دوره آشور 1500 سال قبل میلاد

دوره آشور به خاطر واقع شدن در بخش شمالی بین النهرین از لحاظ شرایط سخت آب و هوایی و کوهستانی بودن، اختلاف فراوانی با بابل در بخش جنوبی بین النهرین داشت .اسم آشور از نام یک رب النوع گرفته شده و پایتخت آن نخست شهر آشور در نزدیکی موصل امروزی بود .دولت آشور در ابتدا تابع بابل بود .آشوری ها در حدود 800 ق.م به یک امپراطوری عظیم مبدل گردیدند .سرزمین آشور مانند بابل حاصلخیز نبود و آشوریان باج گیری و دست اندازی به سرزمین های دیگر را در پیش گرفتند .از خصایص آشوریان جنگجویی و بی رحمی آنهاست .آشور سرانجام در 612 ق.م مغلوب دولت ماد شدند.
فراوانی سنگ در آشور موجب شد که بناهایی محکم تر از ساختمان های بابل ایجاد شود .در بناهای آشور گذشته از سنگ، آجر نیز بکار می رفت و شهرها را با دیوارهای عظیم محصور میکردند و معابدی چند طبقه می ساختند.
تمدن آشور اساساً تمدن شهری بود و محل های اجتماع نزدیک دروازه ها و میدان ها بوده و مردم در آنجا دور هم جمع می شدند.هنر آنها آمیخته ای از هنر سومری هاست و بابلی ها است. هنر شاخص آشوریان نقش برجسته های سنگی است. موضوعات حجاری وپیکره سازی در دوره آشور حول محور فرمانروا می چرخید و مجسمه خدایان و پادشاهان، نقش گاو بالدار با سر انسان، لشکرکشی ومراسم دینی یا صحنه های جنگ وشکار دیده می شد. لازم به ذکر است که زیگورات در دوره آشوراز نظر ارتفاع، تعداد طبقات و نحوه دسترسی پلکان متفاوت با دوره های قبل بودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *