نورپردازی معماری چیست

نورپردازی معماری

پیش فرض نورپردازی معماری این است که معماری وجود دارد. نورپردازی معماری در خدمت ارتقاء معماری است ، نه فقط به عنوان یک لوازم جانبی ، بلکه برای ایجاد یک تجربه فضایی منسجم.

بنابراین ، نورپردازی معماری تلاقی هنر (معماری) و فناوری (نورپردازی) است. معماری در حال نورپردازی یا روشنایی ممکن است تجاری یا مسکونی باشد. زمینه های دیگر ، مانند طراحی ، نیز مطرح می شوند. البته فیزیک ، مهندسی و تأثیرات روانی و فیزیولوژیکی نور نیز همینطور است.

به طور دقیق ، نورپردازی معماری برای طراحی و عملکرد ساختمان کاربرد دارد.

این اصطلاح شامل سه عامل اصلی است. اولین مورد زیبایی ساختمان است که برای کاربردهای مسکونی و تجاری مهم است. نکته دوم ارگونومیک یا کاربردی است – هر جنبه ای که توانایی زندگی ، کار ، عملکرد ، استراحت یا بازی را افزایش دهد – تا استفاده از فضا راحت تر شود. جنبه سوم شامل بهره وری انرژی است ، اطمینان از اینکه نور به درستی مورد استفاده قرار می گیرد ، یعنی از نظر اقتصادی بهینه توزیع می شود.

اینجاست که طراحی نورپردازی معماری اهمیت دارد.

نور و معماری

طراحی نورپردازی معماری ، تصور ، ایجاد ، ادغام ، تزریق و سازماندهی نورپردازی را در یک سیستم هماهنگ ، از جمله در نظر گرفتن واقعیت و مزیت نور طبیعی ، نور الکتریکی یا هر دو ، برای خدمت و پیشبرد عملکرد انسان ، انجام می دهد.

بر این اساس ، طراحی به هدف خاص یا اهداف متعدد یک فضای خاص مربوط می شود. به عنوان مثال ، در آشپزخانه ، احتمالاً می خواهید تمرکز خود را بر روشن سازی آماده سازی و پخت غذا بگذارید. در سینمای خانگی یا اتاق رسانه ، بهتر است برای نورپردازی مناسب برای نشستن و مشاهده مناسب – مانند تأکید بر خطوط دید مناسب – برای یافتن راحت راه خود در تاریکی اطراف و تماشای فیلم ، طراحی کنید.

نورپردازی معماری

طراحی روشنایی

به طور کلی ، طراحی روشنایی باید نوع خاصی از نور را در نظر بگیرد.

میزان نور ارائه شده ، رنگ نور ، که ممکن است بر روی اپتیک اشیاء خاص ، مانند آثار هنری ، و کل محیط کلی تأثیر بگذارد. یکی دیگر از عوامل طراحی ,در یک فضای معین – چه بیرونی و چه داخلی – توزیع نور است. اگرچه با کاربرد متفاوت است ، اما طراحی نور نیز باید به اندازه کافی تأثیر نور را بر ساکنان فضا برطرف کند. در اینجا راهنمایی وجود دارد.این راهنما می تواند به شما در تعیین میزان لومن مورد نیاز برای روشنایی صحیح هر برنامه ای کمک کند.

Language of Light از معمار مولی مونسون از Adam Wheeler Design نظرات خود را در مورد نورپردازی معماری پرسید. او گفت که فضا بسیار مهم است. او توضیح داد: “معماران [سعی می کنند تجربه یک فضا را تغییر دهند.” “معماری خوب [تلاش می کند تا یک تجربه فضایی ایجاد کند.”

نورپردازی معماری برای تقویت تجربه فضایی کار می کند. به گفته مونسون ، نورپردازی می تواند بر خلق و خو ، بافت ، آگاهی فضایی تأثیر بگذارد و “برخی از ویژگی های معماری را اغراق کند ، صمیمیت و غیره را ایجاد کند.”

او می گوید: “ما اغلب به دنبال وسایلی هستیم که بتوانند فضا را بدون تبدیل شدن به سرفصل اصلی روشن کنند ، [به گونه ای که نورپردازی] آنچه را که در اتاق اتفاق می افتد تحت تأثیر قرار ندهد.” “[نورپردازی معماری] باید با همکاری معماری اجرا شود. آنها هرگز نمی توانند از نظر زیبایی در تضاد باشند – آنها باید یکدیگر را تکمیل کنند. “

این همان چیزی است که معماری را از روشنایی عمومی متمایز می کند.

4 دیدگاه دربارهٔ «نورپردازی معماری چیست»

  1. بازتاب: چگونه هنر بر نور ، طراحی و معماری تأثیر می گذارد: چارلز ایمز - معماری پدیا

  2. بازتاب: نرم افزارهای معماری - معماری پدیا

  3. بازتاب: تاثیر نورپردازی بر سلامت انسان - معماری پدیا

  4. بازتاب: ویدئوی آموزش نورپردازی مصنوعی - معماری پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *