معابد غاری هند

معابد غاری یا چایتیاها چیستند

از دوران آشوکا به بعد برای زاهدانی که به غارها و کوه ها پناه میبردند، پرستشگاه ایی در دل کوه کنده میشد که به چایتا معروفند. این مجموعه های غاری معمولا در دل کوه هایی در اطراف دره ها ساخته می شدند، و شاما ویهارا یا اتاقک زاهدان بودایی یا حجره های زندگی آنها و یک چایتیا که معبد تالار شکلی است که در انتهای آن یک استوپا قرار دارد.
چایتیای کارلی ظریفترین معبد غاری کنده کاری شده است. این معبد در سال 50 میلادی بنا نهاده شد. برای معبد کارلی قلّه تپه ای را خالی کرده و معبدی به طول تقریبا 38 متر و 14 متر ارتفاع ایجاد کردند. صحن مرکزی این معبد به یک استوپای یکپارچه در مذبح منت ی میشود.
که در پشت استوپا یک غالم گردش وجود دارد، و در دو سوی صحن نیز ستون ای عظیمی با سر ستونهای زنان و مردان فیر سوار کار گذاشته شده و یک راهروی فرعی به وجود آورده اند.

معابد غاری هند
معابد غاری هند

غارهای آجاناتا

غارهای آجانتا در 40 کیلومتری شهر جالگائون هندوستان قرار دارد. این محر دارای 91 غار زیبا پر از نقاشی ای مذهبی است که بیشتر آن ا درباره بودا میباشد. قدمت این غارها به 1 قرن پیش از میلاد برمی گردد. این غارها جایگاه بزرگترین و با اهمیت ترین نقاشی های بودایی هستند، در واقع نمونه ای عالی از هنر ترکیبی خاص معابد هندی، نیمی معماری و نیمی پیکر تراشی. برخی از این غارها دارای تالارهای اجتماع وسیعی هستند که سقف آنها کنده کاری و نقاشی شده است.

معماری هند
معابد غاری هند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *