اهمیت نور پردازی در معماری

نور پردازی آثار معماری را ارزشمند می کند

نورپردازی نقش مهمی در نحوه تجربه و درک معماری مردم دارد. چه ساختمانها و چه بناها به طور طبیعی یا مصنوعی روشن شوند ، روشنایی وسیله ای است که به ما اجازه می دهد زیبایی ساختمانهای اطراف خود را ببینیم و قدردانی کنیم.

نورپردازی می تواند ارزش عاطفی را برای معماری به ارمغان بیاورد – به ایجاد تجربه برای کسانی که فضا را اشغال می کنند کمک می کند. بدون نور ، معماری کجا خواهد بود؟ آیا باز هم همان تأثیر را خواهد داشت؟ نه ، نمی شد. روشنایی روز یا نور مصنوعی ، نور توجه را به بافت ها ، رنگ ها و فرم های فضا جلب می کند و به معماری در رسیدن به هدف واقعی خود کمک می کند. بینایی مهمترین حسی است که از طریق آن از معماری لذت می بریم ، و روشنایی نحوه درک ما از معماری را بیشتر می کند.

برای ایجاد تعادل موفق بین نورپردازی و معماری ، مهم است که سه جنبه کلیدی نورپردازی معماری را به خاطر بسپارید: (1) زیبایی ، (2) عملکرد و (3) کارآیی. زیبایی جایی است که طراحان و معماران بر تأثیر احساسی تعادل نور و معماری بر سرنشینان تمرکز می کنند. این جایی است که طراحان تعیین می کنند که چگونه می خواهند مردم هنگام قدم زدن در یک فضا احساس کنند. این جنبه به ویژه برای مکان های خرده فروشی مهم است. نورپردازی بیرونی باید مصرف کننده را به خود جذب کند و نورپردازی داخلی نیز باید باعث ترس او شود زیرا علاوه بر نشان دادن محصول ، از درها عبور می کنند.

جنبه دوم ، عملکرد را نمی توان نادیده گرفت. ما می خواهیم نورپردازی به طریقی خاص به نظر برسد ، اما باید اطمینان حاصل کنیم که مهمترین هدف خود را – برای کمک به ما در دیدن ، – انجام می دهد. مناطق باید روشن شوند تا ساکنان هنگام حرکت در یک اتاق یا کل ساختمان احساس امنیت کنند. آنها باید بتوانند کف و دیوارهای اطراف خود را ببینند ، که باید باعث ایجاد احساس اطمینان شود.

جنبه نهایی در عصر امروز ساختمان سبز و جنبش های پایداری بسیار مهم است. ایجاد یک طرح نورپردازی نفس گیر یک چیز است ، اما ایجاد یک طرح نفس گیر که از نظر مصرف انرژی نیز فوق العاده است ، یک چیز دیگر است. این را می توان با اطمینان از این که اکثر نور به هدف خود می رسد و نور هدر رفته کمتر وجود دارد ، انجام داد. کاهش میزان نور هدر رفته ساختمان را کارآمدتر می کند. یک راه آسان برای این کار نصب LED ها به جای روشنایی فلورسنت است. به دلیل ماهیت LED ، چراغهای LED نور کمتری نسبت به فلورسنت هدر می رود.

ساختمانها و فضاهای شهری باید قبل از هر چیز در اطراف ساکنین آنها طراحی شود. امروزه اهمیت معماری به عنوان محرکی برای بهزیستی جسمی ، فیزیولوژیکی و روانی در حال تبدیل شدن به موضوعی با اهمیت است.

Dr. Sergio Altomonte
Architect and Associate Professor , Department of Architecture and Built Environment at Nottingham University

ریچارد کلی (1910-1977): پیشگام در نورپردازی مدرن روز

طراحی نورپردازی معماری راه زیادی را طی کرده است و ریچارد کلی یکی از پیشگامان نورپردازی بود که از نورپردازی به عنوان یک عنصر معماری به جای استفاده از آن برای روشنایی فضا استفاده کرد. او در اوایل دهه 1940 در دانشکده معماری دانشگاه ییل آموزش دید ، تا بعداً بیش از 300 پروژه چشمگیر را در 40 سال فعالیت حرفه ای خود ثبت کند. نظریه ها و آموزه های او چهره طراحی نور را به عنوان یک حرفه تغییر داده است و او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در صنعت باقی خواهد ماند.

نورپردازی بخش بزرگی از هنرهای تجسمی است – معماری ، بیشتر از همه – که مطمئنم بهترین کاری که امروز می توانیم انجام دهیم فردا نامناسب خواهد بود. من به طور منطقی می توانم تکنیک های زیادی را در زمینه نورپردازی برای بهبود زندگی افراد و یا زیباتر ساختن خانه به نمایش بگذارم ، اما این همه نظریه است تا زمانی که ما سابقه کار را نداشته باشیم ، که ما در حال شروع به نگارش آن هستیم.

Richard Kelly, 1958
Architect and Lighting Designer

در سخنرانی خود با عنوان “نورپردازی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از معماری” (1952) کلی به سه “نوع عنصر نور” خود می پردازد که امروزه نیز به عنوان قلب طراحی نور عمل می کنند.

  1. درخشش کانونی – امروزه از این نوع نور به عنوان روشنایی وظیفه یاد می شود. این عناصر مهم را نشان می دهد و توجه را به مناطق جلب می کند ، در حالی که همه آنها را آسان تر می کند.

“… بخشنامه ، یک مرکز روشن تر ایجاد می کند. به ما می گوید که به چه چیزی نگاه کنیم ، سازماندهی می کند ، عنصر مهم را مشخص می کند. ”

ریچارد کلی درخشش کانونی

2.لومینسانس محیط – این به عنوان روشنایی عمومی یا محیطی نیز شناخته می شود. این نور پس زمینه است که تمام فضا را روشن می کند. باید یکنواخت و یکنواخت باشد ، سایه ای ایجاد نکند و باعث شود افراد در فضا احساس امنیت کنند.

“این [درخشندگی محیط] فرم و حجم را به حداقل می رساند. اهمیت همه چیز و افراد را به حداقل می رساند. این می تواند آزادی فضا را نشان دهد و می تواند بی نهایت را نشان دهد. ”

ریچارد کلی در مورد روشنایی محیط

3.بازی درخشان – این لایه که به عنوان نورپردازی برجسته نیز شناخته می شود ، می تواند پویا و رنگارنگ باشد و هدف آن تحریک افراد و احساسات است.

“… اعصاب بینایی را تحریک می کند و به نوبه خود بدن و روح را تحریک می کند ، اشتها را افزایش می دهد ، کنجکاوی را بیدار می کند ، و هوش را تیز می کند.”

ریچارد کلی در نقش درخشان

پس از بحث در مورد بیانیه نظری خود در مورد روشنایی ، او به “ویژگیهای خاصی که به واسطه وقوع منظم اثرات خاص به آن [نور] نسبت داده می شود” می پردازد ، اولین ویژگی شدت ، یا “مقدار کل جریان نور است که به سمت یک سطح حرکت می کند”. نور وارد شده به سطح معمولاً با شمع های پیاده یا لوکس اندازه گیری می شود. مورد دوم روشنایی است که مقدار “نور در واحد سطح منعکس شده یا از سطح یا ناحیه منعکس شده است” است.

کیفیت سوم انتشار است. پراکندگی بازتاب نور از سطحی است به طوری که یک پرتوی حادثه ای در زوایای زیادی منعکس می شود نه فقط یک زاویه ، و باعث پخش یکنواخت نور می شود. کلی این ویژگی را “به بهترین شکل توسط یک ساحل شنی سفید و باز در یک روز ابری نشان می دهد”. یک منبع بزرگ نور نباید سایه ایجاد کند و یک منبع نور کوچک سایه های تیز ایجاد می کند.

چهارمین ویژگی او رنگ طیفی است که رنگی است که توسط یک طول موج نور در طیف مرئی ، یا توسط یک باند باریک از طول موج (نور تک رنگ) برانگیخته می شود. پنجم و ششم جهت و حرکت است. جهت به جهت نور نسبت به سطح چشم اشاره دارد ، زیرا حرکت به “حرکت نور ، واقعی و ضمنی” اشاره می کند. هنگام مشاهده جهت روشنایی ، مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن منابع نوری می تواند احساسات متفاوتی را در افراد ایجاد کند. کلی توضیح می دهد که نورپردازی روی سطح چشم می تواند احساس محدودیت ایجاد کند تا “فضای رسمی” ایجاد شود. اما نورپردازی زیر چشم می تواند احساس “اهمیت فردی” را ایجاد کند و فضایی غیر رسمی ایجاد کند.

نور و معماری چگونه با هم کار می کنند

قبل از اینکه به نحوه تأثیر نور و معماری بر یکدیگر بپردازیم ، مهم است که مقوله های اصلی ساختمان ها را بشناسیم و بدانیم که هرکدام با نورپردازی سعی می کنند چه کار کنند. گروه اول (ساختمانهای عمومی) شامل سالنهای ورزشی ، کتابخانه ها ، بیمارستانها و غیره است. این نوع ساختمانها بیشتر به تامین میزان مناسب نور برای کارهای و سایر انواع رویدادها توجه دارند. رویدادهای ورزشی مانند فوتبال و بیس بال نیاز به نور مناسب دارند تا بازیکنان داخل زمین بتوانند ببینند و تماشاگران نیز زمین را ببینند. همچنین برای زمانی که تماشاگران به صندلی های خود رفت و آمد می کنند و در بقیه ورزشگاه/ورزشگاه حرکت می کنند بسیار مهم است. این همان مفهومی است که در کتابخانه ها و بیمارستان ها وجود دارد. در کتابخانه ها ، سرنشینان باید سطح نور مناسبی برای خواندن ، نوشتن و یافتن کتاب در قفسه ها داشته باشند ، در حالی که بیمارستان ها برای انجام موفقیت آمیز وظایف خود به سطوح نور بالا برای پزشکان و پرستاران نیاز دارند.

گروه دوم (ساختمانهای رسمی) عمدتا از انبارها و ساختمانهای اداری تشکیل شده است. نگرانی شماره یک آنها در مورد روشنایی ، کارایی است. با مصرف زیاد انرژی این ملک ها ، آنها نمی توانند هزینه زیادی برای روشنایی و برق مصرفی خود هزینه کنند. و با روند رو به رشد ساختمان های سبز ، داشتن نورپردازی کم مصرف و پایدار مهم است.

سومین و آخرین گروه (ساختمانهای تخصصی) متشکل از موزه ها ، تئاترها ، کازینوها و غیره است. این ساختمانها به شدت به اتمسفر و تجربیاتی که می توانند ارائه دهند متکی هستند. آنها نگران افزایش ظاهر فضاها و عناصر معماری هستند. وقتی مردم برای تماشای یک نمایش یا موزیکال به تئاتر می روند ، قبل از شروع نمایش انتظار تجربه ای را دارند. آنها می خواهند لوستری زیبا را ببینند که در لابی از آنها استقبال می کند ، دیوارهای مجلل مجلل راهرو صندلی هایشان را روشن می کند و اطراف صحنه برای روشن شدن مجسمه ها ، ستون ها و دیگر ویژگی های معماری روشن می شود.

نور پردازی مرزهای فضا

برای تقویت عناصر معماری و برانگیختن احساسات ، مهم است که مرزهای فضایی و نحوه نوردهی صحیح آنها را درک کنید. به عنوان مثال ، برای افزایش مرزهای عمودی ، نور باید به سمت سطوح دیوار هدایت شود. اگر دیواری وجود دارد که بافت متفاوتی دارد یا به سادگی دیواری است که سرنشینان باید بیش از دیگران به آن توجه کنند ، شستشوی دیوار یک ابزار عالی است (تصویر A). توجه را به دیوار جلب می کند و آن را به عنوان یک عنصر معماری خاص خود به جای یک تکه از یک اتاق کامل نشان می دهد. این می تواند در مکان های خرده فروشی برای جلب توجه بیشتر به نمایشگرهای دیواری استفاده شود.

با روشنایی کف و سقف می توان بر مرزهای افقی تأکید کرد. با روشن کردن کف ، اجسام و سطوح عابر پیاده روشن می شوند. این امر به ویژه در فضاهای تاریک مانند سینماها و کلوپ های شبانه اهمیت دارد. سطح نور محیط و لهجه آنقدر پایین است که نور کافی به کف نمی رسد ، بنابراین نیاز به روشنایی کف دارد (تصویر B). به درستی اجرا می شود ، این می تواند به عنوان روشنایی وظیفه و لهجه عمل کند. اگر نور باید در اتاق پخش شود ، روشنایی سقف می تواند یک استراتژی موفق باشد. به ایجاد یکنواختی نور در سراسر اتاق کمک می کند و سطوح نوری مناسب را بدون استفاده از نور مستقیم روی اجسام فراهم می کند.

پس از روشن شدن مرزهای عمودی و افقی ، مهم است که عناصر معماری را فراموش نکنید. ستون های روشنایی ، طاق ها ، بافت ها و غیره می توانند توجه را به طور کلی از یک اتاق دور کرده و چشم را مجبور به تمرکز بر عناصر معماری روشن (تصویر C) کنند. در اتاقی پر از رنگ و عناصر معماری ، گاهی اوقات دشوار است که مناطق خاصی را برجسته کنید. نور می تواند با واضح تر نشان دادن این عناصر به این مشکل کمک کند. این تاکتیک را می توان برای کاربردهای روشنایی داخلی و خارجی استفاده کرد.

عناصر رایج معماری

معماران از انواع مختلفی از مصالح برای تغییر نحوه ورود نور به ساختمان و نحوه تعامل نور مصنوعی با معماری داخلی استفاده می کنند. یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی شیشه است. چه از مواد شیشه ای کاملاً شفاف یا شفاف استفاده شود ، شیشه می تواند تأثیرات متفاوتی روی ساختمان ها بگذارد. رنگ های طبیعی می توانند در طول روز با رسیدن خورشید به نقاط مختلف در آسمان تغییر کنند ، بنابراین رنگ نور ورودی به ساختمان تغییر می کند. ظاهر یک ساختمان در ظهر می تواند کاملاً متفاوت از همان ساختمان هنگام طلوع یا غروب خورشید باشد.

همانطور که در بالا ذکر شد ، نور طبیعی می تواند ابزاری قدرتمند باشد که می تواند معماری را متحول کند. یک مثال عالی برای استفاده از نور روز ، دانشگاه بیلور پل ال فاستر برای تجارت و نوآوری است. قسمت اصلی ساختمان با نورگیرهایی که تمام سقف را می پوشاند ، روشن شده است. هدف از این ساختمان تأمین حداکثر نور طبیعی و کاهش نور ناخواسته در زمان های مختلف روز بود. برای رسیدن به این هدف ، نورگیرها زوایای مختلفی را برای متناسب با زوایای مختلف خورشید در طول روز شامل می شوند. این به کاهش نور مستقیم که می تواند باعث ناراحتی شود ، کمک می کند. سطوح بالاتر ساختمان کمی عقب افتاده و سطوح پایین را نمایان می کند تا نور به آنها برسد. همچنین پله های شیشه ای برای کمک به حرکت نور از یک طبقه به طبقه دیگر وجود دارد. این طراحی ساختمان کارآمد و خلاقانه جایزه طراحی AL 2017 را برای بهترین استفاده از نور روز به آنها اهدا کرد.

نورپردازی معماری به اندازه خود معماری اهمیت دارد. استفاده از متریال ها ، رنگ ها و بافت های مختلف با انواع نورپردازی می تواند بر احساس افراد و تجربه آنها از یک فضا تأثیر بگذارد. این نور طبیعی یا مصنوعی است ، ما را قادر می سازد تا معماری را درک کرده و به جنبه هایی توجه کنیم که ممکن است بدون نور ندیده باشیم. دفعه بعد که در موزه ، ساختمان اداری ، کتابخانه ، زمین ورزشی و غیره هستید ، یک دقیقه وقت بگذارید تا نور و نحوه تعامل آن را مشاهده کنید و به معماری ارزش می افزاید.

1 دیدگاه دربارهٔ «اهمیت نور پردازی در معماری»

  1. بازتاب: نورپردازی معماری چیست - معماری پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *