تمدن سومریان 4000 سال قبل از میلاد

تمدن سومریان

سومریان نخستین تمدن درخشان بشری را پایه گذاری کردند. سومریان مردمانی کشاورز بودند که طرز مهار کردن سیل را آموختند وشهرهایی با دیوارهای حصین ساختند .طایفه سومر در بین النهرین محل برخورد دو رودخانه دجله و فرات زندگی می کردند . هنوز نمی دانیم که از کجا آمده اند .زبان آنها با زبانهای دیگر شباهتی ندارد .

تمدن سومریان
سومریان

سومری ها برعکس مصری ها اهمیت چندانی به زندگی بعد از مرگ نمی دادند .لذا ساختن مقابر سنگین امری ضروری نمی نمود . معماری سومر در خدمت معابد وبرعکس آن معماری مصر در خدمت آرامگاه های پادشاهان مصری بوده. هنر سومری هنر دینی،تشریفاتی ومبتنی بر پرستش خدا وبزرگداشت فرمانروای روحانی است. شهر های سومری در حمایت از خدای شهر ساخته می شد که نماینده خدا روی زمین بود و نقشه شهر ها مرکزیت خدا را در زندگی نمودار می ساخت .طوریکه معابد در مرکز شهر قرار می گرفتند و سایر بناها و خانه ها دور تا دور.

در این سرزمین سنگ مناسب واندازه کافی وجود نداشت وفاقد الوار به اندازه کافی بود .تنها مصالح ساختمانی که از طبیعت بدست می آمد گل ونی بود. اساس و پایه معماری سومری استفاده از جرز قوس و طاق گهواره ای بود که در دوره های بعد مورد تقلید آکادی ها و بابلی ها قرار گرفت. استفاده از مصالح آجر، گل،قیر و خشت برای زیرکاری و آجرجوش و آجر لعاب دار برای روکار در بناهای سومری قابل ملاحظه است.

5 دیدگاه دربارهٔ «تمدن سومریان 4000 سال قبل از میلاد»

  1. بازتاب: زیگورات چیست - معماری پدیا

  2. بازتاب: شهر اورک Warka - معماری پدیا

  3. بازتاب: دوره آکاد 2300 سال قبل از میلاد - معماری پدیا

  4. بازتاب: دوره بابل کهن 1760 سال قبل از میلاد - معماری پدیا

  5. بازتاب: دوره آشور 1500 سال قبل میلاد - معماری پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *