداز فرانک لوید رایت نوشته توماس ای. هاینز

نویسنده معمار، توماس ای. هاینز، بررسی کامل و جامع مصور از ساختمان‌های رایت را ارائه می‌کند که تقریباً تمام ساختارهایی را که رایت تکمیل کرده است، پوشش می‌دهد. یک کتاب 450 صفحه ای سنگین، همراه با عکس های رنگی برای کتاب های ویلیام ای استورر است.

8. فرانک لوید رایت: یک زندگی اثر آدا لوئیز هاکستبل

هر کسی که حتی کمترین آشنایی با معماری داشته باشد، در مورد منتقد برجسته معماری آدا لوئیز هاکستبل شنیده است که در اواخر کار خود به حرفه رایت پرداخت. توجه نکنید که این کتاب نقدهای متفاوتی دریافت کرد. هاکستبل به همان اندازه که رایت شایسته نوشتن در مورد آن است، شایسته خواندن است.

9. فرانک دوست داشتنی اثر نانسی هوران

فرانک دوست داشتنی رمان جنجالی نانسی هوران است که بیشتر داستان واقعی زندگی عاشقانه فرانک لوید رایت را روایت می کند. ممکن است به رابطه رایت با ماما بورثویک اهمیتی ندهید، اما رمان هوران داستانی جذاب را روایت می‌کند و چشم‌انداز جالبی از نبوغ رایت ارائه می‌کند.

10. زنان: رمانی از تی سی بویل

تی سی بویل، رمان‌نویس آمریکایی، بیوگرافی تخیلی از زندگی شخصی رایت ارائه می‌کند. راوی کتاب، معمار ژاپنی، ساخته بویل است حتی اگر بسیاری از وقایع کتاب واقعی باشند. اغلب از طریق داستان است که ما شروع به درک حقایق پشت رفتارهای پیچیده می کنیم. بویل، که خود در کالیفرنیا زندگی می کند، نبوغ پیچیده رایت را تشخیص می دهد.

11. فرانک لوید رایت: مردی که با بلوک‌ها بازی می‌کرد نوشته لسلی مندلسون فرودنهایم و پیا لیچیاردی

این کتاب در سال 2015 با عنوان فرعی «بیوگرافی مصور کوتاه»، خواندنی سریع است، مانند یک دوره آموزشی در مورد رایت یا شاید آنچه تدریس ممکن است هنگام بازدید از یکی از ساختمان‌های معمار که برای عموم باز است، آشکار کند. در واقع، پیا لیچیاردی، یکی از نویسندگان، بیش از 16 سال را به عنوان معلم در موزه گوگنهایم طراحی شده توسط رایت در شهر نیویورک گذراند و دکتر لسلی مندلسون فرودنهایم یک سخنران محبوب برای کتابخانه ها و گروه های موزه در سراسر جهان بوده است. همانطور که عنوان نشان می دهد، موفقیت مرد گاهی به ساخت اسباب بازی های معماری کوچک مربوط می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *