دوره آکاد 2300 سال قبل از میلاد

آکادی ها با آنکه اصل سامی داشتند وبا زبانی تماماً متفاوت با زبان سومری سخن می گفتند فرهنگ سومری را جذب کرده بودند .از لحاظ موقعیت جغرافیایی آکاد موقعیت تجاری مساعدی داشت. ناحیه اکد از شهر اکد یا آگاده نام گرفته است، ودر حدود 48 هزار گزی بابل واقع بود. سارگن اول موسس دولت آکاده بوده. ویلیام جیمز دورانت در این مورد بیان می دارد که سارگن اول موسس دولت آکده بوده ودر اول کشور اکد را تاسیس کرد .این سارگون از نسل شاهان نبود، ومادرش از روسبیان معابد بوده است .سه پسر او پس از وی به جانشینی رسیدند، سومین آنان به نام نارامسین بود که در گستره تاریخ هنر ومعماری ایران وجهان از شهرت قابل توجهی برخوردار است.
اکد نام کشوری قدیم در محل بین النهرین که شهرهای آن عبارتند از سیپ پار، کیش، بابل که رابطه نزدیکی با تمدن عیلام و بوشهر برقرار می ساخت. آنها در جنوب بین النهرین ساکن بودند و میراث سومری خود را حفظ کرده.

آکاد و کهن ترین نقشه ساختمانی

مهمترین ویژگی این دوره ساختن خانه ها بر اساس نظارت کارفرما است. شاهد این مدعا یک لوح گلی از تلو )قلوه( است کهن ترین نقشه منزل مسکونی روی آن طرح شده است در واقع کهنترین نقشه ساختمانی موجود مربوط به دوره آکاد است.
آجرهای این دوره بزرگ، راست گوشه و با ابعاد 52*52 سانتی متر به جای آجر پالنو-کانوکدس استفاده شدند. آجرهای پالنو –کانوکس مشخصه دوران سلسله قدیم بودند.

دوره آکد

2 دیدگاه دربارهٔ «دوره آکاد 2300 سال قبل از میلاد»

  1. بازتاب: استل چیست - معماری پدیا

  2. بازتاب: کاخ نارامسین و آکدی - معماری پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *