معماری بین النهرین MESOPOTAMIAN ARCHITECTURE

معماری بین النهرین

سرزمین بین النهرین از مراکز تمدن قدیم در آسیا است که در حد فاصل دو رودخانه دجله و فرات قرار دارد. ایرانیان این منطقه را میان رودان می نامیدند که همین نام به یونانی ترجمه شده مزوپوتامیا خوانده شد .این واژه در زبان عربی بین النهرین ترجمه شد و در فارسی نیز همان واژه عربی را به وام گرفت. دجله رودی است که از کوه های آناتولی در ترکیه سرچشمه می گیرد و با گذشتن از عراق به فرات می پیوندند .و به خلیج فارس می ریزد .فرات از کوهستان ارمنستان سرچشمه گرفته و به سوی آشور، سوریه بابل وخلیج فارس روان است .فرات در غرب دجله قرار دارد. فرهنگ بین النهرین باستان را که از هزاره سوم قبل از میلاد، زمان حکومت سومری ها واکدی ها آغاز شد ودر هزاره دوم و اول در زمان فرمانروایی بابلی ها وآشوری ها به اوج رسید. مهمترین دلایل قابل ارائه برای بین النهرین به عنوان مهد تمدن بشری عبارتند از :
1-ابتدایی ترین و بهترین آثار کهن بدست آمده از کشاورزی نظام یافته که نشانه زندگی گروهی واجتماعی بشری است در این منطقه یافت شده.
2–ابزار سازی واستفاده از فلزات از عواملی است که سومری ها به عنوان اولین اقوام تشکیل یافته وقدرتمند منطقه بین النهرین، اولین قومی بودند که به فن استفاده از فلزات آگاهی داشتند.
3-خط ونوشته را شاید بتوان مهمترین اختراع بشری در طول تاریخ دانست .از سوی دیگر ظهور یک خط در یک جامعه کهن خود نشانه ایست از رشد فکری وعلمی وفرهنگی مردم آن اجتماع.

تمدن بین النهرین
معماری بین النهرین

ترتیب تمدن های بین النهرین:

1-سومر
2-آکد
3-بابل کهن
4-آشور
5-بابل جدید

4 دیدگاه دربارهٔ «معماری بین النهرین MESOPOTAMIAN ARCHITECTURE»

  1. بازتاب: تمدن سومریان 4000 سال قبل از میلاد - معماری پدیا

  2. بازتاب: دوره آکاد 2300 سال قبل از میلاد - معماری پدیا

  3. بازتاب: دوره بابل کهن 1760 سال قبل از میلاد - معماری پدیا

  4. بازتاب: دوره آشور 1500 سال قبل میلاد - معماری پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *